جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دختر لر، به عنوان نخستین فیلمنامه ایرانی تاریخ سینما صد ساله شد.

ایرنا در یادداشتی کوتاه به همین مناسبت می‌نویسد: سینما، هنر- صنعت واردارتی فرنگ به ایران با کوشش افراد بسیاری از ابتدا تا امروز هویتی‌ایرانی و رنگ و بویی بومی گرفته و "عبدالحسین سپنتا" نگارنده اولین فیلمنامه تاریخ سینمای ایران، از بنیانگذاران این حرفه از جمله این افراد است که داستانش امروز ‪ ۱۰۰‬ساله شد.

دختر لر اولین فیلمنانه ایرانی بود توانست راه خود را به سینمای نوظهور ایران باز کند.

سپنتا چهارم خرداد ماه سال ‪ ۱۲۸۶‬شمسی در تهران متولد شد و به ترتیب دانش آموخته مدرسه سن لویی، مدرسه زرتشتیان تهران، استیورت تهران، استیورت مموریال کالج اصفهان و کالج آمریکایی تهران شد.

وی فعالیت خود را با روزنامه نگاری آغاز و نخستین روزنامه‌اش را سال ‪ ۱۳۰۷‬با عنوان "دورنمای ایران" در بمبئی منتشر کرد. او فعالیت هنری را از زمان تحصیل در مدرسه زرتشتیان با تئاتر، زیر نظر فردریک تالبرگ شروع کرد و سال ‪ ۱۳۱۲‬با نگارش فیلمنامه فیلم "دختر لر" سینما را تجربه کرد.

ترجمه متون، انتشار هفته نامه‌های مختلف و ساخت فیلم‌های مستند از جمله تجربیات جنبی سپنتا است. او را از نام آوران سینمای ایران می‌دانند که در سال ‪ ۱۳۴۸‬در اصفهان درگذشت.

* فیلم شناسی:

کارگردانی لیلی و مجنون (‪ ، (۱۳۱۶‬چشم‌های سیاه (‪ ،(۱۳۱۵‬شیرین و فرهاد (‪ ،(۱۳۱۳‬فردوسی (‪(۱۳۱۳‬ در مقام نویسندگی نیز علاوه بر آثار یادشده فیلمنامه فیلم "دختر لر" نخستین اثر تاریخ سینمای ایران را به رشته تحریر درآورد.

سپنتا علاوه بر کارگردانی و نویسندگی در فیلم‌های آغازین تاریخ سینمای ایران به ایفای نقش پرداخت.

کد خبر 22855

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز