همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان باید در انتخاب و تقویت حس دینی آزاد باشند وگرنه اگر تحمیل شود دین‌گریز خواهند شد، گفت: هر تصمیمی در آموزش و پرورش باید فارغ از شتاب‌زدگی و سیاست‌زدگی و مبتنی بر هماهنگی میان اعضای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود.

ایسنا نوشت: محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در دفاع از خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: اینکه مباحث مربوط به وزارتخانه‌ها و آن هم آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده گرچه براساس حروف الفبا بوده اما به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم درآینده مجلس و دولت به تقدم آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه قلمروی فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین قلمروی خدمات دولت است، گفت: هیچ خانواده‌ای در کشور نیست که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیمات آن حساس نباشد البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش در کشور گذاشته شده است و آن پرورش نسل آینده کشور و انسان‌هایی شایسته و کارآمد است که از نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌هایش دفاع کند.

وی با بیان اینکه امروز یکی از بزرگترین امتیازات آموزش و پرورش اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های کلی این حوزه است که به تایید رهبری رسیده است و در سال 92 ابلاغ شده، گفت: این اسناد سندهای مادری هستند که به اعتقاد من در بیست سال آینده اساس آموزش و پرورش باید بر مبنای آنها گذاشته شود گرچه سندهایی مانند سند چشم‌انداز،‌نقشه جامع علمی کشور و برنامه 5 ساله نیز وجود دارد اما باید در 20 سال آینده بتوانیم اهداف منظور شده در سند تحول و سیاست‌های کلی محقق سازیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به صحبت‌های زاکانی یکی از مخالفین خود گفت: زاکانی در مخالفت با برنامه‌های من اعلام کرد که من قصد تغییر در سند تحول را دارم در حالی که اینگونه نیست و بنده می‌گویم که محتوای سند می‌تواند تغییر کند که در جهت آن مجمعی از نخبگان تشکیل شده و اهداف آنچه که در دو سال اخیر در سند مطرح شده، تهیه نقشه راه برای اجرای سند و بررسی محتوایی در سند را پیگیری کنند. چرا که براساس سند تحول بنیادین هر 5 سال یکبار باید این سند مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی اعلام شود.

وی با بیان اینکه بنده 59 برنامه برای این وزارتخانه پیش‌بینی کرده‌ام که غیر از دو مورد آن مابقی مستند به سند تحول و سیاست‌های کلی است، گفت: در مورد سند تقریبا تمام اجزای آن در برنامه ارائه شده توسط من پیش‌بینی شده است.

نجفی با اعتقاد به اینکه غایت آموزش و پرورش تربیت است که آموزش ابزار آن و تربیت هدف آن است، گفت: اگر تربیت نادیده گرفته شود اصل آموزش و پرورش مهمل می‌شود بنابراین بنده چگونه می‌توانم مخالف تربیت باشم. در حالی که در برنامه‌های خود صحبت از تعمیق فعالیت‌های تربیتی دارم نه حذف آن،‌خیلی عجیب است که اکنون گفته می‌شود معاونت پرورشی آموزش و پرورش در زمان تصدی من بر این وزارتخانه منحل شده در حالی که اینطور نبوده است‌ آقای امیرآبادی در سخنان خود مطرح کرد که در دوره من برای انحلال این معاونت زمینه‌سازی شد تا در دوره بعد این کار انجام شود در حالی که این امردر دوره پس از من آقای مظفر وزیر بود که خودشان اینجا حضور دارند. لذا این موضوع چه ارتباطی با من دارد که گفته می‌شود شش سال قبل برای منحل شدن این معاونت زمینه‌سازی شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به در نظر گرفتن چشم‌انداز آینده فعالیت‌های پرورشی در برنامه‌های خود اظهار کرد: همان حرفی که در سال 76 گفتم اکنون با زبانی علمی‌تر در سند تحول بیان شده است. لذا معتقدم قوی‌ترین معاونت آموزش و پرورش معاونت پرورشی بوده است.

نجفی در بخش دیگری از سخنانشی با اشاره به اینکه روح و جان تمام اجزای آموزش و پرورش باید تعالیم دینی باشد، اظهار کرد: معتقدم اگر دین و روح دینی در تعلیم وتربیت دمیده می‌شود باید مبتنی بر تعالیم دینی باشد و انتخاب دانش‌آموزان و تقویت حس دینی در آنها اصلی است که باید آزادانه باشد وگرنه با تحمیل نمی‌شود زیرا دانش‌آموز دین گریز خواهد شد.

وی ادامه داد: من 35 سال پیش تحصیلات خود در آمریکا نیمه کاره گذاشته و به ایران آمدم در حالیکه بهترین پیشنهادهای کاری را داشتم اما به عشق ایران و شهید چمران آمدم.حال می‌گویند بنده رییس جمهور نشده‌ام چون با حکومت اسلامی مخالفم! این چه حرفی است که گفته می‌شود زیرا من کسی هستم که در دوران تصدی خود در آموزش و پرورش از برجسته‌ترین روحانیون مانند آقایان قرائتی و محمدیان در معاونت‌های خود استفاده کرده‌ام بعد می‌گویند ارتباط من با حوزه‌های علمیه قطع بوده است این جور مصاحبه و جوسازی چه معنایی دارد؟ چیزی که به من نمی‌چسبد نچسبانید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون 80 درصد فرهنگیان از آمدن من به آموزش و پرورش خوشحال هستند اما چرا برخی حرف‌ها گفته می‌شود یعنی می‌گویید 9 سال کار ضدارزشی کردم اما اینها نفهمیدند.

ادامه دارد...

کد خبر 226788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز