سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

مسعود پویا: فروش میلیاردی فیلم «اخراجی‌ها» در کنار خبرهایی که مبنی بر ساخت فیلم‌های تازه توسط فیلمسازان برجسته منتشر شده، از روزگار مساعد و امیدوارکننده سینمای ایران در سال 86 خبر می‌دهد.

آن هم در شرایطی که پس از جشنواره فجر، خیلی‌ها به استناد فیلم‌های به نمایش درآمده در فجر، چشم‌انداز اقتصادی سینمای ایران در سال  86 را چندان روشن نمی‌دیدند.

در مورد اغلب فیلم‌ها یک اتفاق‌نظر وجود داشت و آن اینکه، با چنین آثاری نمی‌توان توجه تماشاگر را جلب کرد. شاید چنین تحلیل‌هایی باعث شد تا برای اکران نوروز الزام ویژه‌ای برای حضور فیلمی با گیشه‌ای تضمین شده، صورت گیرد. هم مدیران سینمایی که در ماه‌های آخر سال فشار زیادی را متحمل شدند و هم سینماداران و تهیه‌کنندگان به واسطه صف‌آرایی مقابل یکدیگر فضای پرتشنجی را تجربه کرده بودند.

فیلم «اخراجی‌ها» که حضورش بیشترین جنجال‌ها را در جشنواره رقم زده بود، فراتر از پیش‌بینی‌ها فروخت. این فروش بالا را می‌توان در حکم داروی مسکنی برای سینماداران دانست و امیدوار بود که تا اندازه‌ای اقتصاد سینما رونق بیابد.

از سوی دیگر و در پی انتقادات گسترده به کیفیت فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر، به نظر  می‌رسد که مدیران سینما برای فعالیت کارگردانان مطرح و شاخص، برنامه‌ای خاص را در نظر گرفته‌اند.

در همین چند ماه اخیر رضا میرکریمی فیلمبرداری تازه‌ترین فیلمش را تمام کرد. کمال تبریزی «همیشه پای یک زن در میان است» را مقابل دوربین برده. بهرام بیضایی و مجید مجیدی هم به صورت جدی فیلم‌های تازه‌شان را وارد مرحله پیش‌تولید کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که حاتمی‌کیا هم پس از ساخت یک سریال برای تلویزیون، این روزها در تدارک بازگشت به سینماست. بهروز افخمی هم سرانجام امسال فیلمبرداری «فرزند صبح» را به پایان می‌رساند.

واروژ کریم مسیحی سازنده فیلم تحسین شده «پرده آخر» هم پس از 17 سال، فیلم دومش را در بهار امسال مقابل دوربین خواهد برد. به این ترتیب سینمای ایران سال86  را با رونق توأمان گیشه و تولید آغاز کرده است. آن هم در حالی که مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد نوید اتخاذ سیاست‌هایی اصولی‌تر را داده است.

در آرایش اکران نوروز هم می‌توان به حضور توأمان فیلم‌های طنز‌آمیز و جدی اشاره کرد. اینکه در کنار کمدی‌های عامه‌پسندی چون «اخراجی‌ها»‌ و «مهمان»، یک اثر تلخ اجتماعی به نام «خون‌بازی» هم به نمایش درآمده است.

مجموعه اینها از قابلیت‌های سینمای ایران برای بازگشت به روزهای اوج خبر می‌دهد.

سینمایی که البته همه‌مان می‌دانیم با چه بحران‌ها و مشکلات ریشه‌دار و عمیقی دست به گریبان است؛ همچنان که این را هم می‌دانیم که از دل همین سینما گاهی اوقات فیلم‌هایی بیرون می‌آید که از وجوه مختلف، امیدها را زنده می‌کند. این روزها به لحاظ اقتصادی «اخراجی‌ها» چنین کاری کرده است؛ چه آن را فیلم خوبی بدانیم و چه نه.

کد خبر 19267

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز