همشهری آنلاین: قطر و ترکیه اقدام پلیس در سرکوب مرگبار هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر در شهر قاهره را محکوم کرده‌اند.

مصر

به گزارش پرس تی وی، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز چهارشنبه (۲۳ مرداد) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «قطر به شدت نحوه برخورد با معترضان صلح آمیز در کمپ رابعه العدویه و میدان النهضه را که به کشتار چندین فرد بیگناه غیر مسلح انجامید، محکوم می‌کند.»

قطر در این بیانیه همچنین از مقامات مصر می‌خواهد تا «از استفاده از گزینه امنیتی برای مقابله با اعتراضات مسالمت آمیز اجتناب کند.»

ترکیه نیز در اقدامی مشابه، این حمله را محکوم و با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب باید فورا اقدامی برای توقف این کشتار انجام دهند.»

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه نیز گفت: «مداخله مسلحانه علیه مردم غیر نظامی که تظاهرات برپا کرده اند، بدون توجه به توجیهات خود، غیر قابل قبول است.»

همچنین فرانسه اعلام کرد راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به بحران در این کشور منطقه شمال افریقا می‌باشد.

تلویزیون دولتی مصر صبح چهارشنبه گزارش داد نیروهای امنیتی معترضان را از اردوگاه‌هایشان در مسجد رابعه العدویه و میدان نهضه تخلیه کرده‌اند.

اخوان المسلمین مصر می‌گوید، در پی سرکوب تحصن اعتراض آمیز حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور توسط نیروهای امنیتی در شهر قاهره، دست کم ۲۲۰۰ نفر کشته و حدود ۱۰ هزار تن زخمی شده‌اند.

گزارش های منتشره حاکی از آن است که پلیس مصر با شلیک گاز اشک آور، استفاده از خودروهای زرهی و بولدوزرها هواداران مرسی را متفرق کرده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر اعلام کرد در درگیری های قاهره، دستکم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

مصر از تاریخ سوم جولای و پس از آن که ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش محمد مرسی رئیس جمهوری دموکراتیک این کشور را برکنار کرد، صحنه درگیری بوده است. ارتش مصر پس از خلع مرسی، عدلی منصور رئیس دیوان عالی قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهوری جدید معرفی کرد.

ائتلاف دموکراسی خواهان مخالف کودتا در تاریخ دوازدهم آگوست از مردم مصر خواست تا تظاهراتی سراسری علیه سرکوب تحصن مخالفان برگزار کنند.
ارتش مصر پیش‌تر هشدار داده بود که علیه هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع اقدام خواهد کرد.

کد خبر 227077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز