گروه محیط‌زیست: باغ گیاه‌شناسی نوشهر باارزش‌ترین ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی کشور است به همین دلیل، این باغ تحت هیچ شرایطی نباید تخریب شود.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب به همشهری گفت: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با حساسیت ویژه‌ای موضوع باغ گیاه‌شناسی نوشهر را دنبال می‌کند و همانطور که پیش از این هم اعلام کردیم، این باغ که از ذخیره‌گاه‌ها و پشتوانه‌های بدون جایگزین منابع طبیعی کشور است باید مصون بماند.

مهندس عباس رجایی که بهمن‌ماه سال گذشته همسو با صاحب‌نظران منابع طبیعی پا به میدان گذاشت و با موضعگیری قاطع توانست بولدوزرها را پشت دیوار باغ گیاه‌شناسی متوقف کند، روز گذشته در واکنش به تصمیم استاندار مازندران مبنی بر صدور مجوز برای تخریب بخشی از باغ گیاه‌شناسی نوشهر با توجیه عبور راه دسترسی به کمربندی، تصریح کرد: هر اقدامی که منجر به تخریب این باغ شود مغایر با مصالح ملی کشور است. بر این اساس، طرح عبور راه دسترسی از باغ گیاه‌شناسی نیازمند بررسی و ارزیابی همه‌جانبه است و پیش از ارزیابی دقیق و شنیدن دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران، هیچ اقدام اجرایی نباید صورت بگیرد. به گزارش همشهری، به دستور استاندار مازندران قرار است امروز ساعت 10صبح عملیات تخریب باغ گیاه‌شناسی با توجیه احداث راه دسترسی کمربندی به بندر آغاز شود.

درخواست از رئیس‌جمهور منتخب

همزمان با هشدار رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، شماری از فعالان محیط‌زیست و منابع طبیعی با تنظیم نامه‌ای خطاب به دکترروحانی، رئیس‌جمهور منتخب، مصرانه از وی خواسته‌اند تا مانع تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر شود. در بخشی از این نامه که به امضای 2انجمن معتبر علمی کشور یعنی انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و انجمن ارزیابی محیط‌‌زیست ایران هم رسیده آمده است: «باغ گیاه‌شناسی نوشهر مجدداً در آستانه تخریب و تغییر کاربری به‌دلیل احداث جاده کمربندی و توسعه بندر نوشهر قرار گرفته است؛ خطری که 11سال است موجودیت این باغ را تهدید می‌کند اما تاکنون هربار که تصمیم بر تخریب آن بسیار جدی شده است، با مقاومت فعالان محیط‌زیست، منابع طبیعی، پژوهشگران، کارشناسان و اغلب مدیران این بخش توانسته از خطر برهد... . اگر این اتفاق رخ دهد، بی‌شک یک فاجعه بزرگ در بخش تاریخ پژوهشی منابع طبیعی ایران رقم خواهد خورد؛ چراکه در بخش منابع طبیعی، هیچ‌ عرصه پژوهشی دیگری در ایران وجود ندارد که قدمت تأسیس اش به سال 1310برسد و در آن درختانی وجود داشته باشد که تا 200سال از عمرشان بگذرد.

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در ایران و برای ما فعالان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست، باغ گیاه‌شناسی نوشهر سمبل هویت، استقلال، اهمیت و شخصیت اجتماعی‌مان است. آن عرصه 35هکتاری (باغ گیاه‌شناسی) باید حفظ شود تا مشخص شود که در ایران، منابع طبیعی، محیط‌زیست، پژوهشگران و دوستدارانش حرمت دارند و هرگز منافع معنوی آنها در پای احداث یک جاده کمربندی که می‌توان به راحتی و با احداث یک پل هوایی یا مسیری در جنب باغ، جایگزینش کرد، قابل معاوضه نیست... . اینک از شما می‌خواهیم تا به‌عنوان نخستین اقدام دولت تدبیر و امید، مانع این تخریب شده و قفل این بحران و تهدید را با کلید خردمندانه خود بگشایید.»

کد خبر 220403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز