گروه اقتصادی: بیژن زنگنه وزیر نفت از همکاری ۲وزارتخانه‌ نفت و خارجه برای افزایش صادرات نفت و فراورده‌های نفتی ایران خبر داد و تأکید کرد برای جلوگیری از اغتشاش و خدشه بر چهره صنعت نفت تمامی فعالیت‌های مربوط به صادرات، مذاکرات و بازاریابی نفت در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت متمرکز خواهد شد.

او افزود: دولت تدبیر و امید راه‌های زیادی برای افزایش صادرات نفت ایران دارد، اما مصلحت نیست که این راه‌حل‌ها بازگو شود.
این عضو کابینه یازدهم در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره راه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه میدان‌های گازی و نفتی ایران اظهار کرد: قرارداد‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت باید اصلاح شود و متناسب با میدان‌های مختلف نفت و گاز امتیازاتی برای سرمایه‌گذاران درنظر خواهیم گرفت.

به گفته زنگنه افزایش قیمت نفت در سال‌های اخیر باعث شده تا کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا به سمت انرژی‌های پاک حرکت کنند و توسعه میدان‌های نفتی هم در برخی کشورها توجیه پیدا کند. او با تأکید بر اینکه سیاستمداران برای تأمین منافع کوتاه‌مدت خویش همواره از قیمت نفت بالا دفاع می‌کنند، افزود: البته قیمت فعلی نفت مناسب است، اما نباید فراموش کنیم که افزایش قیمت در دراز مدت سهم اوپک را در بازار کاهش می‌دهد به همین دلیل غربی‌ها خیلی مخالفتی با نفت گران نداشتند.

وزیر نفت درباره راه‌های عبور از دشواری‌های فروش نفت ایران هم گفت: با توجه به اینکه وزارت خارجه مسئول دیپلماسی کشور است معتقدم که صنعت نفت و وزارت امور خارجه باید دوشادوش یکدیگر به سمت جلو حرکت کنند به‌گونه‌ای که وزارت امورخارجه می‌تواند در گشایش برخی از بازارهای فروش نفت و بازاریابی به این صنعت کمک کند و در مقابل صنعت نفت نیز با افزایش تولید و صادرات نفت می‌تواند بزرگ‌ترین کمک را به این وزارتخانه انجام دهد.

اقتصاد مقاومتی از نگاه سکاندار صنعت نفت

زنگنه در پاسخ به این سؤال که اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت چگونه رقم خواهد خورد؟ اظهار کرد: تفسیر اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت این است که بتوانیم از پارس‌جنوبی گاز بیشتری برداشت کنیم، نفت کوره را صادر کرده و سالانه ۱۸ میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق کنیم، صادرات نفت را اضافه کرده، سوخت مورد نیاز مردم و صنایع را تأمین کرده و از میادین مشترک برداشت بیشتری داشته باشیم. او تأکید کرد که اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت یعنی آنچنان توانایی برای دوستانمان در وزارت امورخارجه ایجاد کنیم که بتوانند با قدرت با دیگران صحبت کنند نه از موضع کشوری که مرتب فشار به آن در حال اضافه شدن است.

کد خبر 228839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز