گروه سیاسی محمود احمدی‌نژاد که با دعوت رئیس‌جمهوری بلاروس به این کشور سفر کرده بود، پس از سفری دو روزه عصر روز سه‌شنبه به تهران بازگشت.

به گزارش ایرنا رئیس جمهوری در فرودگاه مهرآباد از سوی علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ،پرویز داودی معاون اول رییس جمهوری، جمعی از وزیران و نمایندگان مجلس و کاردار سفارت بلاروس در تهران مورد استقبال قرار گرفت.

وی در جمع خبرنگاران در فرودگاه، سفر 2 روزه خود را خوب و اصولی توصیف کرد و افزود: همه اهداف پیش بینی شده در سفر به بلاروس محقق شد.

احمدی نژاد با بیان این که روابط تهران و مینسک پایدار ، خوب و رو به گسترش است، تصریح‌کرد : دو طرف دارای دیدگاهها، عقاید، منافع و ویژگیهای مشترک هستند که همین عوامل ما را به هم نزدیک کرده و در یک جهت رو به رشد قرار داده است.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک

روسای جمهوری دو کشور روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پیش از ترک مینسک بر گسترش روابط و مناسبات تاکید کردند.

محمود احمدی‌نژاد در این نشست مطبوعاتی اظهار داشت: تهران و مینسک در همه زمینه‌ها با هم تفاهم کامل دارند و با اراده قوی در یک مسیر روشن پیش خواهند رفت.

وی با بیان اینکه مصمم به ادامه مسیر همکاری‌ها با بلاروس هستیم تاکید کرد: قدرت‌های زورگو مخالف این گسترش همکاری هستند اما کاری نمی‌توانند بکنند و مجبور خواهند بود در برابر اراده ملت‌ها تسلیم شوند.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه افق و چشم‌انداز پیروزی ملت‌ها روشن است تصریح کرد: رابطه تهران و مینسک مستقل است و دوطرف از بدخواهی و فشارهای هیچ قدرتی تاثیر نخواهند پذیرفت.

وی از موضوع انرژی، سرمایه‌گذاری‌های فنی و صنعتی، همکاری‌های مشترک اقتصادی و فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای و جهانی به‌عنوان زمینه‌های همکاری دو کشور نام برد.

دستیابی به تمام اهداف

رئیس جمهوری بلاروس نیز در این مصاحبه مذاکرات با همتای ایرانی خود را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی و تاکید کرد، هیچ مسئله لاینحلی بین دو کشور باقی نمانده است.

لوکاشنکو افزود: نظر دیگران در رابطه با مناسبات ایران و بلاروس برای ما مهم نیست و آشکارا اعلام می‌کنم ما در این سفر به تمام اهداف خود رسیدیم.

وی درک ایران از مسائل بلاروس به ویژه در زمینه انرژی را ستود و گفت: ما مسئله تنوع‌سازی اقتصادی را در پیش گرفته‌ایم و با توجه به اینکه با برخی سازمان‌ها ارتباط داریم این سیاست را اتخاذ کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری بلاروس همچنین گفت: مصممیم شرکت‌های مشترک نفتی و گازی ایجاد کنیم و ایران می‌تواند روی کمک بلاروس حساب باز کند و برای ما هیچ محدودیتی وجود ندارد.

لوکاشنکو افزود: ایران و بلاروس موافقتنامه‌ای برای حل مشکلات مالی خود امضا کرده‌اند که یک بانک ایرانی از این پس مسائل مالی را حل خواهد کرد و ما در این خصوص مشکلی نخواهیم داشت.

وی گفت: مسائل گمرکی دوطرف رفع شده و از این پس مناسبات در این بخش تسهیل خواهد شد.

لوکاشنکو اظهار داشت: آماده انعقاد قرارداد نهایی نفتی و استحصال آن در ایران هستیم و این موضوع هفته آینده کاملا مشخص خواهد شد.

کد خبر 22705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز