مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شده‌اند رنگارنگ‌ترین نمایش نور برروی زمین و چند سیاره دیگر را درون بطری به دام بیاندازند.

شفق قطبی

براساس گزارش میل‌آنلاین،‌این پرتو‌های نوری درون مخزنی به‌نام پلانترلا ایجاد شده‌اند،‌جایی که ذرات باردار در برخورد با میدان مغناطیسی در رنگ‌های مختلف آغاز به درخشیدن می‌کنند.

این فرایند مشابه پدیده‌ای است که درهنگام شکل‌گیری شفق های قطبی رخ می‌دهد و شبیه سازی آن به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه شکل‌گیری شفق‌های مختلف به‌دست بیاورند.

به گفته محققان مرکز لانگلی در ناسا، این آزمایش بازسازی اتمسفر زمین در ارتفاع 80 کیلومتری درزمان شکل‌گیری شفق‌های قطبی است. دستگاه پلنترلا نسخه‌ای از دستگاهی آزمایشی به نام ترلا است که در قرن نوزدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه توسط فیزیکدانی نروژی به نام کریتسن بیرکلند ابداع شده و اولین بار برای نمایش دادن نور ناشی از ترکیب ذرات باردار و میدان مغناطیسی مورد استفاده قرار گرفته‌است.

شفق قطبی

در این آزمایش بیرکلند الکترون‌ها را به درون کره‌ای مغناطیسی درون مخزنی از خلاء شلیک می‌کرد. اسلحه الکترونی نمایانگر خورشید و گوی مغناطیسی نمایانگر زمین بودند. یک قرن پس از این آزمایش، طراحی جدیدی از دستگاه و آزمایشی که درون آن انجام می‌گیرد منجر به بررسی تعاملات مختلف میان ستاره‌ها و سیاره‌های متفاوت شد.

شفق قطبی

محققان با افزودن چند کره جدید به این دستگاه امکان بررسی شکل‌گیری شفق‌های قطبی در دیگر سیاره‌ها را نیز فراهم آوردند، برای مثال می‌توانند نتیجه شلیک ذرات باردار از سوی قمر IO مشتری به سوی سیاره مشتری را مشاهده کنند. همچنین با استفاده از این دستگاه جدید امکان شبیه‌سازی شفق‌های قطبی در نپتون و اورانوس نیز به وجود آوده‌است.

رنگ شفق‌های قطبی متناسب با نوع گاز موجود در اتمسفر رنگ های مختلفی به خود می‌گیرد،‌برای مثال گاز نیتروژن منجر به بنفش شدن شفق خواهد شد و اکسیژن رنگ شفق قطبی را سبز خواهد کرد.

کد خبر 228298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز