همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی نفت یکی از مهمترین برنامه های خود را استفاده حداکثری از همکاری دیپلماسی خارجی در عبور از شرایط حساس کنونی عنوان و تاکید کرد: صنعت نفت و دستگاه دیپلماسی کشور باید برای عبور از این شرایط به یکدیگر کمک کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر پیشنهادی نفت در آغاز سخنان خود گفت: از موافقان و مخالفان محترم و همه دوستان محترم نماینده ای که وقت زیادی برای آشنایی با برنامه کلی دولت گذاشته اند تشکر می کنم.

آقای زنگنه افزود:‌ در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می کنیم فقط صحبت یک کالا نیست حدود 98 درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می شود.

وی گفت: نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد سیاسی ، اقتصادی ، سیاست خارجی ، بازرگانی خارجی ، فنی و صنعتی و حتی امنیت ملی است و نیز در حوزه اقتصاد متکی به نفت هم نقش تعیین کننده ای دارد.

زنگنه افزود: بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم از نفت تأمین می شود و تراز بازرگانی خارجی کشور به شدت به صادرات نفت و فرآورده های نفتی وابسته است. این اهمیت عظیم نفت در کشور موجب شده است که دشمنان ما هم در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم های تحمیلی و ظالمانه بر صنعت نفت ایران پای می فشارند و بدین ترتیب نفت اصلی ترین آماج حملات و کینه توزی های دشمنان ملت ماست.

وی گفت: از طرف مقابل هم مدیران و کارکنان صنعت نفت ، رزمندگان و مجاهدان ؛ در خط مقدم مبارزه با دشمن هستند.

زنگنه افزود:‌ در اینجا جا دارد از زحمات همه وزیران نفت در همه این سالها جناب آقای وزیری هامانه ، جناب آقای نوذری ، جناب آقای دکتر میرکاظمی و جناب آقای رستم قاسمی تشکر کنم که به همراه کارکنان و مدیران شریف صنعت نفت بار سنگین این تلاش و مبارزه را که هر روز دشوارتر از روز پیش شده است و می شود بر دوش کشیده اند.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس در کمال فروتنی دست خودم را به سوی همه مدیران و کارکنان نفت دراز می کنم تا در ادامه راهی که پیشینیان صالح من پیموده اند بپیماییم و با بکارگیری توان و تجربه و بسیج همه ظرفیت ها چیزی بر داشته ها بیفزاییم و کشور را در این مسیر دشوار یاری کنیم.

زنگنه افزود : در شرایط بسیار دشوار و حساس کنونی و به دنبال امید عظیمی که در دلهای مردم و به ویژه جوانان و نخبگان ایرانی ایجاد شده ، انتظار مردم این است که شاهد تغییر در وضع زندگی خود باشند و قطعاً نفت به دلایلی که گفته شد می تواند در این مسیر نقشی مناسب داشته باشد.

وی گفت : بدون تردید نمایندگان مستحضرند که در این شرایط کنونی صنعت نفت ما با دشواری های بسیاری روبروست که بدون عبور از این گردنه های سخت نمی توان بخش مهمی از مشکلات کشور را حل کرد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: از مجلس محترم هم بابت تصویب قانون نفت که راهگشای حل مسائل و مشکلات نفت است ،تشکر کنم.

زنگنه گفت : لازم می دانم در اینجا به مهمترین راهبردهای صنعت نفت یا فوری ترین اقداماتی که باید در این صنعت انجام شود اشاره کنم.

وی افزود : ایجاد ثبات در مدیریت و جلب اعتماد همراهی مجموعه مدیران و کارکنان صنعت نفت از مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد.

زنگنه گفت: بدون ایجاد این ثبات و اعتماد نمی توان کاری از پیش برد.


وزیر پیشنهادی نفت گفت: کارکنان وزارت نفت انتظار برخورد حرفه ای دارند و به نظر من صنعت نفت باید توسط خود نفتی ها اداره شود.

زنگنه با تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت نفت افزود: نفت حیات خلوت هیچ فرد و گروهی نیست و باید غیر سیاسی باشد و از همه ظرفیت های کارشناسی موجود در آن استفاده و براساس خرد جمعی اداره شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اقدام مهمی که باید انجام شود احیای ظرفیت و توان تولید نفت کشور به میزان سال 1384 است.

وی افزود: حتما باید با بکارگیری همه ظرفیت های ملی درون صنعت نفت، بخش خصوصی و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور، میزان صادرات نفت خود را با ابتکار و خلاقیت بالا ببریم و شفاف تر از گذشته معاملات را انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اقدام دیگری که باید انجام شود استفاده حداکثری از دیپلماسی انرژی است که برای عبور از شرایط کنونی امری اجتناب ناپذیر است.

آقای زنگنه افزود: بدون شک نفت و دستگاه مسئول دیپلماسی کشور، باید دوش به دوش هم برای عبور موفق از این شرایط عمل کنند.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اقدام دیگر افزایش تولید در پارس جنوبی است، باید با فوریت بر چند فاز پارس جنوبی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارد تمرکز کنیم تا آنها را به تولید برسانیم.

آقای زنگنه افزود: ظرفیت ذخیره سازی نفت خام را باید بالا ببریم و از خام فروشی نفت فاصله بگیریم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: زمانی که در سال 1376 وارد وزارت نفت شدم کل تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود، به برکت کارهایی که آن زمان انجام و کارهای نیمه تمامی که به دولت بعدی منتقل شد و یک کار هم که در این دولت شروع و به اتمام رسید میزان تولیدات پتروشیمی کشور امسال به 20 میلیارد دلار رسید که افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: خام فروشی نفت اکنون کاهش پیدا کرده است، اما کافی نیست و باید در چارچوب سیاست های ابلاغی اصل 44 و مصوبات مجلس ادامه پیدا کند.

آقای زنگنه گفت: حل مشکلات عملیاتی پالایشگاه های نفت و گاز و حل مشکلات عملیاتی برای صادرات نفت و میعانات گازی و ال پی جی از ضرورت های دوره ماست.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: تمرکز برای طرح های تولید بنزین در پالایشگاه های تبریز، اصفهان و بندر عباس و به نتیجه رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر اولویت های وزارت نفت است.

وزیر پیشنهادی نفت ضمن برشمردن برخی از برنامه های خود برای وزارت نفت، به پاره ای از شبهات مطرح شده از طرف مخالفان و نیز مبارزه با فساد پاسخ داد.

بیژن نامدار زنگنه گفت: اصلاح ساختار قراردادهای نفتی در جهت جذب بیشتر سرمایه از ضروریات حال حاضر صنعت نفت است.

وی افزایش ضریب بازیافت نفت، پرهیز از مصرف ذخایر صیانتی، ارتقاء دانش صنعت نفت و توجه به مردم اطراف تأسیسات صنعت نفت را ازجمله برنامه های خود برشمرد.

زنگنه با بیان اینکه ما باید با ایجاد اشتغال در صنعت نفت برای مردم امید ایجاد کنیم گفت: عسلویه در دورانی که من توفیق خدمت داشتم عسلویه شد و ان شاء ا... این روند ادامه می یابد.

وی افزود: نفت به شدت به سرمایه گذاری و مقدم از آن به ساماندهی مدیریتی نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه با توصیف اینکه این روزها زیر پوست مجلس برخی شبهات علیه من مطرح می شود گفت: مطرح شده اگر رأی بیاورم این موجب زیان 37 میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی ایران می شود و ما باید در خارج از کشور محکوم شویم.

زنگنه افزود: این مصداق روشن یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس وارد شده و یک چیز مضحک است، این که شرکت نفت ملزم و محکم شود و بعد بر اساس قرارداد گاز کرسنت ما ضرر و زیان خواهیم دید یک جنگ روانی است.

وی گفت: گفته شد من از موضع غرور با نمایندگان برخورد می کنم و تعاملی نخواهم داشت، اگر این طور است از خود من سؤال کنید تا تردید برطرف شود و همه می دانند که سابقه من این طور نیست.

زنگنه افزود: گفته شده من به ساخت داخل در پروژه های نفتی معتقد نیستم، اگر این شبهه نیز صادق باشد هیچ یک از تولیدکنندگان خواستار آمدن من نبودند در حالی که هم اکنون خیلی از تولید کنندگان و پیمانکاران برای اینکه کارشان رونق بیابد خواستار بازگشت من هستند و این به معنای این نیست که من کاره ای باشم بلکه مرا نماد یک جریان و تفکر می دانند.

وی گفت: بحث این بود که در قراردادهایمان با خارجی ها سعی می کردیم بیش از پیش از ظرفیت داخلی استفاده کنیم و شاهد این ماجرا نیز راه اندازی شرکت های مپنا و پتروپارس در وزارت نفت و وزارت نیرو در زمان من است و این از افتخارات کشور است.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: گفته شد من آدم خوبی هستم اما اهتمام مبارزه با فساد ندارم، باید بگویم هر جا پول باشد احتمال فساد هست و این به معنای مماشات با مفسدان نیست بلکه باید دقت داشته باشیم و فرایندهای پا نگرفتن فساد را مستقر کنیم و در نهایت اگر فساد به وجود آمد با قاطعیت برخورد کنیم.

زنگنه گفت: کدام نهاد نظارتی بوده که گزارشی از فساد به دست من رسانده و من مماشات کرده و با فساد برخورد نکرده ام؟.

وی افزود: در قرارداد مهر 76 با توتال اسنادی به امضا رسید و در سال 91 مدارکی به دست شما رسیده، بنابراین مگر کسی علم غیب داشته که این پروژه فساد دارد؟ نه من، نه دستگاه نظارتی و نه دستگاه اطلاعاتی از این موضوع خبر نداشته ایم.

زنگنه گفت: به چه دلیل من باید در برابر فساد مماشات کنم، چرا باید دنیا و آخرت خود را خراب کنم؟ اتفاقاً من در این باره مظلوم واقع شده ام.

وی افزود: در حوزه مدیریت هم کارهایی که باید به غیر از کارهای قضایی انجام می دادم، دادم تا فساد را محدود کنم.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه در صورت کسب رای اعتماد مجلس باز هم در برابر سؤال و بازخواست مجلس خواهم بود، گفت: اگر ما در مقابل فساد کوتاهی کردیم، آنگاه شما باز می توانید جلوی مرا بگیرید در حالی که چرا باید من آبروی مبارزه 40 ساله خود را از بین ببرم؟

زنگنه تصریح کرد: من با هیچ کس برادری و دوستی ندارم و همیشه سرباز جمهوری اسلامی ایران بوده ام و اگر رأی هم بیاورم برادرانه از شما طلب کمک خواهم کرد تا دست مفسدان را از بیت المال کوتاه کنیم هرچند مبارزه با فساد بسیار سخت است.

سخنان مخالفان و موافقان وزریر پیشنهادی وزرات نفت

احمد توکلی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: برایم بسیار دشوار است که امروز در این باره صحبت کنم چون امید و همگرایی که در کشور ایجاد شده، سرمایه اجتماعی مغتنمی است که حتی المقدور نباید آسیب ببیند.

وی افزود: چه کنم که به رغم علاقه خودم که آقای زنگنه به وزارت برسد اتفاقی افتاد که شرح می دهم و به مخالفت گراییدم.

توکلی گفت: تقریباً‌ همه همکاران می دانند که من از هفته گذشته تا پریشب تلاش می کردم که آقای زنگنه وزارت نفت به عهده بگیرد و این به رغم مخالفت هایم با او در مسئولیتش در وزارت نفت در دولت های گذشته بود.

وی با اشاره به علل موافقتش با رأی اعتماد به زنگنه تا پیش از تجدید نظر در این باره افزود: وضع عرصه نفت و گاز در شرایط کنونی با شرایط بسیار سخت و سنگین مواجه است.

نماینده مردم تهران گفت: علت دیگر این بود که در وزارت نفت به علت صدارت غیرنفتی ها در چند دوره، نوعی دل خوری و احساس سرافکندگی وجود دارد که وقتی احساس شد آقای زنگنه می خواهد وزیر شود نشاط ایجاد شد.

توکلی افزود: این نشاط موجب می شد کارآیی افزایش یابد و حتی اکثر متخصصان وطن دوست جنوب کشور که معمولاً با آقای زنگنه مخالف بودند استقبال کردند.

وی اضافه کرد: علت دیگر اینکه آقای زنگنه از روزی که رأی می گرفت " که ان شاء ا... نمی گیرد" از همان لحظه وزیر بود و برای شناخت وزارتخانه و انتصاب ها نیازی به اختصاص وقت نداشت.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: علت پایانی اینکه متأسفانه نفت همچنان منبع تأمین دولت است.

توکلی با اشاره به دیدار اخیرش با وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: جمعه 18 مرداد آقای زنگنه به دفترم آمدم و آنجا مسائلی رد و بدل شد و به صراحت به او گفتم خودت فاسد نیستی اما برای مبارزه با فساد و به کارگیری نیروها و ظرفیت های داخلی اهتمام نداری.

وی گفت: در این جلسه از وزیر پیشنهادی نفت خواستم که اهتمامش را در این زمینه افزایش دهد و معلوم شد نظرم مثبت است و او استقبال کرد.

نماینده مردم تهران افزود: پیرو این دیدار جلساتی به درخواست من در کمیسیون تلفیق با حضور40- 50 نفر از نمایندگان برگزار شد که در آنجا دیدگاه هایم را بیان کردم و جلسات تعدیل شد.

توکلی گفت: مقرر شد کمیته پنج نفره ای مسائل را بیشتر بررسی کنند و نمایندگانی هم که معترض وزیر پیشنهادی بودند دعوت شوند.

وی افزود: این جلسه صبح سه شنبه با حضور آقای زنگنه و یکی از دستیارانش و پنج نفر از نمایندگان برگزار شد.

نماینده مردم تهران گفت: ضمن بررسی مسائل، آقای امیرآبادی که عضو همان کمیته بود، مسئله ای را مطرح کرد که من نمی خواهم وارد محتوای آن شوم، چون مهم نحوه برخورد او با آن مسئله است و مسئله هر چه باشد فرقی نمی کند.

احمد توکلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت افزود: مطلبی را به او نسبت دادند و او قسم جلاله خورد که این درست نیست و من از فلان موقع به بعد فلان کار را نخواهم کرد.

وی ادامه داد: آقای امیرآبادی گفت من سند دارم، من به ایشان گفتم تو مسلمان هستی و وقتی قسم جلاله می خوری دیگر تمام کن، او هم گفت بسیار خوب چون قسم جلاله خوردم من چیز دیگری نمی گویم.

توکلی گفت: جلسه تمام شد، فردای آن روز باز من تلاش کردم که برخی موانع از جلوی پای او دور شود، یک صحبت دیگری با یکی دیگر از نمایندگان که اطلاعات تعیین کننده ای داشت برای ایشان برگزار کردم که آن مانع هم رفع شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: تا غروب سه شنبه یک سندی دست ما رسید که نشان می داد قسم او کاملا غلط است، من خیلی منقلب شدم، برای اینکه اشتباه کردن، موضوع را عوضی تشخیص دادن و حتی مبانی مختلف داشتن، اینها خیلی مهم نیست و قابل پذیرش است، اما اگر کتمان حقیقت شود یا حقیقت وارونه جلوه داده شود، کار بیخ پیدا می کند، چون دیگر نمی شود کار را درست کرد.

وی گفت: اگر بنا بر صدق شد، با مشاوره با کار جمعی حتی با سعی و خطا می شود ضعف را برطرف کرد، اما اگر بنا باشد پرده پوشی در کار باشد دیگر هیچ ضعفی را به نظر خوب نمی شود جبران کرد.

توکلی با بیان اینکه در همه نظام های مردم سالار مخصوصا در اسلام، صدق خیلی مسئله مهمی است، اظهار داشت: در هر سازمانی مقام بالای سازمان امضایش صحت موضوع و صحت مقدمات را تصدیق می کند، اما اگر خود آن امضا زیر سوال رفت دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود، بنده به این مسئله حساس هستم و شما هم حساس هستید.

وی گفت: یک وزیری دیگر هم خلافی کرد ولی مجلس متاسفانه به حرف من گوش نداد و چوب آن را اقتصاد ملی خورد.

نماینده تهران در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: شرح مطلب را به رئیس جمهور دادم و گفتم که متاسفم این وضع پیش آمده است ، خلاف گویی قابل تحمل نیست علاوه بر آنکه برای آن سوگند هم یاد شده است.

احمد توکلی افزود: بعد از ظهر با یکی ازدوستان ملاقات کردیم و او نیز گفت موضوع را بررسی کرده ایم ، راست می گویی خیلی بد است و پس از ان گفت ، بنده دقت نکردم ،‌ حال با آقای زنگنه بنشینید.

وی گفت: او گفته است که بنده این سند را تکذیب نمی کنم اما یادم نبود و هم اکنون شنیده ایم که گفته است سوگند برای موضوع دیگری بوده است.

توکلی افزود:‌ بنده تمام تلاشم را کردم و به رغم عقیده قبلی خودم و سختگیری هایی که طبق معمول داشتم جدیت به خرج ندادم و تسامه کردم که وزیر پیشنهادی در خدمت قرار گیرد.

نماینده تهران اضافه کرد: این موضوع به هیچ طریقی درست شدنی نیست و اگر بنا باشد صداقت رعایت نشود ممکن است در مورد موضوع مهمتری این خطا مجددا تکرار شود؛ برای وزارت نفت که منبع ملی ماست و با خارج نیز ارتباط دارد و پیچیدگی های جدیدی به آن اضافه شود.‌

وی گفت: همچنین ما در تحریم هستیم و ممکن است پیچیدگی های جدیدی به آن اضافه شود.

توکلی افزود: رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آزمایش خیلی بزرگی به مجلس است و از شما نمایندگان خواهش می کنم به وزیر پیشنهادی نفت رای اعتماد ندهید.‌

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفت این جانب با آقای زنگنه با عنایات فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه های عید سعید فطر امسال مبنی بر انتخاب وزرای صالح از سوی نمایندگان است.

احمد مقیمی در سخنان خود در جلسه علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت افزود: مقام معظم رهبری یک راهکار راهبردی برای انتخاب وزرا فرمودند که بدیهی ترین برداشت از سخنان ایشان این است که وظیفه مجلس انتخاب وزرای صالح است.

وی گفت:‌ هر وزیری باید ساده بودن او برای نمایندگان احراز شود؛ چه در حوزه تخصصی و برنامه ای و چه در حوزه سیاسی و اجتماعی.

مقیمی ادامه داد: بنابراین ما باید نه سختگیرانه عمل کنیم که متهم به افراطی گری و نه ساده اندیشی و سهل انگاری کنیم که تفریط تلقی گردد؛ همان شعاری که رئیس جمهور محترم در قالب اعتدال مطرح کردند پیش می رویم.

وی گفت:‌ برنامه های آقای مهندس زنگنه بر مبنای کارشناسی که معاونت نظارت مجلس انجام داده است با شرح وظیفه وزارتخانه از 17 مورد وظیفه، هفت مورد منطبق است و از 19 مورد انطباق با برنامه پنجم فقط سه مورد منطبق با این برنامه است.

نماینده مردم بهشهر در ادامه افزود: امروز مجلس در یک آزمون بسیار بزرگی قرار گرفته است و آیندگان درباره آن قضاوت خواهند کرد چرا که نمایندگان باید درباره کسی تصمیم گیری کنند که هشت سال سابقه کار در وزارت نفت دارد.

مقیمی ادامه داد: فارغ از سلامت شخصی نامبرده خروجی مدیریت این فرد برای کشور خسارت بار است؛ ترغیب رشوه، زد و بند، باند بازی، رانت خواری افراد خاص و برخی از آقازاده ها که در گزارش دادگاه خارجی به آنها نام جونیور داده اند و همچنین اکثر قراردادهایی که در زمان وزارت جناب آقای زنگنه در وزارت نفت منعقد شده است همه دارای ابهام هستند و در دادگاه های بین المللی و داخلی دارای پرونده اند.

وی اضافه کرد: همانند قرارداد کرسنت، توتال، کیش و قراردادهای نفتی مانند سروش، درود و قراردادهای شل همه دارای ابهام هستند و خود باید به عنوان متهم در دادگاه های داخلی و خارجی پاسخگو باشند.

مقیمی گفت:‌ مدیریتی عامرانه، انحصاری، بدون مشورت و ترغیب و اشتیاق به شرکت های خارجی و تحقیر شرکت های داخلی و به هم زدن ساختار یکپارچکی نظم، افزایش شرکت های داخلی از 30 شرکت به 180 شرکت و تکه تکه کردن ساختار وزارت نفت از دیگر ایرادات وارده است.

وی افزود: امروز دنیا در قالب انسجام شرکت هاست و در قالب ایجاد شرکت های هلدینگ سعی می کند بهره وری را بالا ببرد.

مقیمی گفت: این تجربه آقای زنگنه باعث استقراض 70 میلیارد دلار تحمیلی برای کشور بوده است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت افزود: عدم نظارت بر پیمانکاران خارجی از نشانه های مدیریت ضعیف ایشان است.

وی در ادامه از عبارت آقای زنگنه در آئینه اصلاح طلبان استفاده کرد و گفت: این مطالب را بنده نمی گویم که بگویند اصولگرایان با وی عناد دارند، بلکه سخنان برخی از اصلاح طلبان در مجلس ششم به هنگام معرفی آقای زنگنه در دور دوم به عنوان وزیر نفت است که ببینید از شخصیت و عملکرد و مدیریت ایشان در دوره اول وزارت نفت چه می گویند.

مقیمی افزود: در آن جلسه اعلام می شود متأسفانه مدیریت عالی وزارت نفت عملکرد و سیاست هایی را دنبال کرده است که پیامد این نوع رفتار باعث ایجاد سازمان سایه و توسعه پیوندها و معادلات باندی گسترده ای شده است.

وی گفت: با این روند کارشناسان دلسوز و با سابقه صنعت نفت در چنین فرآیندی دچار جدایی از جریان تصمیم سازی و تصمیم گیری شده اند و در مقابل حدود 30 نفر خارج از صنعت نفت در سمت مدیریت های ارشد نفت قرار می گیرند.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت در ادامه افزود: در آن جلسه مطرح می شود آقای زنگنه فکر نمی کنید نفت را وارد مقوله سیاسی کرده اید.

وی گفت: همچنین آقای محتشمی پور در آن جلسه می گوید از همه مهمتر اتکاء بیش از حد به پیمانکاران خارجی و نادیده گرفتن پیمانکاران داخلی و حجم قراردادها با اتکا به هزینه های زیاد و 50 میلیارد دلار ایجاد تعهد است.

مقیمی ادامه داد: با کمال تأسف نه اطلاع رسانی به مجلس داشته است، نه شفاف سازی اطلاعات صورت گرفته است و نه اطلاع رسانی به دولت صورت گرفته است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی درموافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی نفت، از توانمندی وتجربه به عنوان مهمترین ویژگی های آقای زنگنه نام برد و گفت: نمایندگانی هم که به عنوان مخالف صحبت کردند به این توانایی اذعان دارند.

آقای عبدی با تشکر از رئیس جمهور برای معرفی کابینه ای با دانش و با تجربه افزود: 70 درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت وابسته است و تحقق وعده رئیس جمهور در باره اشتغال زایی جز با اصلاح صنعت نفت امکان پذیر نیست.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت، درآمدهای خوب دولت نهم را به علت کارآمد شدن صنعت نفت در زمان آقای زنگنه بیان کرد و گفت: در زمان دولت نهم و دهم ماشین نفت کارایی خود را از دست داد و با وجود انتشار اوراق مشارکت در دولت دهم این مشکلات برطرف نشد.

عبدی افزود: همه مشکلات صنعت نفت مربوط به تحریم نیست، متاسفانه در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم، پنج وزیر نفت عوض شد و موجب شد شرکای خارجی ایران اعتمادشان را از دست بدهند.

وی از دیپلماسی قوی وزیر پیشنهادی نفت به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت وی یاد کرد و گفت: هیچ کس مانند آقای زنگنه نمی تواند وضع صنعت نفت را بهبود بخشد.

عبدی از نمایندگان خواست از 22 سال تجربه و دانش آقای زنگنه در صنعت نفت با دادن رای اعتماد به وی استفاده کنند.

نماینده کرمانشاه در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت در مجلس شورای اسلامی گفت: اقبال مردم در انتخابات 24 خرداد و انتخاب آقای دکتر روحانی پیام های روشنی را به مسئولان کشور اعلام کرد.

حیدری طیب افزود: بررسی ها نشان می دهد معیارهای انتخاب اعضای کابینه از سوی جناب آقای روحانی عبارتند از فراهم نمودن بستر مناسب برای تحقق خواسته ها و نیازهای مردم ، خارج کردن از تنگنای فضای بوجود آمده برای سیاست و اقتصاد ، ایجاد انسجام و وحدت مورد نظر مقام معظم رهبری و بهره گیری از توانایی جامعه وظرفیت های موجود.

وی اضافه کرد: برای رای اعتماد به وزاری پیشنهادی ، توجه به عملکرد گذشته که وزاری پیشنهادی در دوران تصدی داشتند ، نگاه به آینده و برنامه های پیشنهادی و شخصیت وزیر معرفی شده و انبوه و حجم تخریب های مهندسی شده از جانب افراد و گروه های خاص قابل بررسی و مهم است.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: نمایندگان ملت بایدقدر ایثار مدیریتی آقای دکتر روحانی را بدانند که برای نخستین بار کابینه ای از جانب رئیس جمهور معرفی می شود که از حب و بغض در افراط و تفریط به دور است و مانند برخی از نمایندگان سابق خود می توانست کابینه را از حلقه ستادی خود انتخاب کند اما با هدف ایجاد اعتدال مدیریتی سعی کرد ازهمه گروههای سیاسی ، وزرای پیشنهادی را انتخاب کند.

حیدری طیب گفت : طبق قوانین جمهوری اسلامی اگر دستگاه مربوط جواب استعلام منفی افراد را ندهد هیچ گونه منعی در استفاده از مستخدمان دولتی وجود ندارد و نمی تواند به استناد مدارک و مطالبی که فاقد ارزش قانونی و قضایی است کسی را مورد هجمه قرار داد.

وی اضافه کرد: چرا برخی از آقایان خود را فراتر از قانون می بینند و حتی فراتر بودن خود را با توهین و افترا ابراز می کنند .چرا پاسخ این ایثار مدیریتی با نوعی بی مرامی سیاسی باید داده شود ؟ چرا دست یاری دولت با بعض های افراطی پاسخ داده شود ؟ آیا اینگونه مخالفتها ، تقابل با دولت و مخالفت با اراده عمومی دولت نیست؟.

این نماینده مجلس گفت:‌ راجع به مطالبی که دکتر توکلی بیان کرد جناب آقای دکتر بهمنی شاهدت می دهد که اولاً قسم آقای زنگنه راجع به موردی که اشاره کرده نیست ثانیا ً‌وی زمانی که وزیر جهاد بوده در عملیات والفجر 8 مستقیم برای ساخت پل بعثت که موجب آزاد سازی فاو شد نظارت داشت.

وی اضافه کرد: نقش آقای زنگنه در دفاع مقدس مغفول مانده است وی از سال 62 تا 67 وزیر جهاد بود که خدمات بسیار ارزنده و قابل توجهی داشت .

حیدری طیب گفت: در خصوص مطالبی که آقای مقیمی درباره قرار داد کرسنت گفت هر چند قابل تبیین در این محفل نیست اما این مطالب فاقد توجیه و مسائل حقوقی است ، افرادی که ناظر بر مسائل داوری بین المللی وحقوقی هستند صحبت هایشان هیچگونه وجه قانونی نخواهد داشت.

وی افزود : در سالهای 67 تا 76 که آقای زنگنه وزیر نیرو بود تلاش های بسیاری انجام داد و ظرفیت های خوبی هم در خصوص رهایی از وابستگی ، ساخت تجهیزات مورد نظر نیروگاهها صورت گرفت و شرکت مپنا که در حال حاضر پرچم صنعتی جمهوری اسلامی ایران است حاصل زحمات دوران تصدی آقای زنگنه در وزارت نیرو است .

نماینده مردم کرمانشاه گفت: قبل از تصدی آقای زنگنه در وزارت نیرو شاهد جدول خاموشی ها در مطبوعات بودیم اما با اقدامات وی قطعی برق در کشور برچیده شد.

حیدری طیب افزود: در دوران تصدی آقای زنگنه اقدامات زیادی در بحث مهار آبهای کشور ،‌ سد سازی های متعدد و نیروگاهها صورت گرفت ، در زمان تصدی آقای زنگنه بر وزارت نفت با اشراف بر اینکه این وزارتخانه از جمله وزارتخانه هایی بود که امکان انحصار آن در یک جناح وجود ندارد به رغم آنکه این انحصار در هشت سال گذشته اتفاق افتاد آقای زنگنه زمینه ای را فراهم کرد که توانست به اهداف نفت و گاز نسبت به پتروشیمی حصول پیدا کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی کشور با مشکلات عدیده مواجه است که مهمترین آن تحریم های اعمال شده بر این صنعت است و برون رفت از این وضعیت با توجه به آغاز ریاست جمهوری دکتر روحانی و پالس های مثبتی که از طرف اروپا ارسال می شود البته آقای زنگنه در گذر از این وضعیت تجربه بسیار خوبی دارد که نمونه بارزآن عبور از تحریم داماکو و جذب سرمایه گذاری های نفتی تراز اول دنیا مانند توتال و شل است.

حیدری طیب گفت: بد نیست نمایندگان بدانند که در میدان گازی پارس جنوبی که 50 درصد ذخایر ایران در آن قرار دارد تا کنون 10 فاز به بهره برداری رسیده که فاز یک تا 5 در زمان مهندس زنگنه به بهره برداری رسیده و 5 فاز دیگر در زمان دولتهای نهم و دهم به بهره برداری رسیده ، قرار دادهای فازهای 6 تا 8 آن در زمان وزارت مهندس زنگنه امضا شد.

وی افزود: آقای زنگنه در جذب سرمایه گذاری خارجی بخش بالا دست نفت و گاز تجربه گرانبهایی دارد که نمونه آن انعقاد قرار دادهای بیع متقابل از 76 تا 83 است به گونه ای که از سال 76 تا 88 تعداد 21 فرقه قرار داد سرمایه گذاری منعقد شده است.

حیدری طیب اضافه کرد: آقای زنگنه از افتخارات مدیریتی در تاریخ جمهوری است که به استناد گزارش دستگاههای جمهوری اسلامی چند نکته را عرض می کنم و آن اینکه این افتخار بزرگی که زنگنه بعد از 22 سال سابقه وزارت سند پاکدستی خود را از رئیس وقت دستگاه قضایی دریافت نمود و این سند نشان می دهد وی یکی از مصادیق بیوتات صالحه است.

وی گفت: اعتقاد ما بر این است برخی افراطی گری ها ازجانب برخی افراد که خود را نماینده تر از دیگران می داند چرا که لیست مخالفان وزاری پیشنهادی دولت بیانگر این مطلب است با هدف ضربه زدن به کارآمدی دولت آینده صورت می گیرد . دشمنان منابع مالی ناشی از فروش نفت ، سرمایه گذاری ، استخراج ، پالایش و پتروشیمی را هدف قرار دادند و هدف آن محروم کردن صنعت و تجارت نفت ایران از تجربه و خدمات کسانی همچون آقای زنگنه است.

حیدری طیب افزود : برخی رقبای مرتجع ایران در بازار نفت آشکارا از بازگشت زنگنه به وزارت نفت نگران هستند و در رسانه های خود می گویند اگر قرار است تیم سیاست خارجی روحانی به تحریم های سیاسی ایران پایان دهد زنگنه می تواند تحریم های نفتی را کمرنگ کند.

وی اضافه کرد: چرا نتوانیم از 22 سال تجربه آقای زنگنه در دیپلماسی تجاری و اقتصادی دنیا استفاده کنیم مگر غیر از این است که وی حاضر شده بیش از 40 سال سابقه مدیریتی و علمی خود را در خدمت گشایش دیپلماسی ایران قرار دهد.

این نماینده مجلس گفت: آقای زنگنه در صدد توسعه مناطق محروم از منابع حاصل از نفت ،‌گاز و پتروشیمی است.

نماینده مردم اردل و فارسان در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزیر پیشنهادی نفت، مدیری استراتژیک است که با استفاده از مدیران توانمند بین المللی و باتقوا می تواند گره های کور صنعت نفت را باز کند.

آقای عزیزی افزود: وزارت نفت شاهرگ اصلی اقتصاد و بخش اصلی منابع کشور را تشکیل می دهد.

وی گفت: کشورمان از نظر گازی با 33.6 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در جهان در جایگاه نخست و در نفت در جایگاه سوم قرار دارد.

نماینده مردم اردل افزود : در برخی منابع با کشورهای همسایه مشترکیم و شاهدیم که در منطقه پارس جنوبی ، کشور همسایه بیش از سه برابر در مقایسه با ما بهره برداری و صادرات گاز دارد.

عزیزی گفت: با توجه به این شرایط از 22 فاز در پارس جنوبی فقط 10 فاز فعال شده و 12 فاز به بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: اگر فرض کنیم بابت هر یک از این فازها پنج میلیارد دلار درآمد باید نصیب ما شود سالانه حداقل60 میلیارد دلار خسارت و عقب ماندگی داریم.

عزیزی گفت: با توجه به ضرورت برداشت روز افزون انرژی های پاک مانند انرژی هسته ای و خورشیدی، می طلبد که هر چه سریعتر در این باره اقدام کنیم زیرا فردا دیر است و جبران ناپذیر.

وی افزود: به گفته کارشناسان ، تحریم ها و ضعف مدیران از علل عقب ماندگی ما در صنعت نفت است و آقای زنگنه با فهم سیاسی بالا در این صنعت مورد قبول جهانیان است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای زنگنه جایگاه امنیتی و سیاسی نفت را می شناسد و می تواند به عنوان وزیر امورخارجه دوم با شناخت دیپلماسی انرژی و تجربه بین المللی اش ایران را به جایگاه برتر اوپک برساند.

عزیزی افزود: آقای زنگنه می تواند بسیاری از منابع مالی حاصل از نفت خام کشور را که سود آن نصیب بانک های خارجی می شود با تعامل منطقه ای و جهانی و با نگاه برونگرایی به کشور بازگرداند.

وی گفت: آقای زنگنه با سابقه 30 ساله مدیریت در عرصه های مختلف به شیخ الوزرا معروف است و می تواند مشکلات صنعت نفت را برطرف کند.

عزیزی افزود: آقای زنگنه در زمان تصدی اش توانست میلیارد ها دلار را از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی برای اجرای طرح های بالادستی ( اکتشاف و استخراج) به ویژه میادین مشترک محقق کند.

کد خبر 227123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز