دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: تدوین و اجرایی نشدن استاندارد و نشان ملی محصولات ارگانیک کشاورزی موجب شده تا مصرف‌کنندگان اطمینان چندانی نسبت به محصولات عرضه شده در بازار نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به عرضه این محصولات در 16میدان اصلی میوه و تره بار به خبرنگار ما گفت: عرضه محصولات ارگانیک کشاورزی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بنابر تأیید شرکت‌های بازرسی صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها عموما شرکت‌های خارجی هستند که در داخل شعبه دارند. اکنون نمایندگان حدود 10شرکت اروپایی از طریق انعقاد قراردادهای سنگین(قبلا حدود 8تا 10و اکنون حدود 2تا 3میلیون تومان برای هر هکتار) با کشاورزان گواهی ارگانیک بودن محصولات کشاورزی را صادر می‌کنند.

وی گفت: مصرف‌کنندگان باید براساس اعتبار شرکت‌های گواهی‌کننده ارگانیک بودن محصولات کشاورزی و برچسب درج شده روی بسته بندی این محصولات نسبت به این موضوع اطمینان حاصل‌کنند. در واقع مردم چاره‌ای جز اطمینان به این گواهی‌ها ندارند، گرچه این اطمینان نسبی است.

رئیس انجمن محصولات ارگانیک ایران نیز با بیان اینکه اکنون 17تا 20محصول کشاورزی دارای گواهی ارگانیک است به خبرنگار ما گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی داخلی از اتحادیه اروپا نشان ارگانیک دریافت کرده و محصولاتی مانند پسته، انجیر، مغز پسته وحشی و... ارگانیک هستند. سید رضا نورانی افزود: تمامی محصولات ارگانیک باید گواهینامه داشته باشند و شماره شناسه این محصولات بیانگر آن است که این نشان از اتحادیه اروپا یا کشورمان دریافت شده است.

کد خبر 226009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز