پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

ترجمه وحید رضا نعیمی: کشورهای عضو سازمان ملل وعده کردند تا سال 2015، فقر را به نصف کاهش دهند.

کشورهای فقیر در فرستادن بچه‌های بیشتر به مدرسه پیشرفت می‌کنند، اما کیفیت آنچه می‌آموزند،‌ فاصله زیادی با وضع مطلوب دارد. این یافته گزارش سالیانه بانک جهانی است که اخیراً منتشر شد.

گزارش یادشده هر سال عملکرد کشورهای جهان را برای تحقق اهداف توسعه هزاره بررسی می‌کند که مشتمل بر هشت هدف است که رهبران جهان در سال 2000 در مورد آن به توافق رسیدند.

 بر اساس این توافق، کشورهای عضو سازمان ملل وعده کردند تا سال 2015، فقر را به نصف کاهش دهند، آموزش ابتدایی همگانی را تضمین کنند، مرگ و میر کودکان و مادران را به شدت کاهش دهند و برای برابری بیشتر بین زن و مرد تلاش کنند. امسال میانه راه این برنامه است.

 این گزارش دربرگیرنده نتایج آگاه‌کننده تحقیقی در هند درباره مهارت‌های خواندن در میان دانش‌آموزان دبستان است. مطالعه یادشده نشان داد در یک پیمایش 68 درصد دانش‌آموزان کلاس دوم نمی‌توانستند یک پاراگراف ساده را بخوانند و 54 درصد نمی‌توانستند یک مسئله ساده ریاضیات دو رقمی را حل کنند.

مراقبت‌های بهداشتی نیز از مسائل مربوط به کیفیت تأثیر می‌پذیرد. در حالی که 86 درصد پیراپزشکان در تانزانیا به درستی بیماری شخصی را که دچار سل است، تشخیص دادند، 67 درصد درمان نادرستی را به کار گرفتند. پزشکان فقط 24 درصد موارد مربوط به تشخیص مالاریا را انجام دادند.

 باربارا برنز، اقتصاددان بانک جهانی و یکی از دو نگارنده این گزارش خاطرنشان کرد: «مسائل مربوط به مهارت‌های خواندن از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند. آموزگاران به اندازه کافی تعلیم ندیده‌اند، یا فاقد انگیزه لازم هستند، یا اصلاً به کلاس نمی‌روند. گاه بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند تا در انجام کارهای خانه به خانواده کمک کنند.»

 در این گزارش، اشاره‌ای به ارتباط ذاتی بین کمیت و کیفیت در آموزش نشده است. با این حال، مواردی وجود دارد که وقتی کشورها سطح دسترسی را به سرعت بالا می‌برند، کیفیت آسیب دیده است.

 نگارندگان از کشورهای کمک‌دهنده خواسته‌اند در تهیه آزمون‌های استاندارد بین‌المللی با هدف اندازه‌گیری سطح آموزش در پایان تحصیلات ابتدایی سرمایه‌گذاری کنند. برنز در این زمینه گفت: «دانستن مشکل، نخستین گام در مواجهه با آن است.»

به علاوه این گزارش پیشنهاد می‌کند شاخص‌های جدیدی برای اندازه‌گیری برابری جنسیتی به شکلی جامع‌تر تدوین شود. مثلاً با تبیین اندازه‌گیری مرگ و میر کودکان بر اساس جنسیت، معلوم شد دختران جوان در جنوب آسیا کمتر غذا می‌‌‌خورند و کمتر از پسربچه‌ها از آنان مراقبت می‌شود.

 تصویر گسترده‌تر در مورد پیشرفت در زمینه اهداف توسعه هزاره، پارسال تغییری نکرد. به نظر می‌رسد کشورها در حال تحقق اولین هدف یعنی کاهش فقر به نصف تا سال 2015 هستند، هر چند که تفاوت‌های منطقه‌ای وجود دارد.

شرق آسیا به خط پایان رسیده است و سایر مناطق نیز کم و بیش به استثنای مناطق صحرایی آفریقا در این مسیر حرکت می‌کنند. نسبت آفریقایی‌های بسیار فقیر رو به کاهش است، اما به علت رشد جمعیت،‌ تعداد مطلق آنان ثابت مانده است، هر چند که رشد سرانه درآمد در این قاره در خلال چند سال گذشته در حد سه درصد ثابت بوده است.

چشم‌انداز تحقق اهداف مربوط به بهداشت انسان و میانگین عمر کمتر امیدوارکننده است. به نظر نمی‌رسد حتی یک منطقه جغرافیایی هم بتواند تا سال 2015، مرگ و میر کودکان را دو سوم کاهش دهد. منطقه صحرایی آفریقا و جنوب آسیا ممکن است به هیچ کدام از اهداف هشت‌گانه نرسند.

منبع: اینترپرس‌نیوز

کد خبر 22725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز