گروه ادب وهنر: گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد از مدت‌ها پیش شروع شد؛ اتفاقی که باعث شد روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار برخی اخبار مبنی بر انتصاب معاونان وزیر ارشاد را شایعه بخواند.


در بیانیه روابط عمومی وزارت ارشاد آمده است: هیچ‌کدام از موارد مطرح شده مورد تأیید این وزارتخانه نیست و هرگونه انتصاب و صدور حکم پس از امضای دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازطریق سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع‌رسانی خواهد شد. آنطور که اعلام شده پروسه انتصاب‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدریجی است و هر وقت وزیر براساس شاخص‌های خود به نتیجه برسد این احکام اعلام خواهد شد.

آنطور که اعلام شده مراسم معرفی معاونین جدید وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم روز پنجشنبه 31مردادماه خواهد بود. با این حال هنرمندان تئاتر مطالبات خود را از معاون جدید هنری اعلام کرده‌اند. هادی مرزبان گفت: تئاتر انتظار ساده‌ای از معاون هنری دارد، این کارگردان تئاتر اظهار امیدواری کرده‌است که معاونت هنری جدید، هنرمندان تئاتر را باور داشته باشد.

او از ویژگی‌های معاونت هنری با ایسنا سخن گفت و اعلام کرد: معاونت هنری جدید باید در وهله اول هنر تئاتر را بشناسد و هنرمندان تئاتر را باور داشته باشد، ما هنرمندان تئاتر مال همین کشور هستیم و زمانی که کار تئاتر را شروع کردیم لبیک‌مان را گفته‌ایم، ما بعد از 40سال، هم مردم‌، هم جامعه و هم خطوط قرمز را می‌شناسیم پس امیدوارم معاونت هنری جدید فقط ما را باور داشته باشد.

شرایط سخت، ممیزی‌های سلیقه‌ای و البته گذر از سد شوراهایی مانند حمایت و نظارت نکته‌ای است که در 4سال اخیر هنرمندان تئاتر با آن مواجه شدند. شرایطی که عده‌ای را خانه‌نشین و بیکار کرد، شرایطی که تئاتری‌ها از آن به‌عنوان بدترین دوره کاری خود نام می‌برند. محمد یعقوبی هم دیگر هنرمندی است که در این‌باره سخن گفته است. به گفته این کارگردان و نویسنده تئاتر مهم‌ترین ویژگی‌ معاون هنری جدید، باید دوری از سیاست‌های قبلی باشد و به‌عبارت دیگر کارهایی که آنها انجام داده‌اند معاون هنری جدید انجام ندهد.

حل مشکلات مالی وعدم‌امنیت شغلی نکته‌ای است که مرزبان به آن اشاره دارد: امیدوارم معاونت جدید این قدرت را هم داشته باشد که بچه‌های تئاتری به لحاظ مالی در جامعه سربلند باشند چون الان بچه‌های تئاتر دلشان را تنها با محتویات خوش می‌کنند. اما محمد یعقوبی به مقوله سانسور در تئاتر اشاره دارد، امری که باعث شد این نویسنده به جای نوشتن نمایشنامه‌های ایرانی که در چند سال اخیر همواره با ممیزی روبه‌رو می‌شد به ایرانی‌کردن نمایشنامه‌های خارجی بپردازد تا بتواند این نمایشنامه‌ها را روی صحنه ببرد. این هنرمند تئاتری در این‌باره گفت: موضوع دیگری که باید در معاونت هنری جدید به آن توجه شود، سانسور است که وضعیت نابسامانی دارد بنابراین این سختگیری‌های بیش از حد باید برطرف شود. او همچنین با اشاره به نهاد صنفی تئاتری‌ها یعنی خانه تئاتر گفت: ارتباط و مشورت با خانه تئاتر باید مهم‌ترین اولویت معاون هنری جدید در بخش تئاتر باشد.

این کارگردان در سخنان خود به صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره تشکل‌های صنفی اشاره کرد: این انتظار هست که با خانه تئاتر که یک نهاد خصوصی است، مشورت شود. همانطور که آقای روحانی گفته‌اند که می‌خواهیم به تشکل‌های صنفی توجه کنیم، باید کسانی مسئولیت‌ها را در معاونت بپذیرند که به این موضوع توجه کنند و به مشورت با کارشناسان حوزه تئاتر اعتقاد داشته باشند.

کد خبر 227786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز