گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف جلوگیری ازتخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر درحال تهیه و ارسال نامه‌ای برای وزیر کشور است تا از این طریق مانع تخریب این مرکز ارزشمند تحقیقاتی شود.

دکتر احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با همشهری افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست با هرگونه تخریبی درحوزه جنگل، مرتع و زیستگاه‌های طبیعی و ایستگاه‌های تحقیقاتی مخالف است واین تخریب‌ها را مغایر با اصول قانون اساسی و حفظ محیط‌زیست می‌داند. براین اساس، حفاظت از باغ گیاه‌شناسی نوشهر را که در شمار آثار ملی کشور به ثبت رسیده و شهرت جهانی دارد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند. وی که پیش از انتصاب به معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست، عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بوده است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از معضلاتی که امروز دامنگیر کشور شده ناشی از بی‌توجهی به معیارها وضوابط زیست‌محیطی دراجرای طرح‌های عمرانی است.

درواقع نادیده گرفتن استانداردهای زیست‌محیطی در توسعه و عمران کشور خسارات جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد کرده که نمونه‌ای از آنها وضعیت اسفبار دریاچه ارومیه، خشک شدن دریاچه هامون و بسیاری از تالاب‌های کشور است. متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد و با همین رویکرد است که می‌خواهند بخشی از قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور را قربانی احداث راه دسترسی کمربندی به بندر کنند.

کیخا در این گفت‌وگو به بازدید اخیر خود از جنگل ابر اشاره کرد و افزود: درحالی بر ساخت جاده جدید درجنگل ابر اصرار می‌شود که از گرگان تا آزادشهر 4 جاده دسترسی وجود دارد؛ ضمن آنکه یک جاده روستایی هم برای تأمین نیازهای ضروری در منطقه دایر است. اصرار بر ساخت جاده جدید در جنگل ابر و اجرای راه دسترسی در باغ گیاه‌شناسی حاکی از آن است که در کشورما هنوز محیط‌زیست و منابع طبیعی اولویت ندارد.

معاون طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر مخالفت صریح سازمان حفاظت محیط‌زیست با تخریب باغ گیاه‌شناسی گفت: استدلال متولیان احداث راه دسترسی کمربندی به بندر نوشهر برای اجرای این طرح، حل معضل ترافیک داخل شهر است، در حالی که اگر قرار است این معضل برطرف شود و نیاز به راه جدید است می‌توان با طراحی مسیرهای جایگزین در خارج از باغ، راه دسترسی را تأمین کرد و هیچ ضرورتی ندارد که راه دسترسی به قیمت تخریب بخشی از باغ گیاه‌شناسی نوشهر تمام شود. این باغ گنجینه ارزشمندی است که پشتوانه منابع طبیعی کشور است و تحت هر شرایطی باید مصون بماند. کیخا در واکنش به فرصت 10روزه استانداری مازندران برای تعیین تکلیف باغ گیاه‌شناسی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست گرچه مخالف هرگونه دخل و تصرفی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر است، در جایگاهی نیست که بتواند راسا جلوی این کار را بگیرد و انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی و وزارت کشور با درنظر گرفتن مصالح ملی و با توجه به اهمیت انکارناپذیر باغ گیاه‌شناسی نوشهر مانع اجرای این طرح مخرب شوند.

 

کد خبر 221325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز