همشهری آنلاین: یک برج ایفل تقلبی در حاشیه‌های شانگهای بر نسخه بدلی میدان "شان دو مارس" و ردیفی از خانه‌های شهری سبک پاریسی سایه افکنده است.

Tianducheng4

Tianducheng

اینجا دیسنی‌لند چین نیست، شهرک محصور تیاندوچنگ است که در سال 2007 بوسیله شرکت توسعه املاک "ژجیانگ گانگشا" ساخته شده است.

تا حدی اسرارآمیز به نظر می‌رسد که اطلاعات بسیار اندکی از این شهرک از هنگام افتتاحش در دسترس قرار گرفته است، شاید به این علت که این شهرک یکی آخرین نمونه‌های رشته‌ای از شهرک‌های تقریبا خالی از سکنه است که بیانگر مشکلی بسیار جدی در چین هستند- حباب بازار مسکن که در شرف ترکیدن است.

آخرین میزان شناخته‌شده جمعیت تیاندوچنگ حدود 2000 نفر است، در حالیکه این شهرک می‌تواند به راحتی بیش از 100 هزار نفر را در خود جای دهد.

اغلب افراد نمی‌توانند از عهده مخارج زندگی در املاک در این شهر برآیند و در حال حاضر بسیاری از آپارتمان‌های سبک پاریسی آراسته با بالکن‌های آهنی این شهرک را گروهی از کارگران مهاجر پر می‌کنند که مشغول کار برای ساختن بقیه ساختمان‌های این شهرک و پارک سبک روستای فرانسوی مجاور آن هستند.

این طرح بلندپروازانه نمونه شاخصی از عرضه بیش از حد و قیمت‌گذاری بیش از حد بالا در بازار مسکن در سراسر چین است. اما چرا در چنین وضعیتی چنین شهرک‌هایی ساخته می‌شوند؟ به خاطر اینکه چنین ساخت‌ و سازهایی رشد "تولید ناخالص داخلی" - اولویت شماره یک دولت چین- را بالا می‌برند.

جدا از همه اینها تیان‌دوچنگ محلی محبوب برای جفت‌های تازه ازدواج‌کرده است تا از پس‌زمینه پاریس تقلبی‌اش برای عکاسی عروسی‌شان استفاده کنند.

Tianducheng2

Tianducheng3

 هالشتات اصلی را که جزء میراث جهانی یونسکو است و سالانه بیش از 80 هزار توریست دارد، ببینند. سازندگان این شهر امیدوارند املاک آن را به خریداران ثروتمند چینی که سبک سنتی اروپایی را می‌پسندند، بفروشند.

Hallstatt
البته سازندگان چینی این شهر مانند هر تقلبی‌ساز حقیقی دیگری، نیازی احساس نکرده‌اند تا به شبیه‌سازی شهر هالشتات را به ساکنان آن خبر دهند. ساکنان هالشتات تنها هنگامی از موضوع خبردار شدند که عضوی از گروه سازنده این شهر به طور اتقاقی موضوع را برملا کرد. صاحب هتل، مونیکا وگنر می‌گوید: "آنها باید توافق صاحبان این هتل و سایر ساختمان‌ها را برای بازسازی‌شان در چین را جلب می‌کردند، اما این کار را نکردند."

Hallstatt2

و با یک ساعت رانندگی از پاریس کوچک چین به لندن کوچک آن می‌رسید. شهرک تیمس در سال 2006 افتتاح شد و چنان با دقت برخی از ساختمان‌های لندن را شبیه‌سازی کرده بود که برخی از صاحبان کافه‌های انگلیسی را به شکایت واداشت. این مرکز شهری که شهرکی محصور آن را احاطه می‌کند، شبیه یک پارک با مضمون تاریخی به نظر می‌رسد که دارای خیابان‌های سنگفرش‌شده، خانه‌های سیک تودور، اتاقک‌های تلفن سرخ‌رنگ، خیابان‌های با نام آکسفورد یا ملکه، یک کلیسای گوتیک، و یک رودخانه تیمس تقلبی است.

thames

گرچه املاک در شهرک تیمس پرمشتری‌تر از پاریس تقلبی بودند، امروزه آن هم به شهر خالی از سکنه دیگری بدل شده است. تنها افرادی که پول خریدن خانه در چنین‌ شهرهایی را دارند، ابرثروتمندانی هستند که این املاک را به عنوان خانه دوم یا سوم یا چهارم‌شان نگه می‌دارند. و این شهر نیز به جایی برای عکسبرداری مراسم عروسی بدل شده است.

کد خبر 225445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز