دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: پس از گذشت یک سال و نیم از تاسیس ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری، دبیر این ستاد با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست تا از رهاوردهای این ستاد بگوید.

هولوگرام موسیقی


صبح دیروز نشستی با حضور سعید جابرانصاری(دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی‌هنری)، حمید اسفندیاری (مدیر مؤسسه فرهنگی‌هنری آوای باربد)، صدرالدین حسین‌خانی (مدیر مؤسسه ایران گام)، وحید تاج(خواننده)، میلاد درخشانی(آهنگساز و نوازنده)، اشکان کمانگری(خواننده)، رضاخانی(جانشین ستاد صیانت از آثار هنری) و علی اسد‌زاده (مدیر شرکت تصویرگستر پاسارگاد) البته بدون حضور ناشران منتقد در دفتر ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری تشکیل شد.

کپی آثار موسیقی و فروش غیرقانونی آثار موسیقایی باعث تاسیس ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری شد. این ستاد برای مقابله با این امر به فکر انتشار هولوگرم افتاد؛ المانی که برای تشخیص مجاز و غیرمجاز بودن آن از سوی مردم و خریداران طراحی شده‌است. اگرچه ابتدای امر به‌‌علت عدم‌شناخت این ستاد، ناشران به‌دلیل هزینه‌های هولوگرام و البته پراکندگی سی‌دی‌ها در سراسر ایران و عدم‌دسترسی به آنها برای نصب هولوگرام با این طرح مخالف بودند، امروز به خاطر ضربه‌ای که کپی و دانلود غیرمجاز به اقتصاد موسیقی زده است، ناشران با این امر موافقت کرده‌اند، هرچند از ابتدا ناشران با نحوه اجرایی‌نشدن و اطلاع‌رسانی این طرح مخالف بودند. شتابی که باعث شد در ابتدای شکل‌گیری آن با جمع‌آوری سی‌دی‌های موجود در بازار موسیقی بدون هولوگرام از سوی بازرسان این ستاد روبه‌رو شود. هرچند که امروز خود مدیران ستاد صیانت از آثار فرهنگی، هنری رویه خود را در مواجهه با آثار بدون هولوگرام که سال‌ها پیش منتشر شده‌است، تغییر داده‌اند. حمید اسفندیاری با اشاره به تصمیم شتاب‌زده ستاد در مورد جمع‌آوری سی‌دی‌های بدون هولوگرام گفت: از زمانی که این ستاد تشکیل شد هم به واسطه نداشتن تجربه و هم شلوغی بازار این ستاد شتابزده عمل کرد. البته این ناشر موسیقی به روی دیگر سکه یعنی ناشران هم توجه کرد؛ در این اتفاق، ما ناشران موسیقی توجهی به طرح نصب هولوگرام نکردیم که درصورت استمرار این بی‌توجهی، ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری مجبور شد که این سی‌دی‌ها را جمع‌آوری کند.

عمل شتاب‌زده جمع‌آوری سی‌دی‌های فاقد هولوگرام ارشاد زمانی معنی پیدا می‌کند که به چرخه کند فروش سی‌دی‌ها در بازار موسیقی توجه شود. تولید برخی از این سی‌دی‌ها مربوط به سال‌ها قبل از اجرایی‌شدن این طرح بوده‌است. به گفته اسفندیاری، زمانی که ناشران متوجه شدند که مسئله هولوگرام به نفع ‌آنهاست، با نصب هولوگرام همسو شدند.

حسین‌خانی هم با اشاره به اینکه مشکلات و ناهماهنگی‌هایی که در این رابطه وجود داشت به یک‌سال پیش برمی‌گردد، گفت: در ابتدای اجرای این طرح در یک مقطع زمانی کپی آثار موسیقی کم شد ولی هم‌اکنون با گذشت یک سال و اندی دوباره ادامه پیدا کرد؛ چرا که دفتر موسیقی با این ستاد همسو نبود و همچنان تکلیف این طرح مشخص نشده است.

جابر انصاری در این نشست بیشتر به ارائه و البته دفاع از کارکرد این ستاد پرداخت و درباره شتابزدگی در مبحث هولوگرام بااشاره به اینکه دیکته نانوشته غلط ندارد، گفت: این طرح عجولانه نیست. سال گذشته هم این صحبت‌ها مطرح شد اما جلسه‌ای گذاشتیم که ناشران نظراتشان را بیان کردند و طی چندین جلسه سعی کردیم نقطه ضعف‌های این طرح را شناسایی کنیم. تمام امور کارشناسی با تشکیل این ستاد انجام شده بود و باید تأکید کنم که ما یکطرفه به قاضی نمی‌رویم.

هرچند این نشست در روزهایی تشکیل می‌شود که همه منتظر اعلام نام معاون فرهنگی است و با توجه به اینکه این کار در دوران معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و ایجاد شده‌است، با این حال انصاری وظیفه این ستاد را حمایت از آثاری خواند که در عرصه‌های مختلف تهیه می‌شوند اما حقوق نشر آن حفظ نمی‌شود. او در این‌باره گفت: خیلی وقت‌ها حق و حقوق مولف توسط متخلفان تضییع می‌شود و این ستاد تشکیل شده تا چنین رسالتی را پیگیری کند. در واقع ارشاد متولی صدور مجوز برای آثار است و وقتی که مجوز صادر می‌شود، نیازمند فرایندی برای حمایت است. تقویت اقتصاد فرهنگی مؤسسات هنری نیز از دیگر وظایف ماست.

با این حال هنوز کپی و دانلود غیرمجاز آلبوم‌های موسیقی وجود دارد؛ هرچند دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری در این نشست اعلام کرد که آنها هم در فضای مجازی و هم در فضای بازار آثار را مورد رصد قرار می‌دهند تا سایت‌های دانلود و افراد مشخص شوند و با مخالفان برخوردهای قانونی هم صورت گیرد، با وجود این، کپی و دانلود آثار هنوز وجود دارد. مبحث مغفول‌مانده در این امر بحث فرهنگسازی است که نهادهای هنری و همین ستاد از آن غافل مانده‌اند. ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری عمری کوتاه دارد؛ هرچند در این عمر کوتاه خود دست به آزمون و خطا زده است، حال باید دید در تغییرات جدید معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جای خواهد داشت یا خیر؟

کد خبر 228561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز