همشهری آنلاین: پیکر مرحوم دکتر علی محمدسعیدی، متخصص و محقق برجسته بین‌المللی صنعت نفت، صبح یکشنبه سوم شهریور ماه درقطعه ۸۹ بهشت زهرا تهران درخاک آرام گرفت.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر استاد سعیدی که روز دوشنبه 22 مرداد ماه در سن هشتاد سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت، با حضور خانواده و جمعی از اساتید و مهندسان صنعت نفت و مهندسی شیمی کشور و در غیاب مدیران پرشمار صنعت نفت کشور برگزار شد.

مراسم یادبود مرحوم دکتر سعیدی نیز روز دوشنبه چهارم شهریورماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک قدس (غرب) برگزار می‌شود.

در حاشیه مراسم خاکسپاری دکتر سعیدی، مهندس مروی از دوستان نزدیک استاد که در دو پروژه با وی همکاری داشته‌، استقلال شخصیتی را بارزترین ویژگی استاد عنوان کرد و گفت: ایشان ابدا مباحث سیاسی را در مسائل کارشناسی دخیل نمی‌کرد و در ارائه نقطه نظرات کارشناسی خود از هیچ‌کس واهمه‌ای نداشت و شاید یکی از دلایلی که در حوزه نفت از سخنان کارشناسی ایشان استقبال نمی‌کردند همین موضوع بود.

یکی از دانشجویان استاد در رشته مهندسی شیمی هم صریح‌الهجه بودن را از ویژگی‌های بارز استاد عنوان کرد و گفت: یکی ازدلخوری‌هایی که در حوزه نفت از ایشان وجود داشت همین موضوع بود چرا که استاد در بحث کارشناسی با کسی تعارف نداشت.

وی با اشاره به تخصص و مرجعیت جهانی دکتر سعیدی در حوزه مهندسی مخازن تصریح کرد:‌ استاد سعیدی علاوه بر خدمت‌رسانی‌هایی که در کشور داشت به شرکتهای مختلف خارجی نیز مشاوره ارائه می‌کرد.

دکتر درخشان، استاد اقتصاد و انرژی دانشگاه علامه طباطبایی هم که در دو طرح پژوهشی «طرح جامع مطالعه مخازن کشور» و «بررسی قراردادهای بیع متقابل» با استاد همکاری داشته، دغدغه اصلی دکتر سعیدی را صیانت از مخازن نفتی و تولید بهینه از مخازن نفتی به نحوی که منافع نسل‌های آینده نیز تامین شود، عنوان کرد.

وی افزود: بومی کردن دانش خارجی از ویژگی‌های بارز استاد سعیدی بود و با توجه به این که مخازن نفتی کشور ما ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین ایشان نظریه‌های بومی در این رابطه داشتند و پس از آن که به نظریه‌های جدید دست می‌یافتند الگوسازی و سیاست‌گذاری را آغاز می‌کردند.

دکتر سعیدی، علاوه بر داشتن شخصیت علمی در کارهای عام‌المنفعه از جمله ساخت مدرسه و بازسازی حرمین شریفه نیز فعال بوده است.

به گفته اقوام و آ‌شنایان استاد، وی در تامین هزینه های کاشی‌کاری سقف زیر گنبد حرمین عسکریین (ع) بعد از انفجار تروریستی و همچنین در احداث دو مدرسه در فشم و تهران مشارکت داشت. استاد سعیدی که بعد از انفجار سامرا به عراق رفته بود با ابراز تاثر از وضعیت حرمین ابراز علاقه کرده بود در صورتی که پیمانکاری در این زمینه وجود داشته باشد برای این حرم شریف نیز چترهایی همانند چترهای واقع در حرم حضرت رسول (ص) ایجاد کند ولی متاسفانه پیگیری ایشان با بیماری وی مصادف شد که در صورتی که وصیتی در این زمینه داشته باشند این مساله از سوی خانواده و بستگان پیگیری خواهد شد.

دکتر سعیدی که سال‌ها در فرانسه اقامت داشت همچنین در پی منع ورود دختران محجبه به مدارس فرانسه پیگیر راه اندازی مدرسه‌ای برای دختران مسلمان در این کشور بود.

کد خبر 228502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز