مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

طرح اسکان بشر جزو برنامه‌هایی است که از سوی سازمان ملل متحد اجرایی شده و می‌شود.

از اهداف این برنامه می‌توان به ارتقای کیفیت زندگی شهروندانی اشاره کرد که در شهرها زندگی می‌کنند. زندگی شهری با استرس‌ها و نگرانی‌هایی که به‌همراه دارد می‌تواند خطرناک‌ جلوه کند. در نتیجه، این وظیفه مدیران شهری است که تلاش کنند شهروندان از زندگی کردن در شهر رضایت داشته باشند. شهرداری تهران نیز در سال‌های اخیر برای ارتقای کیفیت زندگی شهری اقدامات مختلفی را اجرایی کرده است که البته نتیجه آن نیز هدفی بوده که در نظر گرفته شده است. با وجود این، شهرداری تهران تفاهمنامه‌هایی را نیز با سازمان ملل متحد امضا کرده است. به گفته نامدار صداقت، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران، به تازگی تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران و سازمان ملل امضا شده است که براساس یکی از بندهای این تفاهمنامه مرکزی منطقه‌ای برای آموزش حکمرانی محلی و مدیریت شهری توسط شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد. این مرکز که با همکاری و حمایت مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN HABITAT) راه‌اندازی خواهد شد از طریق آموزش و پژوهش، ظرفیت‌های حکمرانی محلی و مدیریت شهری را در شهرهای منطقه آسیای غربی و خاورمیانه ارتقا خواهد داد و تهران به‌کانون مباحث و تولید علم و دانش مدیریت شهری در منطقه تبدیل خواهد شد.

همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی مدیریت شهری از دیگر بندهای امضا‌شده در این تفاهمنامه است. جشنواره مدیریت شهری که در زمینه پژوهش و نوآوری و در محله‌های تهران برگزار می‌شد، با استقبال مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد روبه‌رو شده و مقرر شده با همکاری این مرکز، این تجربه محلی به تجربه‌ای بین‌المللی تبدیل شود و از این پس جشنواره به‌صورت بین‌المللی و به‌عنوان یکی از جشنواره‌های مورد تأیید و توجه سازمان ملل متحد فراخوان دهد.

به گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از سوی مرکز اسکان بشر سازمان ملل به‌عنوان یک مرکز بین‌المللی معتبر شناخته و مقرر شده خدمات این مرکز در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به شهرهای علاقه‌مند عرضه شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران نیز درباره امضای توافقنامه بین شهرداری تهران و مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN. HABITAT) اعلام کرد: مواد ده‌گانه این توافقنامه زمینه‌ساز توسعه تعاملات و ارتباطات علمی، آموزشی، پژوهشی، فنی و تخصصی شهرداری تهران در عرصه بین‌المللی است و یکی از ابعاد این تعاملات امکان ارائه خدمات علمی و پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به دیگر شهرهای منطقه خواهد بود. عسکری‌آزاد گفت: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران در این توافقنامه عهده‌دار آماده‌سازی‌ اطلس سکونت پایدار شهری برای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شده است.

البته سابقه همکاری شهرداری تهران با مرکز اسکان سازمان ملل متحد به اوایل سال88 بر‌می‌گردد؛ زمانی که طرح جامع درآمدهای شهرداری تهران، به‌عنوان طرح برتر از سوی مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد(UN HABITAT) برگزیده شد. حسین محمدپورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز درباره این اتفاق گفته بود: طرح جامع درآمدهای پایدار که بنا بود از سال1362 برای خودکفایی شهرداری‌ها از سوی دولت به مجلس ارائه شود، اواخر سال86 از طریق شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر ارائه شد و مورد موافقت و تصویب اعضای شورا قرارگرفت. وی با بیان اینکه این طرح پس از مطالعات مفصل به شورای شهر ارائه شد، گفت: براساس این طرح بناست هر سال پنج درصد از درآمدهای ناپایدار شهری کاسته و به سبد درآمدی پایدار افزوده شود [بیانیه شهرداری به مناسبت روز جهانی اسکان بشری].

طبق این طرح و اجرای آن، نسبت درآمدهای ناپایدار شهری به درآمدهای پایدار از 80 به 20 به 70 به 30 در سال87 رسید و همین امر، عاملی برای انتخاب طرح جامع درآمدهای شهرداری تهران بود. اما ارتباطات مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد همچنان با شهرداری تهران برقرار است. اردیبهشت‌ماه امسال بود که مدیر بخش تحقیقات و توسعه شهری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی شهر تهران، با تبریک به مجموعه شهرداری گفت: طرح تفصیلی با نگاهی که به آینده شهر تهران دارد می‌تواند تغییرات بنیادی و مهمی به‌وجود آورد. ادواردو لوپز در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی شهر تهران، با بیان اینکه سرعت تحولات در شهر تهران بسیار زیاد است، یادآوری کرد: از آنجا که شهر تهران با مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهر روبه‌رو بوده است توجه به طرح‌های توسعه شهری ازجمله طرح جامع و تفصیلی حائز اهمیت است. وی با اشاره به اینکه در این طرح به همراه تغییر عملکردها، ظرفیت‌ها نیز تغییر می‌کند، پیشنهاد کرد: اینکه مسئولان شهر تهران تصمیم می‌گیرند چه اقداماتی لازم است انجام دهند تا شهروندان در رفاه بیشتری زندگی کنند بسیار عالی است اما از آنجا که قرار است به تغییر در ضوابط شهر بپردازند باید همگام با آن به بحث آموزش شهروندان نیز دقت کنند. وی ازجمله موارد لازم در طرح‌های توسعه شهری ازجمله طرح‌های جامع و تفصیلی را انعطاف‌پذیری آنها عنوان کرد و افزود: باید در ضوابط طرح، ظرفیت اصلاح و پایش وجود داشته باشد زیرا با این طرح‌ها آینده یک شهر را مشخص می‌کنیم.

کد خبر 183132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز