شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین روز جشنواره موسیقی مقاومت شامگاه گذشته (۲۵ مردادماه) با اجرای چند خواننده پاپ، اجرای گروه‌های نظامی و...سپری شد.

موسیقی

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رونمایی از آلبوم موسیقی «بدرقه» با صدای مهدی عباسی در ژانر پاپ از جمله این برنامه‌ها بود.

این آلبوم با ترانه‌هایی از عبدالجبار کاکایی همراه است و این ترانه‌سرای پیشکسوت با حضور در مراسم رونمایی در سخنانی گفت: ادبیات جنگ در دهه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، وجوه متمایزی با ادبیات جنگ سایر نقاط جهان دارد.

او ادامه داد: بررسی این وجوه تمایز نیازمند زمان بسیار است اما می‌توانیم از این منظر بنگریم که این تفاوت در محتوا محسوب می‌شود و ابزار و تکنیک در آن دخیل نیست.

کاکایی همچنین گفت: یکی از مفاهیمی که در ادبیات جنگ مطرح می‌شود، موضوع کشته شدن است. مفهومی که ما از آن به عنوان شهادت یاد می‌کنیم که وجه تمایز جنگ ما با سایر کشته‌شدگان جنگ است. پرداختن به موضوع شهادت عقبه گسترده‌ای در کشور ما دارد که به نوبه خود کم‌نظیر است.

این ترانه‌سرا همچنین بیان کرد: آنچه به عنوان ترانه عرضه می‌شود و در قالب یک آلبوم موسیقی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، نیازمند بحث مفصل و ارزیابی است، فاصله‌ای که بین زبان محاوره‌ای و فارسی شکسته با باطن جنگ وجود دارد، زیاد است. خیلی‌وقت‌ها جنگ را شاعران جوان از میان آثار هنری می‌آموزند و به روایت‌های دیگر در آثار خودشان بازخوانی می‌کنند.

مهدی عباسی نیز که خود فرزند یکی از شهدای دفاع مقدس است، در جایگاه خواننده آلبوم گفت: شکل‌گیری این آلبوم از سال 85 آغاز شد و رییس بنیاد شهید قزوین نیز بنده را در این راستا حمایت کرد.

وی افزود: به لطف دوستانم شروع به ساخت آلبوم کردیم و تقریبا هر سال یک قطعه تولید شد و در مجموع 8 قطعه در این آلبوم گنجانده شد.

عباسی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد تا آلبوم موسیقی «بدرقه» برای مخاطبان تاثیرگزار باشد.

سومین روز برگزاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت

***

امسال اجراهای موسیقی پاپ بخش پر مخاطب‌تر جشنواره را تشکیل می‌داد که امسال برای اولین بار درجدول جشنواره مقاومت گنجانده شد.

جشنواره در شب اول میزبان چهار خواننده مطرح پاپ بود یعنی رضا یزدانی، بابک جهانبخش، مازیار فلاحی و بهنام صفوی بود که هرکدام حداقل یک قطعه با مضمون مقاومت برای اجرایشان در نظر گرفته بودند.

این در حالی بود که مرتضی پاشایی، محمد علیزاده، مهدی یراحی و مهدی یغمایی شب گذشته بدون توجه به موضوع جشنواره اجرایشان را به صحنه بردند.

این خوانندگان با اجرای قطعاتی با ریتم آرام اجرایشان را پی گرفتند و تنها مهدی یغمایی قطعه‌ای از آلبوم «دلصدا» را به عنوان قطعه مرتبط با جشنواره خواند.

محمد علیزاده هم با اینکه قطعه‌ای را با مضمون «خرمشهر» در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، به اجرای قطعات دیگری در جشنواره پرداخت.

اما ایلیا منفرد خواننده دیگری بود که برای اجرای موسیقی پاپ به جشنواره آمده بود او که خود را فرزند یک جانباز معرفی کرد، گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که من فرزند یک هستم اما این روزها پدرم به دلیل عارضه شیمیایی در حالت کماست و اینجا آمدم که از شما بخواهم اگر امشب از موسیقی من لذت بردید برای پدرم و سایر جانبازان شیمیایی دعا کنید.

او قطعه پرطرفدار «گل ارکیده» را برای حاضران اجرا کرد.

در این اجرا حدود یک‌سوم سالن خالی ازجمعیت بود.

سومین روز برگزاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت

***

در این میان بخش میدانی جشنواره در زیرگذر برج میلاد حال و هوای متفاوتی داشت.

گروه دانشگاه نیروی انتظامی و گروه نیروی دریایی آجا در فضای باز به اجرای قطعات ملی، میهنی پرداختند که با ایجاد یک فضای حماسی مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده بود.

اجرای قطعاتی از زنده‌یاد محمد نوری از جمله این برنامه‌ها بود.

***

همچنین، بخش دیگری از جشنواره به نشست‌های پژوهشی اختصاص داشت که قرار بود با سخنرانی پیروز ارجمند و جهانگیر نصری اشرفی همراه باشد اما به رغم حضور این دو سخنران نشست برگزار نشد که احتمالا دلیل برگزار نشدن نشست به استقبال کم مخاطبان مربوط می‌شود.

***

همچنین، روز گذشته برنامه‌ای برای صادق آهنگران در جدول جشنواره در نظر گرفته شده بود اما برنامه این مداح نیز اجرا نشد.

کد خبر 227378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز