گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: هنرمندان عرصه‌های مختلف عصر پنجشنبه آخرین روز مردادماه به تالار وحدت آمدند تا هم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم دیدار کنند و هم مشکلات صنف خود را در دیداری دوستانه به گوش علی جنتی که به تازگی بر صندلی این وزارتخانه تکیه زده برسانند.

در این مراسم غلامحسین امیرخانی(رئیس شورای‌عالی خانه هنرمندان)، به نمایندگی از هنرمندان حوزه تجسمی، ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر) به نمایندگی از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی و حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) به نمایندگی از هنرمندان جامعه موسیقی و نادر قدیانی(رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)به نمایندگی از ناشران و سیدمحمود دعایی(نماینده ولی فقیه و سرپرست مؤسسه اطلاعات) به نمایندگی از اصحاب رسانه با وزیر ارشاد سخن گفتند. شنیدن جملاتی چون«سوءمدیریت‌ها باعث‌شده تا چین و اندونزی در زمینه هنرهای سنتی از ما پیشی بگیرند.»، «اگر ما تئاتر داریم، دلیلش ایستادگی هنرمندان باشرف این عرصه است.»، «طی این سال‌ها شاهد سختگیری‌های بیجا و نظرهای غیرکارشناسی در زمینه موسیقی بوده‌ایم.»، «تقاضا داریم در هیأت خرید کتاب وزارت ارشاد نماینده‌ای از ناشران نیز حضور داشته باشد.» و«مطمئن هستم که دوران شما دوران خوبی برای اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.» باعث شد که علی جنتی در نخستین دیدار دوستانه خود بگوید: «بزرگ‌ترین ظلم به فرهیختگان، سپردن امورشان به مدیرانی است که هیچ گفتمان مشترکی با آنها ندارند و من سعی دارم مدیریت فرهنگی را به اهلش بسپارم.»

جلسه دیدار هنرمندان و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با غیبت  سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم همراه بود که البته جواد شمقدری هم در ابتدای مراسم به‌علت نبودن صندلی خالی در ردیف اول تالار وحدت مراسم را ترک کرد. از سوی دیگر صنف سینمایی‌ها در این مراسم سخنرانی نکردند که با توجه به تجمع آنان در سالن انتظار تالار وحدت و صحبت‌های گروهی آنان با یکدیگر این شایعه در مراسم پیچید که این گروه به توافق برای معرفی نماینده و سخنران نرسیده‌اند؛ هرچند که این شایعه از سوی همایون اسعدیان(رئیس کانون کارگردانان خانه سینما) رد شد.

در ابتدای جلسه غلامحسین امیرخانی نخستین هنرمندی بود که به نمایندگی از سوی جامعه هنرهای تجسمی ایران سخن گفت. او سخنان خود را با استقبال گسترده هنرمندان از این دیدار شروع کرد. به گفته این هنرمند اینگونه گردهمایی‌ها طی 8 سال گذشته دیده نشده بود. او در ادامه سخنان خود گفت: «مسئله اخلاق و اخلاق مداری نکته‌ای است که در 3دهه گذشته بسیار در مورد آن سخن گفته شده است. با این حال اخلاق در 2دولت قبل به نوعی نادیده گرفته شد و باز هم خوشحالیم که دولت یازدهم علاوه بر اعتدال، بر اخلاق مداری هم تأکید می‌کند.»

اما دومین سخنران این مراسم ایرج راد بود که به مظلوم بودن هنرهای نمایشی و کم لطفی مسئولان به این هنر اشاره کرد. او با اشاره به اینکه در صحبت‌های نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها 3بار از تئاتر نام برده شد و در برنامه وزیر ارشاد هم که فقط یک‌بار کلمه تئاتر مطرح شده است، تصریح کرد: «اگر 40درصد این برنامه هم عملی شود ما به نقاط خوبی در حوزه فرهنگ و هنر می‌رسیم.»

حمیدرضا نوربخش هم به سخنرانی در مورد مشکلات موسیقی پرداخت. او با اشاره به اینکه موسیقی از تئاتر هم مظلوم‌تر است خطاب به وزیر ارشاد با اشاره به تحصیلات حوزوی او گفت: شما از خانواده عالم و فقیهی آمده‌اید و ما انتظار داریم که بخشی از مسال فقهی این هنر از طریق شما پیگری و بسیاری از موضوعاتی که همیشه مورد مناقشه بوده‌اند، حل و فصل شوند. نادر قدیانی هم به مشکلات صنف ناشران و کتابفروشان اشاره کرد. او با اشاره به اقتصاد ضعیف صنعت نشر و تیراژ پایین کتاب به معافیت مالیاتی ناشران اشاره کرد که آخرین مرحله کاری خود را طی می‌کند. او با اظهار امیدواری برای تصویب و ابلاغ این قانون به وزیر ارشاد گفت: با توجه به شرایط جاری و تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل می‌شود، به هیچ عنوان توقع نداریم مشکلات کاغذ در کوتاه‌مدت رفع شود، اما توقع داریم ثبات نسبی در بازار حاکم شود و سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران درنظر گرفته شود.

سیدمحمود دعایی، یکی از سخنرانانی بود که صحبت‌های او با تشویق هنرمندان حاضر در سالن مواجه شد. او در سخنان خود به آشنایی با علی جنتی در سال‌های 42و 43اشاره کرد. او با اشاره به اینکه انتخاب جنتی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت یازدهم با معیارهای قوی و براساس توانایی جنتی بود به ذکرخاطراتی از امام راحل پرداخت که در حضور بنیانگذار انقلاب اسلامی یک گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداختند. دعایی در ادامه گفت: امام خمینی هم سازها را دید، هم صدایشان را شنید و هم از آن اجرا لذت برد. این نشان می‌دهد که نه دیدن سازها حرام است و نه شنیدن صدایشان. او در ادامه خطاب به جنتی گفت: آقای جنتی، این هنرمندان قلب‌های نازکی دارند و به اندک مسائل ناگواری آزرده می‌شوند. اما به اندک نوازشی رو می‌آورند و آشتی می‌کنند. با بسیاری از اینها، بد معامله شد. من آرزو دارم شما فاصله‌هایی را که به‌وجود آمده، بردارید و مطئمن هستم دوران خوشی خواهیم داشت.

علی جنتی پس از شنیدن درددل‌های هنرمندان به سخنرانی پرداخت. او در صحبت‌های خود به جلسه رأی اعتماد خود در مجلس اشاره کرد: همانطور که در جلسه رأی اعتماد گفتم وضعیت فرهنگی کشور به‌رغم همه تلاش‌های دولت‌های قبلی نامطلوب است. او گفت: من خود را مصون از اشتباه نمی‌دانم، ولی سعی دارم مدیریت فرهنگی را به اهلش بسپارم؛ یعنی مدیرانی با پشتوانه علم و عمل. به ثبات مدیریتی اعتقاد راسخ دارم و جابه‌جایی‌های بی‌مورد را نمی‌پسندم؛ چون معتقدم در دهه چهارم انقلاب فرصت آزمون و خطا نداریم.»

او ساختمان بهارستان را خانه پدری اهالی هنر خواند و از چالش این وزارتخانه با اهالی هنر سخن گفت. اگرچه در این جلسه نماینده‌ای از اهالی سینما سخن نگفت، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اعلام کرد: «مشکلات ایجادشده در عرصه سینما را قابل تحمل می‌دانم. سازمان سینمایی با نگاه به همه سلیقه‌ها خواهد کوشید همه اعضای این خانواده را دور هم جمع کند و به‌نظرمان می‌توان مشکلات را به راحتی حل کرد. »

معاونان ارشاد به‌زودی معرفی می‌شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان مراسم معارفه خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتخاب معاونان مختلف و اینکه چه زمانی این معاونان توسط وی معرفی خواهند شد، گفت: در برخی موارد به نتیجه رسیده‌ایم اما در برخی دیگر از حوزه‌ها مشغول مطالعه هستیم و ان‌شاءالله در آینده‌ای نه‌چندان دور معاونان معرفی خواهند شد.

وی همچنین درخصوص انتخاب معاون سینمایی و اینکه سینماگران انتظار دارند فرد متعادلی در رأس سازمان سینمایی قرار گیرد که نتیجه آن عدم‌حذف گروه‌های مختلف سینمایی باشد، به فارس گفت: در حوزه سینما قطعاً مدیری جایگزین خواهد شد که هم این حوزه را به خوبی بشناسد و هم در بین اصحاب سینما مقبولیت داشته باشد و هم اینکه با تدبیر با جریانات مختلفی که در حوزه سینماست، به‌صورت برابر بتواند برخورد کند و در نهایت از همه سلیقه‌ها در این حوزه حمایت و پشتیبانی کند.

نقش هنرمندان در انتخاب حسن روحانی در 24خرداد‌ماه

اسحاق جهانگیری در جایگاه معاون اول رئیس‌جمهور هم به میان هنرمندان آمد تا بگوید «فرهنگ جانمایه توسعه ملی کشور است»او که در دولت اصلاحات، وزیر صنایع و معادن بوده و با همکاری احمد مسجد جامعی بنای شورای فرهنگ را گذاشته است اعلام کرد: «عمیقا اعتقاد دارم که بدون درک درست از فرهنگ حرف‌زدن از توسعه اقتصادی و صنعتی ناممکن است. وقتی می‌توان به توسعه اقتصادی پرداخت که درک صحیحی از اثراتی که فرهنگ دارد به‌وجود بیاید.» معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نقش هنرمندان در انتخاب حسن روحانی در 24خرداد‌ماه خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی در مقطع سختی کار را به‌عهده گرفته است. انتخابات پیام مهمی برای ما داشت و ملت ایران احساس کرد باید در همه عرصه‌ها حرف نویی بزند. در ادامه حکم وزارت علی جنتی توسط اسحاق جهانگیری (معاول رئیس‌جمهور)، مصطفی میرسلیم واحمد مسجدجامعی(وزیران پیشین فرهنگ و ارشاد) و لاله افتخاری(عضو کمیسیون فرهنگی)به او داده شد.

کد خبر 228256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز