سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: بعد از یک افتتاحیه فوق‌العاده، سینمای ایران دوباره به ساحل آرامش بازگشته است.

با به پایان رسیدن موعد نمایش فیلم‌های اکران نوروزی، فیلم‌های تازه‌ای بر پرده آمده‌اند که تماشاگر هنوز از  خیلی از آنها استقبال به عمل نیاورده است. در حالی که مدتهاست اغلب فیلم‌های پرمخاطب را آثار کمدی تشکیل می‌دهند، در حال حاضر فیلم‌های کمدی جای خود را به آثار حادثه‌ای داده‌اند.

نقاب، «صحنه جرم، ورود ممنوع» و «سنگ، کاغذ، قیچی» در کنار «قلقلک‌» که تنها کمدی روی پرده است، ترکیب فیلم‌های اکران سینماهای پایتخت را در آخرین روزهای اردیبهشت، تشکیل می‌دهد.

در میان این فیلم‌ها، از «نقاب» از همان زمان ساختش به عنوان فیلمی که گیشه را فتح خواهد کرد، نام برده می‌شد. حضور بازیگران محبوب، داستانی که در سینمای ایران تازگی دارد و صحنه‌های خوش آب و رنگی که اغلب در دبی فیلمبرداری شده‌اند، برگ‌های برنده «نقاب» بوده‌اند، که البته تا امروز فروش خیلی بالایی نداشته است.«صحنه جرم، ورود ممنوع» هم که دومین ساخته بلند ابراهیم شیبانی، بیش از هر چیز از تغییر رویکرد  سازنده جوانش حکایت دارد.

شیبانی در فیلم اولش «زهر عسل»  کوشیده بود، فیلمی پرمخاطب بسازد و جایگاه خود را در سینمای حرفه‌ای تثبیت کند. در «صحنه جرم، ورود ممنوع» چنین چیزی در اولویت فیلمساز قرار نداشته است. به همین خاطر است که فیلم حال و هوایی دارد که خیلی با فضای سینمای بدنه ایران، همخوان نیست.

حال و هوایی نزدیک به آثار پلیسی سینمای فرانسه، با داستانی معمایی که باید برای تماشاگری که نشان داده خیلی به روایت‌های پیچیده علاقه‌مند نیست، چقدر جذابیت دارد. «سنگ، کاغذ، قیچی» تازه‌ترین فیلم روی پرده، هم اثری اکشن با مایه‌های روز اجتماعی است. فیلم در جشنواره بیست‌و پنجم به نمایش درآمد و منتقدان آن را اثری منسجم‌تر از دیگر ساخته‌های سازنده‌اش ارزیابی کردند.

«قلقلک» هم به عنوان تنها کمدی روی پرده، بهتر از دیگر فیلم‌ها می‌فروشد؛ نکته‌ای که نشان دهنده تداوم علاقه مخاطب به تماشای آثار کمدی است.

با اکران سه فیلم تازه در گروه‌های سینمایی، سالن‌های سینما تکان کوچکی خورد. در حالی که انتظار می‌رفت «نقاب» شروعی رویایی داشته باشد، اما به دلیل آماده نشدن کپی‌هایش، استارت خوبی نداشت. فیلم تازه راست‌گفتار بعد از 3سال توقیف سرانجام مجوز نمایش عمومی گرفت تا به جای «اخراجی‌ها» روی پرده برود. «نقاب» هفته اول اکرانش را نصفه و نیمه گذراند.

به غیر از سینمای سر گروه (آفریقا) فقط دو سالن دیگر فیلم راست‌گفتار را به نمایش گذاشتند تا حتی در سینماهای با سر در «نقاب» فیلمی روی پرده نرود. هفته دوم اکران فیلم در واقع آغاز اکران رسمی فیلم راست گفتار بود. «نقاب» با 15 سینما شروع نسبتاً خوبی داشت و آخر هفته (پنج‌شنبه و جمعه) را با رقمی حدود 17میلیون تومان پشت سر گذاشت، تا بعد از پایان دو هفته نمایش حدود 70میلیون تومان فروخته باشد.

هنگام آماده نمایش شدن این فیلم در سه سال قبل دست‌اندرکاران «نقاب» متفق‌القول ادعا می‌کردند پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را ساخته‌اند. آن زمان نه «آتش‌بس»ی در کار بود و نه «اخراجی‌ها»یی. به هر حال شرایط اکران بعد از سه سال تغییر کرده و شاید امروز «نقاب» گرد کهنگی گرفته است. انتظار می‌رود طی روزهای آینده با تبلیغات دهان به دهان فروش این فیلم افزایش پیدا کند.

دیگر فیلمی که همزمان با «نقاب» روی پرده رفته «صحنه جرم،  ورود ممنوع» است. دومین ساخته بلند ابراهیم شیبانی فیلمی آبرومند است که ساختاری منسجم دارد. همین که کارگردانی جوان سراغ یک ژانر پلیسی- معمایی رفته جسارت او را در سینما نشان می‌دهد. «صحنه جرم...» اما تاکنون اکران موفقی نداشته است.

فیلم شیبانی حتی طبق انتظارات قبلی هم نفروخته. در حالی  که 20 روز از اکران این فیلم گذشته «صحنه جرم...» حدود 45 میلیون تومان فروخته است. فیلم شیبانی با این که پربازیگر است اما سوپراستار آنچنانی ندارد. «صحنه جرم...» 12 سینما در اختیار دارد و  در گروه سینمایی قدس روی پرده است.

«سنگ، کاغذ، قیچی» یک هفته بعد از «نقاب» و «صحنه جرم...» در گروه عصر جدید روی پرده رفت. فیلم سهیلی در شرایطی جایگزین «خون بازی» شد که فیلم رخشان بنی‌اعتماد با فروش 230میلیون تومانی فروشی بالاتر از حد تصور داشت.

 «سنگ، کاغذ، قیچی» اما شروع خوبی داشت. فروش پنج‌شنبه و جمعه هفته اول اکران این فیلم حدود 15میلیون تومان بود تا مشخص شود رقیبی جدید برای «نقاب» وارد جدول اکران شده است. فیلم سهیلی،  امین حیایی را دارد که چند سالی می‌شود خودش به تنهایی فروش متوسط یک فیلم را می‌کشد.

«سنگ، کاغذ، قیچی» البته 20سالن سینما در اختیار دارد. «قلقلک» تنها فیلم کمدی روی پرده است. فیلم مسعود نوابی تا اینجای کار خوب فروخته تا مشخص شود بعد از اکران طولانی «اخراجی‌ها» تماشاگر همچنان برای دیدن فیلم کمدی اشتها دارد.

«قلقلک» بعد از یک ماه نمایش در گروه استقلال به فروشی معادل 140میلیون تومان دست یافته است. حضور پررنگ بازیگران طنزهای نودشبی (شفیعی جم، سیامک انصاری، سحر ولدبیگی، ساعد هدایتی) در «قلقلک» قابل توجه است. فیلم نوابی 12سینما در اختیار دارد و به نظر می‌رسد تا دو هفته دیگر اکرانش ادامه داشته باشد. «کینه» و «شعبده‌باز» تنها اکران‌های خارجی روی پرده است.

تداوم نمایش «کینه» در تک سانس‌های سینما عجیب و غریب است. این فیلم ژاپنی تقریباً 5 ماه است که روی پرده است و همچنان سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش پرتماشاگر هستند. کینه روزانه حدود سیصد هزار تومان می‌فروشد تا بعد از 150روز به مجموع فروش 73 میلیون تومان برسد. «شعبده‌باز» هم چند سالن سینما بیشتر در اختیار ندارد و بعد از یک ماه نمایش به فروش معادل 20میلیون تومان دست یافته است.

کد خبر 22067

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز