دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس جمهوری، بلاروس را در اولویت ویژه سیاست خارجی ایران برشمرد و گفت: نگاه ما به بلاروس نگاهی استراتژیک، پایدار و دوستانه است و خوشبختانه دو کشور همکاری‌های موفقی در زمینه‌های مختلف با یکدیگر داشته‌اند.

رئیس جمهوری که در رأس هیئتی بلند پایه وارد مینسک شده بود، در کاخ ریاست جمهوری بلاروس مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.

رؤسای جمهوری دو کشور پس از استقرار در جایگاه ویژه و نواخته شدن سرود ملی دو کشور از گارد ویژه احترام حاضر در محل سان دیدند.

پس از مراسم استقبال رسمی، رؤسای جمهور ایران و بلاروس با یکدیگر به طور خصوصی و پشت درهای بسته دیدار و گفتگو کردند. پس از آن نیز دور اول مذاکرات هیئت های عالیرتبه دو کشور انجام شد.

احمدی نژاد و لوکاشنکو بعد از گفتگو پشت درهای بسته، دور اول مذاکرات رسمی را آغاز کردند که در آن هیات های بلندپایه دو طرف نیز حضور داشتند.

به گزارش فارس، رئیس جمهوری در ابتدای مذاکرات دوجانبه هیئت‌های بلندپایه ایران و بلاروس اظهار داشت: امیدوارم این سفر گام بلندی در جهت تعمیق روابط و توسعه همکاری‌ها به خصوص در بخش اقتصادی باشد؛ چرا که ایران برای توسعه روابط و گسترش مناسبات با بلاروس هیچ محدودیتی ندارد. 

وی با ابراز خرسندی از سفر به بلاروس و ملاقات با همتای خود خاطرنشان کرد: بنده و همکارانم حامل پیام‌های دوستی و همکاری‌های پایدار بین ملت ایران و بلاروس هستیم.

کشور قدرتمند ایران

رئیس جمهوری بلاروس، ایران را کشوری بسیار قدرتمند خواند و افزود: ایران می‌تواند به مرکز بزرگ جهان مبدل شود.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس ظهر دیروز در ابتدای مذاکرات هیئت‌های بلندپایه دو کشور اظهار داشت: امیدوارم مذاکرات امروز ما ثمربخش باشد و بتوانیم در تحکیم همکاری‌های دوجانبه راه خوبی را داشته باشیم.

رئیس جمهوری بلاروس روابط تهران و مینسک را در مرحله واردشدن به یک مشارکت استراتژیک برشمرد.

امضای چند سند

به گزارش فارس، پس از گفتگوهای محمود احمدی نژاد با الکساندر لوکاشنکو رؤسای جمهوری ایران و بلاروس چند سند همکاری و تفاهم نامه میان هیئت‌های عالیرتبه دو کشور به امضاء رسید.

سند همکاری آموزشی میان وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و وزارت آموزش بلاروس، سند همکاری بین بانک مرکزی ایران و بانک ملی بلاروس، سند همکاری در زمینه‌ آموزش کادر بانکی میان بانک مرکزی ایران و بانک ملی بلاروس و قرار داد فاز دوم توسعه خودروی سمند در جمهوری بلاروس به امضای طرفین رسید. همچنین بیانیه مشترکی نیز از سوی رؤسای جمهور دو کشور امضاء شد.

به گزارش ایرنا، احمدی نژاد عصر دیروز در دیدار ولادیمیر سیماشکو معاون اول نخست‌وزیر و  آناتولی روسیتسکی وزیر صنایع بلاروس در محل اقامت خود افزود: اراده سیاسی تهران و مینسک افزایش مناسبات است و باید طرفین راهکارهای رفع موانع همکاری‌ها را بررسی کنند. 

ادای احترام به سربازان گمنام

رئیس جمهوری بعد از ظهر دوشنبه با حضور در میدان پیروزی شهر مینسک با اهدای تاج گل نسبت به سربازان گمنام و کشته شدگان بلاروس در جنگ ادای احترام کرد.

احمدی نژاد همچنین عصر دوشنبه با ایرانیان مقیم بلاروس دیدار کرد. مصاحبه با شبکه اول تلویزیون بلاروس و دیدار با رئیس مجلس این کشور ازجمله برنامه های سه‌شنبه اول خرداد رئیس جمهوری است.

کد خبر 22615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز