گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مرکز جمهوری اسلامی ایران در حال پیمودن مسیر ترقی و تعالی است و کلانشهر تهران در حال تبدیل‌شدن به یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای آسیاست.

سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: پیشرفت تهران در حوزه زیرساخت‌های شهری طی 8سال گذشته محصول یک آینده‌نگری مدیریتی و یک برنامه‌ریزی تخصصی بوده است. وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری تهران در این 8سال با یک برنامه از پیش تعیین‌شده رو به جلو حرکت کرد، اظهار داشت: طی این سال‌ها هیچگاه روزمرگی را تجربه نکردیم و وقتی به گذشته بازمی‌گردیم، می‌بینیم با رویکردی بلندمدت کار خود را آغاز کردیم و ادامه دادیم. تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه طرح جامع، اساس تمام فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در شهر تهران شد تا راه خود را بشناسیم و به بیراهه نرویم، اضافه کرد: در زمینه مسائل زیربنایی نگرش ما به گسترش حمل‌ونقل انبوه با تأکید بر تکمیل مترو و توسعه اتوبوس‌های تندرو بود.

اداره هوشمند شهر، کاهش مداخله عوامل انسانی

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهمی که تا حدود زیادی به آن دست پیدا کرده‌ایم، اداره هوشمند شهر به‌گونه‌ای بود که مداخله عوامل انسانی در آن به حداقل ممکن برسد، گفت: در حوزه مترو نیز پیشرفت‌های زیادی داشتیم و اگر منابع قانونی این حوزه اختصاص می‌یافت، دستاوردهایی که امروز به‌دست آوردیم بسیار بیشتر می‌شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل پاک با محوریت دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقلی اهمیت بسیاری دارد، افزود: البته فراموش نکنیم که مترو یک فعالیت زیربنایی ماندگار است و تصمیم مدیریت شهری برای توسعه متروی تهران به‌عنوان جزئی لاینفک از زندگی شهری تا 100سال دیگر نیز در خدمت این نسل و نسل‌های آینده است. تشکری هاشمی تاکیدکرد: از دولت جدید که شعار خود را حرکت در مسیر قانون عنوان کرده می‌خواهیم تا با قوانین به‌صورت گزینشی برخورد نکند و قانون را در همه زوایای آن محترم بشمرد.

افزایش 3برابری واگن‌ها و رشد 2.5برابری سفر با مترو

وی با اشاره به اینکه تا سال84، تهران تنها 79 کیلومتر مترو که فقط 35کیلومتر آن داخل شهر بود و 37ایستگاه داشت، اظهار کرد: تا سال84 هر سال تنها 2کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شد اما ما مبنای فعالیت‌های خود را به جای کارهای پرهزینه و کم‌بازده بر کارهای مهم و ماندگار ساخت سالانه 15کیلومتر مترو قرار دادیم. معاون شهردار تهران با بیان اینکه امروز ناوگان ریلی پایتخت از 376واگن مترو در سال 84 با حدود 3برابر افزایش، به 1083واگن در پایان سال 91رسیده، تصریح کرد: تعداد سفر با مترو نیز از 263میلیون سفر در سال 84 و سهم 4درصد از کل جابه‌جایی‌ها با حدود2.5 برابر رشد، به 633 میلیون سفر در پایان سال 91 و سهم 11درصد از کل جابه‌جایی‌ها رسید.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه بومی‌سازی ساخت بسیاری از قطعات و لوازم یدکی مترو مطابق با استانداردهای بین‌المللی یکی از دستاوردهای مدیریت شهری است، اضافه کرد: کاهش سرفاصله حرکت قطارهای مترو همزمان با افزایش سرعت حفاری‌ تونل‌های مترو با به‌کارگیری‌ 4دستگاه حفار مترو موسوم به تی‌بی‌‌ام، از دیگر توفیقات چند سال اخیر بود. وی با اشاره با اینکه هر دستگاه‌ تی‌بی‌ام می‌تواند هر روز 30متر تونل‌ به قطر 9متر و 15سانتی‌متر حفر کند که یک خط رفت و برگشت مترویی محسوب می‌شود، گفت: کارخانه واگن‌سازی متروی تهران هم‌اکنون ظرفیت تولید سالانه 120دستگاه واگن متروی یک‌طبقه و دو طبقه را دارد و به‌عبارتی قادر هستیم هر 3روز یک دستگاه واگن مترو تولید کنیم.

کد خبر 228206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز