همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر به مناسبت پنجاهمین سالگرد سخنرانی مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا که در آن جمله معروف "من یک رویا دارم" را گفت، در واشنگتن راهپیمایی کردند.

Martin Luther King

آنها شعارهایی در زمینه دفاع از حق رای، ایجاد اشتغال و مبارزه با خشونت مسلحانه سر می‌دادند.

یکی از این تظاهرکنندگان می‌گوید: "من فکر می‌کنم که هر کسی که در آمریکا و یا هر جای دیگر از جهان برای شرافت و حقوق انسانها مبارزه می کند، در سایه این مرد حرکت می‌کند."

دیگری هم می‌گوید: "من خیلی تحت تاثیر قتل ترایوان مارتین قرار گرفتم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که دیگر چنین اتفاقی برای هیچ جوان دیگری در آمریکا نخواهد افتاد."

ترایوان مارتین، نوجوان هفده ساله سیاه پوستی بود که یک سال و نیم پیش بر اثر شلیک فردی که می گفت می خواسته از خودش دفاع کند، کشته شد.

 Martin Luther King

استنی هویر، یکی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا هم به جمله ای از مارتین لوتر کینگ اشاره می‌کند و می‌گوید: "وعده‌های خوبی داده شده ولی عملا کار زیادی صورت نگرفته است. ما بسیاری را در سایه نگه داشته‌ایم درحالی که می بایست آنها را به طرف نور خورشید ببریم."

بنا به گفته سازمان دهندگان این راهپیمایی، یک صد هزار نفر از جمله فرزند مارتین لوتر کینگ در آن شرکت داشتند.

خبرنگار یورونیوز در واشنگتن در این باره می گوید: "در روزی که برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره مارتین لوتر کینگ بود بسیاری از سخنرانان تاکید کردند که برخی از رویاهای او همچنان عملی نشده اند. ایجاد اشتغال، عدالت اجتماعی و آزادی همچنان اهدافی هستند که محقق ساختن آنها مشکل است. اختلاف طبقاتی نیز همچنان اولین مشکل آمریکا است."

کد خبر 228553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز