دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۴
۰ نفر

دکتر حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۷۰۰دانشجوی رشته علوم گیاهی تنها در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های دولتی و آزاد فارغ‌التحصیل می‌شوند، به ایسنا گفت: کمتر کشوری در جهان پیدا می‌شود که این تعداد فارغ‌التحصیل گیاه‌شناسی داشته باشد، اما متأسفانه این گیاه‌شناسان به دلایل مختلف نمی‌توانند راهگشای حل مشکلات زیست‌محیطی کشور باشند.

گیاه شناسی

وی افزود: مهم‌ترین عامل این مشکل سازمان‌های مسئول مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شهرداری‌ها هستند که به درستی از نیروهای متخصص و کارشناس برای حل مشکلات و معضلات پیش‌رو استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما مورد دوم به‌خود دانشگاه بازمی‌گردد که به‌دلیل پایین بودن سطح آموزش و پژوهش، بی‌توجهی به حفاظت محیط‌زیست در برنامه‌های آموزشی و کمبود امکانات استاندارد، کیفیت آموزش را به‌شدت پایین آورده است. در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها، بدون بررسی نیاز کشور و در اختیار داشتن امکانات پژوهشی لازم و کادر کافی فقط اقدام به افزایش ظرفیت‌های کارشناسی ارشد و دکتری کرده‌اند.

آخانی تصریح کرد: به‌عنوان مثال کشور ایران دارای 7300 گونه گیاهی است و با فارغ‌التحصیل شدن بیش از 700دانشجو در سال طی حدود 10سال می‌توانیم به تعداد هرگونه گیاهی کشور، یک متخصص کارشناس‌ارشد داشته باشیم.

کد خبر 228558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز