مجله اقتصادی معتبر اکونومیست در تحلیلی با اشاره به سیاست ایران برای توسعه صنعت نفت با استفاده از جذب سرمایه‌های خارجی نوشت: ایران مانند مکزیک در دولت جدید تلاش دارد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را با هدف افزایش تولید در بخش نفت بالا ببرد، اما یک تفاوت بزرگ این است که توانایی ایران برای انجام این کار شدیدا به‌دلیل تحریم‌های غرب محدود شده است.

پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء

اکونومیست با اشاره به انتصاب بیژن زنگنه به‌عنوان وزیر نفت نوشت: زنگنه در دوره قبل قراردادهایی را با بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی امضا و میلیاردها دلار سرمایه وارد بخش نفت کشور کرد. اکونومیست اضافه می‌کند: زنگنه قصد دارد میزان تولید نفت ایران را به حد سال 2005یعنی حدود 4.7میلیون بشکه در روز برساند، یعنی رشدی 60درصدی نسبت به سطح فعلی تولید. وی وعده داده است که کار در میدان گازی پارس‌جنوبی را که به‌دلیل تحریم‌ها از مشکلات فنی و مالی رنج می‌برد، سرعت ببخشد.

اکونومیست در پایان می‌نویسد: نرخ تورم در ایران بیش از 40درصد است و این مسئله تأمین مالی پروژه‌های انرژی توسط دولت از طریق انتشار اوراق قرضه نفتی را مشکل می‌کند بنابراین، دولت به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. در این میان دولت امیدوار است با ارائه پیشنهادهای «جذاب» به شرکت‌های نفتی غربی آنها را ناگزیر کند تا دولت‌هایشان را برای کاهش تحریم‌ها متقاعد کنند.

کد خبر 229503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز