سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

علیرضا سلطانی : یکی از مواردی که نمایندگان محترم مجلس در دادن رأی اعتماد به وزرای اقتصادی باید مدنظر قرار دهند، کلیت تیم اقتصادی دولت است.

وزرای اقتصادی تقریبا نیمی از اعضای هیأت وزیران را تشکیل می‌دهند. هماهنگی تیم اقتصادی در روند ‌گذار توسعه‌ای همواره مورد تأکید بود‌ه است و نبود این هماهنگی در سال‌های گذشته و بعضا در دولت‌ها هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده‌است. اما این مسئله در شرایط کنونی که اقتصاد ایران در شرایط حساسی قرار دارد و با چالش‌های جدی‌ای در داخل و خارج مواجه است، باید بیش از گذشته مورد توجه رئیس‌جمهور و مجلس قرار داشته باشد.

تیم اقتصادی دولت کنونی که اکثریت آن را وزرای اقتصادی پیشنهادی تشکیل داده و قرار است در آینده با اضافه شدن متولی نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی تکمیل شود، به‌نظر تیم مطلوبی می‌رسد اگرچه ممتاز نیست. شاید یکی از دلایل ممتاز نبودن این تیم متوسط سنی بالای آن و همچنین بهره‌گیری از افرادی است که پیش از این سابقه وزارت داشته‌اند.

به‌طور طبیعی بهره‌گیری از نیروهای جوان، تازه‌نفس، با دانش و باانگیزه درجه ممتاز بودن و کارآمدی تیم اقتصادی دولت را بالا می‌برد اما با توجه به شرایط خاص و حساس کشور که با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای در داخل و خارج مواجه است می‌توان از درجه ممتاز بودن تیم اقتصادی با شاخص‌های گفته‌شده چشم‌پوشی و به درجه مطلوب‌بودن بسنده کرد. مطلوبیت از این منظر که مدیریت کلان در حال حاضر نیازمند افراد باتجربه‌ای است که بتواند بدون گراییدن به آزمون و خطا و با بهره‌گیری از تجربه و تخصص، کشتی طوفان‌زده اقتصاد کشور را به ساحل ثبات و اطمینان برساند.

اعضای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت که قرار است از مجلس رأی اعتماد بگیرند از این ویژگی مهم برخوردار بوده و همه افرادی هستند که با توشه سنگینی از تجربه، در گذشته در مصادر بالای تصمیم‌گیری و اجرایی قرار داشته و هریک منشا اثرات و خدمات بزرگی شده‌اند.

نکته مهم‌تر اینکه اکثر آنها با یکدیگر در تیم‌های اقتصادی دولت‌های گذشته همکار بوده‌اند و از یکدیگر شناخت دارند و می‌توانند تیم‌ هماهنگی را در مدیریت کلان اقتصادی کشور تشکیل دهند؛ چه اینکه به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در انتخاب و معرفی وزرای پیشنهادی 8گانه این مهم (هماهنگی) را درنظر داشته است. بنابراین درک اهمیت متغیر تجربه و کارآمدی وزرای اقتصادی پیشنهادی از یک سو و حفظ انسجام و هماهنگی تیم اقتصادی دولت از سوی دیگر توسط نمایندگان مجلس برای عبور کم‌هزینه و سریع از شرایط پرچالش کنونی اقتصادی ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 226901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز