دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص پزشکی ورزشی ضمن توصیه به بیماران دیابتی مبنی بر انجام فعالیت‌های ورزشی، تاکید کرد: ورزش کردن می‌تواند مصرف قرص و انسولین را کاهش دهد و حتی برای بیماران دیابتی کهنسال نیز واجب است.

diabetics

دکتر سارا لطفیان در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توصیه به بیماران مبتلا به دیابت به انجام ورزش به صورت منظم تاکید کرد: بیماران دیابتی حتی آنان که سن زیادی دارند، نباید ورزش را کنار بگذارند، زیرا ورزش کردن بهترین دارو برای بیماران دیابتی است.

این متخصص طب ورزشی با بیان این که دو نوع دیابت یک و دو در بیماران دیابتی وجود دارد که با یکدیگر تفاوت دارند، تصریح کرد: بیماران دیابتی نوع یک انسولین تزریق می‌کنند باید توجه داشته باشند که ورزش آنها در ساعات اوج اثر انسولین نباشد تا دچار کاهش شدید قند خون نشوند.

وی افزود: بیماران دیابتی نوع یک هنگام ورزش کردن نباید به قسمت‌هایی از بدن که انسولین را تزریق می‌کنند فشار وارد کنند و به طور مثال اگر از شکم انسولین را تزریق می‌کنند بیشتر فعالیت‌های ورزشی را با دست‌ها یا پاها انجام دهند و یا بالعکس.

لطفیان در مورد بیماران دیابتی نوع دو نیز گفت: این بیماران معمولا وزن زیادی دارند و معمولا همراه با دیابت از بیماری‌های دیگر مانند فشار خون و یا مشکلات قلبی و عروقی رنج می‌برند و باید قبل از ورزش کردن معاینه و بررسی پزشکی شوند و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند مستقیما در کنترل قند خون به آنها کمک زیادی نماید.

این متخصص طب ورزشی، خاطر نشان کرد: بیماران دیابتی از انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی در بیرون از منزل و یا تردمیل در فضاهای بسته به مدت نیم یا یک ساعت و یک روز در میان غافل نشوند و همچنین ورزش‌های قدرتی مانند کار با وزنه را بر اساس توانایی خود و مشورت با متخصص را هفته‌ای دو روز انجام دهند.

وی ورزش کردن بیماران دیابتی را موجب کاهش مصرف قرص و انسولین و بالا رفتن میزان کیفیت زندگی و کاهش مشکلات روحی و روانی در آنها دانست و تاکید کرد: حتی افراد کهنسال نیز نباید ورزش کردن را رها کنند و ورزش بر آنها واجب است.

لطفیان با بیان این که ورزشکاران حرفه‌ای دیابتی بیشتر دارای دیابت نوع یک هستند در مورد علت آن نیز، تصریح کرد: بیماری این افراد بر اثر بی‌تحرکی بودن و یا بد زندگی کردن آنها نیست و معمولا به صورت مادرزادی و یا از طریق ویروسی به آن دچار شده‌اند و لازم است توجه داشته باشند ورزش کردن آنها با ساعات اوج اثر انسولین همزمان نباشد تا دچار افت قند خون نشوند، زیرا در صورت تکرار این امر ممکن است دچار عوارض مغزی جبران ناپذیری شوند.

این متخصص طب ورزشی توصیه کرد: بیماران دیابتی در زمان ورزش کردن یادداشت و یا دستبندی ببندند که در مواقع ضروری به دیگران نشان دهد آنها یک بیمار دیابتی هستند. افراد دیابتی همچنین در هنگام ورزش کردن مواد خوراکی که دارای قند زود جذب هستند، مانند شکلات، بیسکوییت ، شیرینی و ... را به همراه خود داشته باشند و به محض این که علائم افت قند خون در آنها پدیدار شد سریعا با قطع کردن ورزش از آنها استفاده کنند و پس از آن هر پنج دقیقه‌ قند خون خود را تست کنند تا به حالت نرمال باز گردند.

 

کد خبر 226744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز