همشهری آنلاین: نظامی افشاگر اسرار دولت آمریکا در نامه‌ای به اوباما با نقل جمله‌ای از یک مورخ توجیه کشتار انسان‌های بی‌گناه برای دفاع از میهن‌پرستی را رد کرد.

bradley manning

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم وکلای مدافع برادلی مانینگ، نظامی افشاگر آمریکایی که روز چهارشنبه به 35 سال حبس محکوم شد خبر داده این تیم اوایل هفته آینده از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای این گروهبان درخواست عفو یا تخفیف مجازات خواهد کرد.

دیوید کومبز، وکیل اصلی «برادلی مانینگ» در خلال یک نشست خبری گفت: «اوایل هفته جاری درخواستی مبنی بر عفو گروهبان مانینگ یا تخفیف مجازات وی تنظیم خواهم کرد.»

وی همچنین نامه‌ای را از قول این نظامی 25 ساله قرائت کرد. «مانینگ» در خلال این نامه خطاب به اوباما گفته بود: «من این کار را به خاطر عشق به کشورم انجام دادم و اگر رئیس جمهور مرا عفو نکند، من مدت حبسم را با این فکر سپری خواهم کرد که گاهی لازم است شما بهای سنگینی بپردازید.»

در ادامه این نامه، مانینگ جمله‌ای از هوارد زین، تاریخدان آمریکایی نقل کرده بود: «هیچ پرچمی آنقدر بزرگ نیست که بتواند ننگ کشتن انسان‌های بی‌گناه را بپوشاند.»

آقای «برادلی مانینگ»، نظامی 25 ساله آمریکایی، متهم به افشای بیش از 700 هزار سند محرمانه آمریکا به سایت «ویکی‌لیکس» است.

یکی از اسنادی که این افشاگر فاش کرد ویدئوهایی از حمله بالگردهای آمریکایی به بغداد بود که در اثنای آن ده‌ها نفر از جمله برخی از خبرنگاران خبرگزاری رویترز کشته شدند.

وی همچنین اطلاعاتی از برخی از گزارش‌های رسیده از خط مقدم جنگهای آمریکا در عراق و افغانستان و پرونده‌های مربوط به برخی از زندانیان گوانتانامو که بدون دادگاه در این زندان نگاه داشته می‌شوند را درز داده بود.

چند هفته پیش دادگاه نظامی آمریکا «بردلی مانینگ» را در 19 فقره از 22 مورد اتهام وارد شده، مجرم شناخت.

24 سال پیش یک افسر ارتش آمریکا به جرم فروش اسرار دولتی به آلمان شرقی 30 سال حبس گرفت. مانینگ که از اتهام مشابهش تبرئه شد حکم 35 سال حبس گرفت.

ویکی لیکس ده‌ها هزار نسخه از اطلاعات مربوط به جنگ در افغانستان را منتشر کرده است. این وبسایت همچنین هزاران پیام که بین دیپلمات‌های آمریکایی رد و بدل شده بود را منتشر کرد و باعث شرمساری دولت آمریکا شد.

مانینگ به دادگاه گفت که هدف اون از درز اطلاعات به سابت ویکی‌لیکس این بوده که آغازگر بحثی عمومی درباره نقش ارتش و سیاست‌های خارجی آمریکا باشد.

مقامات می گویند رسیدگی به اتهامات آقای مانینگ از این رو در «فورت مید»، ایالت مریلند انجام شد که دادگاه نظامی اش در نوع خود بزرگترین در منطقه واشنگتن است.

اما این منطقه مقر آژانس امنیت ملی است که از محرمانه‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی در دنیاست و وظیفه اصلی آن نظارت بر مخابرات و فعالیت‌های ماهواره‌ای و کشف رمز است.

کد خبر 228100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز