دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: اتو فون بیسمارک جمله مشهوری دارد که این روزها وصف حال رقابت‌های انتخاباتی آلمان شده است.

نخستین صدراعظم آلمان زمانی گفته بود آلمان‌ها اگر ندانند که سوسیس چطور درست می‌شود و قوانین چطور شکل می‌گیرند راحت‌تر می‌توانند بخوابند. اکنون پس از گذشت ۱۵۰ سال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به همراه دیگر رقبا در انتخاباتی که قرار است تا ۵ هفته دیگر برگزار شود همین راه را برگزیده‌اند تا در انتخاباتی مهم همه‌‌چیز در ابهام باشد. 1.5قرن پس ازجمله بیسمارک به‌ویژه مرکل در تبلیغات انتخاباتی برای حزب دمکرات مسیحی تصمیم گرفته که راه و روش «صدراعظم آهنین» را در پیش بگیرد و تا می‌تواند از شرح جزئیات کارها و برنامه‌هایش درصورت باقی‌ماندن در مقامش برای سومین دوره فرار می‌کند.

روز۲۲ سپتامبر(31شهریور) آلمانی‌ها باید برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رأی بروند اما آنگلا مرکل که هنوز مهم‌ترین فرد این انتخابات به‌حساب می‌آید نشان داده که نمی‌خواهد مردم این کشور را وارد جزئیات سیاست‌های مهمی که قرار است در دوره جدید در پیش بگیرد قرار دهد. پراشتاین بروک، نامزد حزب سوسیال دمکرات که مهم‌ترین رقیب مرکل برای رسیدن به صدراعظمی به‌حساب می‌آید هم وضعیت چندان بهتری ندارد.

درحالی‌که آلمان چالش‌ها و مشکلات جدی دارد، در آستانه انتخابات پارلمانی هیچ نشانه‌‌ای از بحث‌ و جدل‌های جدی میان سیاستمداران به چشم نمی‌خورد و نامزدها بیشتر تلاش برای کلی‌گویی درباره سیاست‌هایشان به‌ویژه درباره مسائلی مانند استفاده از انرژی هسته‌ای، بحران یورو و مشکلات افزایش میانگین سنی این کشور دارند. به عقیده کارشناسان به همین‌خاطر تشخیص تفاوت میان برنامه‌های احزاب مهم این انتخابات یعنی حزب دمکرات مسیحی، حزب سوسیال دمکرات و سبزها میسر نیست.

هر چند خیابان‌های مختلف این کشور پر از پوسترهای رنگی شده و شعارهای مختلفی به چشم می‌خورد اما نبود چالش‌های جدی میان نامزدها در کنار مسائل دیگر باعث شده تا هیچ هیجانی در فضای این کشور برای انتخابات به چشم نخورد. به‌نظر می‌رسد مرکل به همراه مقام‌های احزاب دیگر آلمان با الگوگرفتن از بیسمارک به این نتیجه رسیده‌اند که مردم بهتر است چیزی درباره جزئیات ندانند.

کسی به بهانه پیچیدگی مسائل در تبلیغات انتخاباتی درباره بحران یورو و رویکرد این کشور حرف نمی‌زند، صحبتی از احتمال کنار‌گذاشتن انرژی هسته‌ای نیست و درباره جزئیات برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندان آلمان هم بحث داغی وجود ندارد. آنگلا مرکل که گفته می‌شود به‌احتمال زیاد خواهد توانست با شکست رقیبش پراشتاین بروک برای ۴ سال دیگر در مقام صدراعظم باقی بماند در سخنرانی‌های اخیر خود تلاش کرده که همه‌‌چیز را کلی بگوید.

مشاوران او اعتقاد دارند که آلمانی‌ها، نه متوجه مسائل پیچیده سیاسی و اقتصادی اروپا و آلمان می‌شوند و نه علاقه‌ای به آن دارند. مرکل در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود با تکیه بر همین مسئله بدون اشاره به جزئیات، تنها بحران اقتصادی اروپا و آلمان در 10سال گذشته را یک بیماری خواند و گفت که آلمان طی این سال‌ها پیشرفت‌های وسیعی داشته و اکنون موتور رشد اروپا شده است.

پراشتاین بروک، نامزد ۶۶ ساله حزب سوسیال دمکرات هم بدون اینکه برنامه‌ای ارائه‌ دهد با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور اعلام کرده که این اقدام‌ها باعث دور شدن دوستان اروپایی آلمان شده است. طبق آخرین نظر‌سنجی‌ها، دمکرات مسیحی‌ها به رهبری آنگلا مرکل با فاصله اندک نسبت به سوسیال دمکرات‌ها، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات بوندس تاگ یا مجلس نمایندگان آلمان برخوردارند.

نکته مهم در این میان بی‌تفاوتی مردم آلمان به انتخابات است که می‌تواند مشکل جدی برای این کشور ایجاد کند. در دهه 90 تنها ۳۰ درصد آلمانی‌ها می‌گفتند که در قدرت‌بودن دمکرات‌مسیحی‌ها یا سوسیال‌دمکرات‌ها برایشان تفاوتی ندارد. اکنون اما براساس نظرسنجی‌ها این رقم به ۷۰ درصد رسیده است. سیاستمداران کنونی آلمان شاید فکر کنند که با در جریان ‌قرار‌ندادن مردم درباره مشکلات، آنها خواب بهتری خواهند داشت اما بدون شک خالی بودن حوزه‌های رأی‌گیری می‌تواند خواب خوش را از آنها بگیرد.

کد خبر 227738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز