سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

مسعود پویا: این روزها تولید در سینمای ایران، پررونق‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

حضور توأمان سه نسل از کارگردانان در عرصه سینمای حرفه‌ای و ساخت فیلم‌هایی که طیف‌های مختلفی را دربرمی‌گیرند، از رونقی حکایت دارند که نشان می‌دهد سینمای ایران با تمام بحران‌هایی که دچارش است، همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.

فراموش نکنیم که این سینمایی است که به شهادت آمار 70 درصد محصولاتش موفق به بازگرداندن سرمایه اولیه‌شان نمی‌شوند و البته از حدود 60 فیلم تولید شده در طول سال، تنها نیمی از آنها مجالی برای اکران عمومی می‌یابند.هرچند هیچ‌کدام از این عوامل نمی‌توانند روند تولید در این سینما را کند کنند.

از نسل اول کارگردانان سینمای ایران، بهمن فرمان‌آرا به‌زودی فیلم تازه‌اش را مقابل دوربین خواهد برد. در حالی که گفته می‌شد فیلم تازه فرمان‌آرا در آلمان کلید خواهد خورد، این فیلمساز قصد دارد فیلمنامه دیگری را کارگردانی کند.

این فیلم «خاک آشنا» نام دارد و در کردستان فیلمبرداری خواهد شد و تاکنون حضور رضا کیانیان، بابک حمیدیان و مریم بوبانی در آن قطعی شده است. دیگر فیلمساز باسابقه‌ای که به‌زودی فیلم تازه‌ای خواهد ساخت، مسعود کیمیایی است.

کیمیایی «واخورده‌ها» را مقابل دوربین خواهد برد که گویا قرار است فیلمی خیابانی باشد. محمدرضا اصلانی هم بعد از سه دهه غیبت از سینمای داستانی، «آتش سبز» را کارگردانی خواهد کرد؛ فیلمی که به گفته اصلانی اثری فرم‌گرا و متکی بر روایتی پیچیده و مدرن خواهد بود. اصلانی قصد دارد از بازیگرانی حرفه‌ای و شناخته شده در فیلمش بهره بگیرد.

داریوش مهرجویی دیگر فیلمساز قدیمی سینمای ایران هم این روزها در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری برای تولید «نقاب زیبا» است؛ فیلمی که از حالا حضور رادان و گلشیفته‌ فراهانی در آن قطعی شده است.

از نسل میانه سینمای ایران، فیلمسازانی چون کمال تبریزی و بهروز افخمی در حال ساخت فیلم‌های خود هستند و مجید مجیدی و احمدرضا درویش هم امور پیش‌تولید کارهای تازه‌شان را پیگیری می‌کنند.افخمی همچنان درگیر «فرزند صبح»‌ است که گویا قرار است نهایتاً امسال فیلمبرداری‌اش به پایان برسد. تبریزی هم مراحل فنی «همیشه پای یک زن در میان است» را پیگیری می‌کند.

ابراهیم حاتمی‌کیا هم گویا امسال فیلمی را مقابل دوربین خواهد برد. از نسل فیلمسازانی که پس از انقلاب، کارگردانی را آغاز کرده‌اند، می‌توان به واروژ کریم مسیحی اشاره کرد که پانزده سال بعد از فیلم تحسین شده «پرده آخر» می‌خواهد «تردید» را مقابل دوربین ببرد. مجید مجیدی هم احتمالاً فیلم تازه‌اش را که «آواز گنجشک‌ها» نام دارد، پس از پایان انتخاب بازیگرانش کلید خواهد زد.

«بید مجنون» ساخته قبلی مجیدی با وجود استقبال مردم، خیلی مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و شاید به همین دلیل مجیدی دوباره به سینمایی بازگشته که کودکان و نوجوانان، در آن حضور پررنگی خواهند داشت؛ نوعی بازگشت به سینمای «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا».احمدرضا درویش هم که نشان داده به تولیدات عظیم و پرهزینه علاقه خاصی دارد، در تدارک «روز رستاخیز» است؛ اثری که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان عظیم‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام برده‌اند.

«روز رستاخیز» مضمونی مذهبی دارد و قرار است که در آن مقطعی از آغاز حکومت یزید تا ظهر عاشورا به تصویر کشیده شود.جدای از این فیلمسازان، در سینمای موسوم به بدنه هم بازار تولید پررونق است. در همین روزها، «محیا» به کارگردانی اکبر خواجوی کلید خورد و «مصاحبه» توسط بهرام کاظمی و «آخر هفته» به وسیله محمد متوسلانی به‌زودی مقابل دوربین خواهند رفت.

ضمن این‌که باید به «توفیق اجباری» محمدحسین لطیفی اشاره کرد که بعد از گلزار، رضا عطاران هم به جمع بازیگرانش پیوست.سینمای ایران در سال 86 ، تولیدات متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است؛ تولیداتی که بیشتر آنها را آثاری تشکیل می‌دهند که قرار است بیش از هر چیز تماشاگر را به سالن‌های سینما بیاورند.

کد خبر 22072

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز