همشهری آنلاین: معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: اعزام زائران حج تمتع از23شهریور آغاز می‌شود.

غلامرضا رضایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر، افزود: گروه‌های خدماتی و عوامل اجرایی از 20 شهریور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

وی گفت: زائران در مدت30 روز به سرزمین وحی منتقل می‌شوند و مدت زمان اقامت زائران نیز30 تا 35 روز است.

رضایی افزود: 50 درصد پروازهای زائران با دو شرکت ایران ایر و ماهان و50 درصد دیگر نیز با هواپیمایی عربستان است.

وی با بیان این که بر اساس توافق قرار بود امسال79 هزار و 409 ویزا (روادید) به زائران ما تعلق گیرد گفت: این رقم در مقایسه با زائران سال گذشته حدود چهار هزار نفر افزایش داشت.

رضایی افزود: هفته گذشته مسئولان عربستانی اعلام کردند با توجه به محدودیت‌ها به علت اجرای طرح توسعه بیت الله الحرام، تصمیم بر این است که20درصد از سهمیه کل زائران همه کشورها کاهش پیدا کند.

وی گفت: این کاهش سهمیه را عربستان برای زائران داخلی خود در حد50 درصد اعمال کرده است.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت افزود: باتوجه به این کاهش 63 هزار و 990 ویزا (روادید) برای جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده‌اند.

رضایی افزود: زائرانی که در کاروان‌ها ثبت نام قطعی و همچنین مابه التفاوت ودیعه گذاری را پرداخت کرده‌اند، به حج تمتع مشرف می‌شوند.

رضایی افزود: در خصوص عمره مفرده کاهش سهمیه‌ای نداشتیم و براساس توافقات، کاروان ها اعزام شدند که آخرین کاروان نیز 28شعبان اعزام می‌شود.

وی گفت: به زائرانی که توانایی ندارند به تنهایی اعمالشان را انجام دهند و از وسایل کمکی همچون ویلچر، واکر (نوعی عصای چند پایه) استفاده می کنند توصیه می شود با توجه به محدودیت‌ها به علت طرح توسعه مسجدالحرام، حج خود را پس از پایان این عملیات عمرانی و در سال آینده به جای آورند.

رضایی درخصوص کاهش هزینه های حج تمتع افزود: در این باره موضوعاتی را بررسی کردیم و توانسته‌ایم تخفیفاتی را بگیریم که به محض قطعی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره انتقال پروازهای حجاج به فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) گفت: اگر امکانات این فرودگاه آماده شود و کارشناسان ما نیز آن را تایید کنند می پذیریم که زائران حج تمتع از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) اعزام شوند.

رضایی افزود: امکاناتی همچون گمرک اختصاصی، سالن اختصاصی حج، سالن مستقبلان و امکانات رفاهی برای پروازهای حجاج در این فرودگاه فراهم نشده است.

وی گفت: اگر امکانات یاد شده فراهم شود و کارشناسان آن را تایید کردند، پروازهای حجاج به فروگاه حضرت امام خمینی(ره) منتقل می‌شود.

کد خبر 221628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز