قصه تلخ خشکسالی، گردوغبار و شوری آب چندسالی است که نخلستان‌های خوزستان را به نابودی کشانده است.

  تشنگی نخلستان‌ها و کوچ کشاورزان خوزستانی

به گزارش فارس، استان خوزستان از دیرباز با برخورداری از رودخانه‌های بزرگ و پرآبی چون کارون مهد کشاورزی در کشور بوده و کشاورزان بسیاری را پرورش داده است.بسیاری از مردم پیش از جنگ تحمیلی در این مرز و دیار مشغول کار کشاورزی بودند و نخیلات مستعد و باروری این استان را نسبت به سایر استان‌ها متمایز و پررونق‌تر کرده بود. با آغاز جنگ تحمیلی و مهاجرت تعداد زیادی از خوزستانی‌ها به سایر نقاط کشورمان، کسب و کار کشاورزی در این منطقه رو به افول نهاد و البته نخلستان‌های بی‌شماری در آتش سوختند و نیست و نابود شدند. گردوغبار و خشکسالی نیز در چند سال اخیر به عوامل اشاره‌شده افزوده شد و بخش کشاورزی استان خوزستان را به‌ویژه در شهرهای جنوبی استان خشکانده است.براساس این دو عامل مؤثر بر تولید و کیفیت محصول خرما در استان نیز به نخلستان‌های شهرهای آبادان و خرمشهر خسارات سنگینی وارد شده و به‌جرأت می‌توان گفت امروزه خشکسالی و گردوغبار به‌شدت تولید و صادرات خرمای استان را تهدید می‌کنند.علاوه بر اینها شوری آب نیز باعث شده که پاجوش‌های نخیلات خرمای کشت شده از بین بروند.

بستن انهار، نخیلات را خشکاند

یکی از نخلداران اروندکناری در همین راستا در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بستن انهار بسیاری از نخیلات ما را خشکانده است زیرا با مشکل شدید بی‌آبی مواجه هستیم.

م. آل‌بوغبیش‌ تصریح کرد: تمام زندگی و معیشت ما نخلداران از فروش خرما و سایر محصولات به‌دست آمده از نخل‌هایمان است و اگر برای آبیاری مزارع‌مان با چنین مشکلات بی‌آبی و کمبود آب مواجه باشیم، باید چه کنیم؟! وی ادامه داد: از مسئولان شهری و استانی عاجزانه می‌خواهیم در این خصوص، کشاورزان به‌ویژه نخلداران را حمایت کنند زیرا در غیراین‌صورت دیگر کسب و کاری برای درآمدزایی نخواهیم داشت.دیگر نخلدار اروندکنار خاطرنشان کرد: تاکنون بسیاری از نخیلات خرما به‌طور کامل از بین رفته و خسارات زیادی به نخلداران آبادانی و خرمشهری وارد شده است.

شوری آب، معضلی دیگر

‌احمد. ر ‌ اضافه کرد: همچنین آب رودها که شوری آن از حد طبیعی بالاتر رفته، باعث بی‌کیفیتی محصول استراتژیک خرما شده است.وی تصریح کرد:‌ بحث خشکسالی در این چند سال اخیر از مباحث مهم و روز کشورمان است که بسیاری را به‌خصوص در زمینه اقتصادی دچار مشکل ساخته که در اولویت آنها می‌تواند بخش کشاورزی باشد.

این کشاورز آبادانی عنوان کرد: در این راستا تدابیر بسیاری از سوی مسئولان و کارشناسان ارائه شده است اما متأسفانه روند خشکسالی آسیب‌های زیادی را در بخش کشاورزی به همراه خود آورده است.

دیگر کشاورز شادگانی افزود: باید سهمیه آب به اراضی دارای کشت‌های مستمر همچون نخیلات که قابلیت کشت مجدد ندارند، اختصاص یابد.‌ک. تمیمی گفت: کاهش درآمد کشاورزان و ادامه روند خشکسالی و نرساندن آب به نخلستان‌های خوزستان باعث انتقال مردم این منطقه به دیگر استان یا شهرها شده است.وی در پایان عنوان کرد: از مسئولان انتظار داریم مشکلات نخلداران و خشکسالی نخلستان‌های آنان را بیش از پیش دریابند.

وزارت نیرو و جهادکشاورزی بی‌توجهند

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: کشاورزان خوزستانی به چند دلیل با مشکل آبیاری اراضی کشاورزی به‌ویژه در نخلستان‌ها روبه‌رو هستند و دست و پنجه نرم می‌کنند.محمدسعید انصاری ادامه داد: نخستین دلیل این مشکلات مربوط به بستن آب کارون از سدهای بالادست است. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولان امر به جای اینکه آب را در دشت حاصلخیز خوزستان سرازیر کنند، آن را قطع کرده‌اند و همین امر مشکلات زیادی را برای بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ‌کس آنچنان که باید و شاید مشکلات آب کشاورزی استان را پیگیری نکرده است.انصاری با بیان اینکه با مشکل کمبود و نبود آب کشاورزی در اراضی کشاورزی به‌ویژه نخیلات استان، مشکلات کشاورزان چندین برابر شده است، افزود: کوچ بسیاری از کشاورزان خوزستانی از استان نیز به‌دلیل همین مشکلات است.وی با اشاره به دومین دلیل مشکل آبیاری اراضی کشاورزی به‌ویژه نخیلات استان اظهار کرد: عدم‌توزیع صحیح و بهینه آب کشاورزی دیگر مشکل این بخش در خوزستان است.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ وزارت نیرو باید آب مورد نیاز را تأمین و وزارت جهادکشاورزی آن را به درستی بین اراضی کشاورزی توزیع کند تا مشکلات این‌چنینی بخش کشاورزی استان را دچار آسیب نکند.وی همچنین اضافه کرد: متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم مشکلات کشاورزان به اوج رسید و امیدواریم با روی کار آمدن رئیس‌جمهور و وزرای جدید نیرو و جهادکشاورزی این مشکلات برطرف ‌ شده یا به حداقل برسند.انصاری تصریح کرد: مطمئنا تعالی بخش کشاورزی به‌مراتب توسعه اقتصادی و تحقق پیشرفت سایر بخش‌ها را به همراه خواهد داشت که با توجه به ظرفیت‌های بالای استان باید مسئولان به این امر توجه بیشتری کنند.

زمانی که کارون پر آب بود...

زمانی کارون جزو پر آب‌ترین رودخانه‌های کشور بود اما امروز...
یادمان نرود نخیلات خوزستان از سرمایه‌های ملی‌ کشور هستند و ادامه این روند آبیاری، در سال‌های آینده ضرر بسیاری به نخیلات استان وارد می‌سازد.

کد خبر 225754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز