دیروز خبرگزاری مهر از هجوم به خانه تاریخی ظهیرالاسلام و تخریب عمدی بخش‌هایی از این خانه تاریخی خبر داد.

تخریب عمدی خانه‌های تاریخی

در خبری دیگر اعلام شده است که خانه تاریخی پیرنیا قرار است امروز در یک مزایده به قیمت 122 میلیارد و 400 هزار ریال فروخته شود.

در نخستین خبر از تعرض عمدی به خانه تاریخی ظهیرالاسلام در منطقه12، تخریب این خانه تاریخی در حالی‌ به‌طور ناگهانی آغاز شده است که تخریب کامل یکی از پنجره‌های سمت غربی، آتش‌سوزی در اتاق ضلع شرقی، ریزش بخش عمده‌ای از سقف و کنده‌شدن بخشی از شیروانی از جمله اتفاقاتی بوده که از هفته گذشته تاکنون به‌ وقوع پیوسته و اهالی این منطقه را متعجب کرده است.

براساس گزارش‌ها، پیش‌تر گفته می‌شد دیوارهای خانه تاریخی ظهیرالاسلام در خیابانی به همین نام در تهران به بهانه تأمین پارکینگ برداشته شده است. سعید فلاح‌فر، کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی به مهر گفت: تخریب‌های عمده‌ای که در خانه ظهیرالاسلام صورت گرفت سبب اعتراض برخی اهالی منطقه شد. چنانچه تخریب کامل یکی از پنجره‌های سمت غربی در روی نمای جنوبی، آتش‌سوزی در اتاق ضلع شرقی، ریزش بیش از نیمی از سقف، کنده شدن بخشی از شیروانی از جمله تخریب‌هایی بود که از هفته‌ گذشته آغاز شده است.

این کارشناس معتقد است، شکل و حجم آسیب‌ها، وقوع ناگهانی این آسیب‌ها، پیشینه تصمیمات مربوط به این بنا و به‌ویژه همزمانی این اتفاق با تغییر و تحولات جدید مدیریتی سازمان میراث فرهنگی؛‌ ممکن است در جهت منتفی‌شدن موضوع حفاظت از بنا و در نتیجه سهولت تغییر کاربری آن انجام شده باشد. پیش از این تأکید شده بود که سازمان تأمین اجتماعی قصد دارد خانه تاریخی ظهیرالاسلام منسوب به امام جمعه را که در مالکیت اداره املاک و مستغلات این سازمان است برای تبدیل به پارکینگ طبقاتی تخریب کند.

خانه قدیمی منسوب به سید زین‌العابدین امام جمعه چند سال پیش به بخش اداره املاک و مستغلات سازمان تأمین اجتماعی فروخته شد. این خانه تاریخی تلفیقی از معماری ایرانی- فرنگی است و معماری برون‌گرا دارد. همچنین معماری این بنا به معماری اواخر دوره ناصرالدین‌شاه برمی‌گردد.

در خبری دیگر خانه تاریخی پیرنیا که فرمان مشروطیت در آن نگاشته شد و نخستین کتاب حقوق بین‌الملل ایران نیز در همین خانه نگاشته شده بود قرار است امروز به مزایده گذاشته شود. خانه پیرنیا که در خیابان لاله‌زار تهران و در ابتدای کوچه پیرنیا قرار دارد نقاشی‌های بسیار زیبایی مربوط به دوره قاجار داشته که همین چند ماه پیش نقاشی‌های دیواری منحصر به فرد این عمارت تاریخی غارت شد و به سرقت رفت. نقاشی‌های دیواری خانه پیرنیا مربوط به دوره قاجار بود که با تزیینات گچبری زیبایی روی دیوارهای این خانه نصب شده بودند و اکنون و پس از سرقت، جای قاب‌ها و گچبری‌ها را با کاهگل پوشانده‌اند.

خانه تاریخی پیرنیا که فرمان مشروطیت در آن نگاشته شده بود ابتدا جزو عمارت اصلی خانه مشیرالدوله پیرنیا بوده که بعدها رها و متروک و مخروبه شد. قسمتی از مجموعه خانه مشیرالدوله پیرنیا که در انتهای کوچه قرار دارد، ‌ در یازدهم مرداد سال 1376 با شماره 1899 در فهرست (سیاهه)‌ آثار ملی ایران به ثبت رسید ولی این عمارت تنها قسمتی از کل مجموعه خانه بوده است. متأسفانه در زمان ثبت این اثر املاک مجاور که املاک تفکیک شده از عمارت اصلی بودند درنظر گرفته نشده و این عمارت‌ها مخروبه شدند.

در بخشی از خانه تاریخی پیرنیا که اکنون در فهرست آگهی فروش (مزایده) یک سازمان گنجانده شده است، چندین اصله درخت کاج تهران و درختان دیگر که نشان از کهنسالی عمارت دارد دیده می‌شود. در قسمت شمالی 3 اتاق با سقف‌های شیروانی قرار دارد که روبه‌روی هرکدام از اتاق‌ها ایوانی قرار دارد که با 2ستون با گچبری‌های منحصر به فرد تزیین شده است. روی دیوار این ایوان‌ها و در قاب‌های گچبری شده، تصاویری از مشاهیر دوران قاجار روی بوم نقش‌بسته بود که 6 ماه گذشته آنها هم به سرقت رفت!

از آنجا که واحدهای مشرف به خیابان لاله‌زار در سال‌های گذشته به‌عنوان انبار و واحد تجاری مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و با توجه به مزایده گذاشتن این ملک، احتمال تخریب کامل آن و احداث مجتمع تجاری به جای آن وجود دارد.

حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالملک و بعد مشیرالدوله متولد تبریز و از سیاستمداران بنام بود که چندین دوره نخست‌وزیر و نماینده مجلس ایران در دوران احمدشاه بود. براساس آنچه مهر نیز منتشر کرد، حسن پیرنیا در10سال آخر عمر خود به کارهای فرهنگی و علمی اشتغال داشت و آثار با‌ارزشی همچون مجموعه 3جلدی تاریخ ایران باستان و داستان‌های ایران قدیم و حقوق بین‌الملل را نوشت. کتاب تاریخ ایران باستان (در 3 جلد) نخستین کتابی است که به شیوه علمی و براساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی درباره گذشته تاریخی ایران نگاشته شده و هنوز هم مورد توجه‌است. در هفته اخیر و پس از مراسم خداحافظی محمدشریف ملک‌زاده رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و خداحافظی مدیران او از این سازمان در روزهای اخیر موج شکستن حریم آثار تاریخی و تخریب بناهای ثبت ملی شده کشور افزایش یافته است.

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد معاون جدید سازمان میراث فرهنگی کشور که خود سال‌ها رئیس این سازمان بود، نخستین روز کاری خود در سمت معاون میراث فرهنگی کشور و قائم مقام سازمان میراث فرهنگی را با خبر تخریب‌های عمدی آثار تاریخی کشور شروع کرده است. خبرهایی که پیام‌های نه‌چندان مناسبی برای معاون جدید سازمان میراث فرهنگی کشور به همراه دارد.

کد خبر 228555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز