همشهری آنلاین: مدیر مسئول مجمع ناشران دفاع مقدس با بیان اینکه سهم شهرستان‌ها از کتاب بسیار کم است، گفت: نبود سیستم مناسب توزیع کتاب سبب شده است تا بسیاری از کتاب‌های خوب دفاع مقدس در انبارها خاک بخورد.

حسن ناظری

سردار حسن ناظری، مدیر مسئول مجمع ناشران دفاع مقدس، در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه توزیع نامناسب کتاب در کشور یکی از معضلات اساسی در عرصه نشر است، گفت:متأسفانه شیوه توزیع کتاب در کشور نامناسب است، این امر حتی دامن کتاب‌های دفاع مقدس را هم گرفته است. نحوه توزیع در چند سال اخیر نشان می‌دهد که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: برای حوزه نشر باید مثلثی با سه ضلع تولید، تبلیغات و توزیع در نظر گرفت. در حوزه تولید کتب با موضوع دفاع مقدس به یک بلوغ رسیده‌ایم؛ به طوری که هر ساله شاهد نگارش آثار متعدد در قالب‌های گوناگون با این موضوع هستیم. برآورد چند ساله نشان می‌دهد که از نظر تولید محتوا و کتاب در حوزه دفاع مقدس مشکلی نداریم و تنوع موضوعی یکی از نقاط قوت این حوزه به شمار می‌آید. روند ترجمه این نوع آثار به زبان‌های دیگر نیز چند سالی است که رونق بیشتری یافته و همین بر تنوع آثار در این حوزه افزوده است.

مدیر مسئول مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به دیگر ضلع این مثلث یادآور شد: مشکل اساسی در زمینه کتاب دفاع مقدس، ترویج و توزیع این آثار است. شیوه خرید کتاب با موضوع دفاع مقدس نشان می‌دهد که علاقه برای مطالعه این نوع آثار وجود دارد، اما با این وجود تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب نسبت به حجم آثاری که تولید می‌شود، وجود ندارد. این در حالی است که کتب تولید شده با این موضوع علاوه بر اینکه اشتیاق مخاطبان به خواندن کتاب را فراهم می‌کند، تأثیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بر زندگی شخصی نیز می‌گذارد.

چرا بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدس در انبارها خاک می‌خورد؟

ناظری به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری هر ساله با بازدید از نمایشگاه کتاب، رهنمودهایی را برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه و بالا رفتن سطح کتابخوانی در کشور می‌فرمایند که هر کدام از این بیانات فصل جدیدی در حوزه کتاب و کتابخوانی باز می‌کند. بعد از نمایشگاه موجی مقطعی ایجاد می‌شود، اما باز به روال سابق بازمی‌گردیم و فراموش می‌کنیم. همین تبلیغات نامناسب در سال‌های اخیر باعث شده که بسیاری از فرصت‌ها در این حوزه از بین رود و بسیاری از کتاب‌های منتشر شده در این زمینه در انبارها خاک بخورد.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند که کتاب‌های دفاع مقدس حمایت‌های دولتی دارند و از این لحاظ وضعیت بهتری نسبت به دیگران دارند، افزود: عده‌ای فکر می‌کنند که زمان تبلیغ و توزیع کتاب‌های دفاع مقدس به اتمام رسیده است. دیگر نباید با کتاب‌های این حوزه جنگ‌طلبی کرد. این در حالی است که کتاب‌های منتشر شده در این حوزه فرهنگی ایثار را ترویج و مردم را در برابر حملات واکسینه می‌کند.

مدیر مسئول مجمع ناشران دفاع مقدس با بیان اینکه ترویج نامناسب کتاب سبب می‌شود تا توزیع آثار هم به شکل مطلوبی صورت نگیرد، اظهار داشت: سهم همه مردم از کتاب به یک اندازه نیست و این نشان از توزیع نامناسب کتاب در کشور دارد. دیده می‌شود که بسیاری از آثار در دسترس مخاطبان تهرانی است و بقیه شهرستان‌ها از این مزیت برخوردار نیستند. برگزاری نمایشگاه‌های استانی در نیمه دوم سال که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، توانسته تا حدودی این مشکل را برطرف کند، اما این همه ماجرا نیست و کفایت نمی‌کند.

سهم کتاب در همه نقاط کشور به یک اندازه نیست

سردار ناظری با بیان اینکه بارها رهبر انقلاب تأکید کردند که شبکه‌های گسترده کتاب با روش‌های مختلف در کشور ایجاد شود، ادامه داد: با وجود این هنوز ساز و کار مشخصی در زمینه توزیع وجود ندارد. کارها و اقداماتی هم اه انجام شده معمولاً از طرف تعداد محدودی از افراد است که دوست دارند در این زمینه کار کنند. ضعف در اطلاع‌رسانی و ترویج و بعد توزیع سبب شده است تا شهرستان‌ها به همه منابع دفاع مقدسی دسترسی نداشته باشند. حتی کتاب‎هایی که تبلیغات داشته‌ و معرفی شده‌اند نیز در شهرستان‎ها کمیاب‌اند. اگر تعداد کتاب‌های تولید شده و شمارگان آنها را با میزان فروش بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید.

وی با باین اینکه بهبود وضعیت توزیع نیازمند حمایت‌های دولتی است، یادآور شد: برخی از ناشران هستند که دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند و کارهایی هم انجام داده‌اند، اما مشکلات مالی سبب شده است تا دایره کاری انها محدودتر شود. علاوه بر این، می‌توان با برگزاری فصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب این موضوع را تا حدودی برطرف کرد. اگر کارشناسان امر این موضوع را به عنوان یک دغدغه و مشکل اصلی خود بدانند و برای ان برنامه‌ریزی کنند، می‌توانیم میان عرضه و تقاضا تناسبی را ایجاد کنیم.

کد خبر 226392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز