گروه اقتصادی: درحالی‌که کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به آلودگی محصولات به کودهای شیمیایی به‌شدت هشدار داده و خواستار رسیدگی مسئولان به این مقوله شده است، وزارت جهادکشاورزی این ادعا را از اساس رد می‌کند.

به گزارش همشهری اثرات زیانبار استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی نکته‌ای است که نگرانی جدی نمایندگان مجلس را سبب شده است. روز گذشته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این مطلب گفت: مسئولان تهدیداتی را که از این محل متوجه سلامتی شهروندان است را باور ندارند. عیسی جعفری در گفت‌وگو با مهر اندازه‌های غیرمعمول تولیداتی همچون سیب، پرتقال، سیب‌زمینی و پیاز را از دستاوردهای استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی اعلام کرد و اظهار داشت:

درشتی غیرمعمول محصول برای اغلب مصرف‌کنندگان نه‌تنها ممکن است مورد سؤال نباشد بلکه حتی برای برخی خرید این محصولات خوشایند نیز هست درحالی‌که مصرف این محصولات در طول زمان تهدید جدی برای سلامت شهروندان است. جعفری با تأکید بر ضرورت ورود جدی سازمان استاندارد به این مقوله، تصریح کرد: متأسفانه حتی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم نسبت به آسیب‌هایی که این کودها به خاک وارد می‌کنند، بی‌توجه است.

وی به نمایندگان مجلس پیشنهاد کرد تا تحقیق و تفحص از تولیدات کشاورزی و میزان استاندارد بودن آنها را در دستور کار خود قرار دهند و اجرای قانون افزایش بهره‌وری را از مسئولان مطالبه نمایند. از سوی دیگر معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه محصولات کشاورزی تولید ایران جزو سالم‌ترین محصولات جهان است، سرطان‌زایی این محصولات را شایعه‌ای بی‌اساس خواند و گفت: طی سال‌های گذشته تعریف مشخصی برای حد مجاز مصرف سموم، کود شیمیایی، آفت کش‌ها و میزان نیتراته در محصولات کشاورزی وجود نداشت، اما هم‌اکنون محصولات کشاورزی بر‌مبنای استاندارد تولید می‌شود.

ناصر توکلی در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص ادعای برخی از افراد مبنی بر تولید محصولات کشاورزی آلوده در کشور افزود: هم‌اکنون در کشورهای اروپایی به‌دلیل شرایط اقلیمی برای تولید محصولات کشاورزی دو تا سه برابر ایران سمپاشی انجام می‌شود. او ادامه داد: همچنین امسال وزارت جهادکشاورزی چهار کلاس برای واردات گندم تعیین و اعلام کرد تا از ورود گندم‌های دامی به جای گندم‌های نانی جلوگیری شود.

کد خبر 196075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز