همشهری آنلاین: در یکی از روزهای سرد پاییزی آبان‌ماه ۱۳۸۳ بود که پس از پایان برداشت گندم از گندمزارهای ایران زمین، جشنی گرفتیم با حضور مسوولین عالی سرزمینمان که نامش را نهادیم جشن خودکفایی گندم...

جشنی که همه در آن خوشحال بودند و مسوولین وعده و وعید می‌دادند تداوم خودکفاییمان در تولید گندم را، و امید داشتیم این جشن سرآغازی باشد برای خودکفاییمان در سایر عرصه‌ها.

جشنی که پس از 40 سال انتظار توانسته بودیم با تولید بیش از 14 میلیون تن به خودکفایی در تولید گندم برسیم و نمی‌دانم چه شد و چه گذشت بر گندمزارهای این آب و خاک که امروز با گذشت 9 سال از آن جشن، هنوز گندم وارد می‌کنیم و خودکفایی در تولید گندممان آرزوست...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کرمانشاه، برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه کشاورزی خشکسالی‌های پی در پی و کم شدن آب‌های زیرزمینی و سطحی را بهانه نیازمان به واردات گندم می‌کنند و بعضی پایین بودن قیمت‌های خرید تضمینی را علت این اتفاق می‌دانند و عده‌ای هم معتقدند از اول خودکفا نشدیم و آمارها غیر واقعی بوده‌اند.

آن‌ها که خشکسالی‌ها را بهانه می‌کنند امیدی به خودکفایی ندارند و آن‌ها هم که پایین بودن قیمت‌های خرید تضمینی را بهانه می‌کنند، سیاست‌های غلط دولت را دلیل اصلی واردات گندم می‌دانند.

اسماعیل پرویزی‌فر، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با بیان اینکه در یک مقطع زمانی نیاز کشور به گندم برای تولید نان یازده میلیون تن اعلام شد، گفت: البته در یک مقطع زمانی و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این رقم 9 میلیون تن اعلام شد.

پرویزی‌فر گفت: در شرایط کنونی اگر میزان گندم تولیدی در کشور به 10 تا 11 میلیون تن برسد می‌توانیم ادعا کنیم که به خودکفایی دست یافته‌ایم.

وی در ادامه قیمت را یکی از پارامترهای اساسی در تصمیم‌گیری کشاورزان نسبت به کشت یک محصول می‌داند و معتقد است، تعیین نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت سبب خواهد شد تا وضعیت کشت گندم بهتر شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، تعیین قیمت خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت را در راستای افزایش سطح زیر کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک مهم ارزیابی کرد و گفت: این اقدام شرایطی را فراهم می‌کند تا کشاورزان با انگیزه بیشتری نسبت به کشت گندم اقدام کنند.

وی با مناسب دانستن نرخ‌های اعلام شده برای خرید تضمینی گندم در سال آینده، خاطرنشان کرد: این اقدام قطعا سبب توجه کشاورزان به کشت گندم خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه قیمت سال قبل را نامناسب ارزیابی و تأکید کرد: قیمت‌ها در سال گذشته به حدی پایین بود که زراعت گندم را عملا از صرفه اقتصادی خارج کرده بود.

پرویزی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا این مسئله خواهد توانست نیاز کشور به واردات گندم را در سال آینده رفع کند، گفت: قیمت تنها یکی از پارامترهای مؤثر در کشت گندم است و در صورت تداوم خشک‌سالی‌ها در سال آینده نیز مجبور به واردات گندم خواهیم بود.

پرویزی‌فر عنوان کرد: البته با شرایط بوجود آمده قطعا نیاز کشور به واردات گندم کمتر می‌شود و کشور را به خودکفایی در عرصه تولید گندم نزدیک‌تر خواهد کرد.

و امروز که باز هم حجتی همچون آن روزها سکاندار وزارت کشاورزیمان شده و با اقداماتی مثل تعیین به موقع و منطقی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و بخصوص گندم، همه و بخصوص کشاورزان را امیدوار کرده تا شاید نزدیکمان کند به خودکفایی در تولید گندم.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کرمانشاه، تلاش خواهد کرد تا در روزهای آینده‌های گفت‌و گوهایی را با صاحب‌نظران عرصه کشاورزی در زمینه علل ادامه‌دار نبودن خودکفایی ما در تولید گندم بر روی خروجی خود قرار دهد.

کد خبر 233207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز