دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

معرفی دکتر محمدعلی نجفی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس برای کسب رأی اعتماد با استقبال فعالان این حوزه و کارشناسان و معلمان روبه‌رو شد.

آموزش

سابقه 8ساله او در این پست و همچنین برنامه‌های ارائه شده توسط وی از نکات مثبت است که انتخاب وی را با استقبال روبه‌رو کرده است. برنامه‌ها و توانمندی دکتر نجفی موضوعی است که با گروهی از کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگ مطرح کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

جذب نخبگان و متخصصان

طی 8سال اخیر، با اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد و با عنایت به بی‌توجهی‌ مسئولان وزارت آموزش و پرورش به نظرات نخبگان، کارشناسان و صاحبنظران، بسیاری از نیروهای متخصص از این دستگاه خارج شدند. کارشناسان معتقدند رأی اعتماد نمایندگان مجلس به دکتر نجفی موجب جذب نیروهای دانشگاهی و متخصص از این وزارتخانه می‌شود. دکتر غلامرضا کریمی، استاد دانشگاه خوارزمی و مدیرکل پیشین بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش گفت:

آموزش و پرورش نیازمند یک فرایند کاملا علمی است که متاسفانه این رویکرد تضعیف شده و انتظار می‌رود با انتخاب دکتر نجفی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش این نقیصه برطرف شود. وی با بیان اینکه یکی از خصوصیات دکتر نجفی توانمندی در جذب نیروهای تاثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: تقریبا اکثر نیروهای علمی و اجرایی تاثیرگذار در طول 16سال گذشته نیروهایی هستند که در دوره 8ساله وزارت دکتر نجفی تربیت شدند.

کریمی افزود: با رای اعتماد نمایندگان مجلس به ایشان، راه ورود نیروهای دانشگاهی و متخصص تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش باز می‌شود و این نوید تقویت دانشگاه،فرهنگیان و حاکمیت رویکرد علمی در آموزش و پرورش است. وی اظهار کرد: مشکل کنونی ما در آموزش و پرورش تفاوت‌زیاد در برنامه اجرایی و خروجی دانش‌آموزان و با انتظارات برنامه‌ریزان و سیاستگذاران است. استاد دانشگاه خوارزمی اظهار امیدواری کرد که با حاکم‌شدن رویکرد علمی در وزارت آموزش و پرورش بین انتظارات برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و خروجی عملکرد دانش‌آموزان قرابت و نزدیکی به وجود بیاید.

دکتر کریمی با اشاره به تجارب 8ساله خود در پست مدیرکل بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش گفت: دست‌کم با 100وزیر آموزش و پرورش کشورهای دنیا ملاقات داشته‌ام و گواهی می‌دهم اکثریت قریب به اتفاق آنها بین 50 تا 70 سال سن داشته‌اند و این نشان می‌دهد که کشورها معتقدند فردی می‌تواند در رأس دستگاه آموزش و پرورش قرار بگیرد که، هم از دانش و آگاهی و هم از تجربه انباشته برخوردار باشد. وی در واکنش به برخی منتقدان که به سن دکتر نجفی ایراد می‌گیرند، اظهار کرد:

به نظرم این نقص نیست و رویکردی که در وزارت آموزش و پرورش حاکم می‌شود با وزارتخانه‌های صنعتی و اجرایی صرف تفاوت می‌کند. مدیرکل پیشین بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در آموزش و پرورش به تجربه انباشته نیاز داریم تا بتوانیم رویکردهای علمی را حاکم کنیم.

وی افزود: به هر روی فکر می‌کنم با توجه به اجماعی که اکثر صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت درباره تجربه موفق دکتر نجفی دارند، اگر نمایندگان محترم مجلس حمایت کنند و ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شوند، می‌توان نوید یک دوره خوب و موفقیت‌آمیز را برای آموزش و پرورش داد. دکتر کریمی افزود: انتظار فرهنگیان از نمایندگان مجلس این است که فردی در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد که هم توانایی تاثیرگذاری درون هیات دولت را داشته باشد و هم از تجربه و توانمندی علمی لازم برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش و استفاده از نیروهای متخصص و افرادی که دغدغه آموزش و پرورش را دارند، برخوردار باشد.

توجه به اقتصاد آموزش و پرورش

اقتصاد آموزش و پرورش موضوع بسیار مهمی است که در دولت‌های پیشین توجهی به آن نشده است، البته علیرضا علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش و پرورش مرداد1387 از شکل‌گیری معاونت اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای سطح معیشت فرهنگیان و توسعه فعالیت تعاونی‌های آموزشگاهی، مسکن و مصرف در این وزارتخانه خبر داد. پیش از او نیز احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم پیشنهاد تشکیل معاونت اقتصادی را در وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده بود اما اقتصاد آموزش و پرورش در دولت دهم فراموش شد و هیچ سخنی از آن به میان نیامد.

دکتر علی‌اصغر کاکوجویباری، رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در این مورد می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت اقتصاد آموزش و پرورش در دوره‌ای که دکتر نجفی وزیر آموزش و پرورش بود مورد توجه قرار گرفت.دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور افزود: برای مثال طرح شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق یکی از این موارد است، قانون عوارض آموزشی برای افزایش و تنوع‌بخشی منابع آموزشی است که در دوره وزارت آقای نجفی اتفاق افتاد.

کاکوجویباری تأکید کرد: آموزش و پرورش نیاز دارد که از محل عوارض و منابع خاصی تولید سرمایه کند تا مشکلاتش را رفع کند. یا اینکه آموزش و پرورش باید در روابطش با نهادهای عمومی کشور برای جلب مشارکت و افزایش منابع بازنگری کند. رئیس پیشین پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان برخی معضلات در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش گفت: ما باید نگاه واقع‌بینانه‌ای به مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش داشته باشیم. برای مثال یک معلم در آموزش و پرورش استخدام شده و پس از دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات و 30سال خدمت خالصانه بازنشسته شده است؛ البته با حقوق و عزت کمتر از سایر مشاغل. وی تصریح کرد:

مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش صرفا مسائل اقتصادی نیست بلکه یک مسئله جدی تعلیم و تربیتی است. برای مثال اکنون معلمان ما به‌دلیل مسائل اقتصادی و معیشتی، عزت فردی، حرفه‌ای و شغلی برای انجام فعالیت‌هایشان را ندارند. پرسش این است که چطور می‌توانیم نسل آینده کشور را به افرادی بسپاریم که عزت حرفه‌ای و فردی ندارند؟ وی تصریح کرد: اصلا قصد بیان برنامه‌های دکتر نجفی را ندارم، اما باتوجه به اینکه برخی توجه به مسائل اقتصاد آموزش و پرورش را مسئله‌ای فرعی می‌دانند، توجه به این نکته را حائز اهمیت می‌دانم. وی گفت: اگر تجربه دوره وزارت آموزش و پرورش دکتر نجفی را مورد واکاوی قرار بدهیم متوجه می‌شویم برنامه‌ریزی برای پویایی منابع درآمدی آموزش و پرورش مورد توجه کافی قرار گرفته است و اگر تجارب آن دوران باتوجه به شرایط اقتصادی امروز مورد بازنگری قرار بگیرد، می‌تواند فضایی ایجاد کند تا آموزش و پرورش از وضعیت منابع صرفا دولتی بودن خارج شود.

کد خبر 226734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز