همشهری‌آنلاین: رییس قوه قضاییه از راهپیمایی روز قدس به عنوان بیان و گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت: امسال نیز ملت با بصیرت ایران اسلامی در روز قدس در جبهه‌ای یکپارچه ندای آزادی فلسطین و مظلومیت فلسطینی‌ها را فریاد خواهند زد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله‌ ‌آملی لاریجانی طی سخنانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی گفت: روز قدس در واقع ابتکاری عظیم از حضرت امام (ره) بود برای اینکه همه ملل مسلمان جهان را در فریاد بر سر غاصبان فلسطین و استکبار و رژیم صهیونیستی متحد کنند.

وی افزود: ملت بزرگ و با بصیرت ایران هر سال بر عظمت روز قدس افزودند و هیچگاه دلسرد نشدند و امروز نیز که ملت فلسطین تنهاست باز هم کشور و ملت ما حامی مردم مظلوم فلسطین است.

رییس قوه قضاییه گفت: متاسفانه حتی آنها که مدعی برادری میان مسلمانان هستند وقتی در برخی کشورهای اسلامی بر سر کار آمدند راههای منتهی به فلسطین را بستند و مظلومیت و تنهایی ملت فلسطین را بیشتر به رخ کشیدند اما در همین حال ملت بصیر و بزرگ ایران حتی در شرایط سختی و گرفتاری خود و زمان جنگ تحمیلی هم مدافع ملت فلسطین بود و امروز نیز همچنان آنان را تنها نخواهد گذاشت.

آملی‌لاریجانی در ابتدای این جلسه با تسلیت شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت شب‌های قدر، گفت: امیر مؤمنان حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران معارف حقه الهی است و کلمات آن حضرت در باب توحید و معارف الهی کلمات ارزشمندی است که هیچ مثالی جز در آیات الهی و کلام رسولان الهی نمی‌توان برای آن یافت.

آملی‌لاریجانی افزود: حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران زهد و عمل خالصانه و اقیانوس بی‌کران شناسایی انسان در هر جهتی از جهات انسانی است و بحری عمیق است که کلمات و دیدگاه‌های آن حضرت بر حسب آنچه که در تاریخ آمده نوری تابیده بر بشریت است که با اتکا به آن می‌توان راه رسیدن به قلل کمال الهی را پیمود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به مراتب زهد، تقوا و معارفی که از سوی امیر‌المؤمنین علی (ع) برای بشریت به یادگار مانده است، درک عمیق مفهوم توحید را نخستین محوری دانست که می‌توان از کلمات و روایات حضرت علی(ع) استخراج و برای بشریت تبیین کرد.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه «بی‌جهت نبوده که حضرت امیر (ع) به حسب نقل در خطبه شقشقیه فرموده‌اند: یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لا یَرْقی اِلَیَّ الطَّیْرُ، سیلاب از بلندای من فرو می‌ریزد و هیچ پرنده‌ای به بلندای من نمی‌رسد»، گفت: این کلمات از یک انسان متواضع عارف باالله تعابیر عجیبی است و در توحید، کلمات حضرت مثال ندارد و نظیر آن را در کلام حق تعالی و رسولان گرامی او نمی‌توان یافت و صدها و بلکه هزاران تعبیر توحیدی عمیق در نهج البلاغه و غرر الحکم در روایات منسوب به حضرت یافت می‌شود.

رئیس دستگاه قضا به موضوع حقیقت انسان در روایات منسوب به حضرت امیر (ع) به عنوان محوری از کلمات حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: در باب حقیقت انسان کلمات حضرت کلمات عجیبی است و در غررالحکم قریب به بیست فقره مطالبی در باب معرفت نفس یعنی همان چیزی که غایت آمال عارفان است، آمده است.

آملی لاریجانی افزود: امام (ع) بر حسب نقل فرمودند العارف من عرف نفسه عارف کسی است که نفس خودش را شناخت. اعظم الجهل، جهل الانسان امر نفسه بزرگترین جهل این است که انسان نفس خودش را نشناسند. اعظم الحکمه، معرفه الانسان نفسه بزرگترین حکمت این است که انسان نفس خودش را بشناسد. أفضَلُ العَقْل مَعرِفَتهُ بنَفسَه بالاترین عقل این است که انسان خودش را بشناسد و یا این تعبیر که کیف یعرف غیره من یجهل نفسه چطور انسان می‌تواند غیر خودش را بشناسد در حالیکه خودش را نمی‌شناسد و این کلمات، کلمات تکان دهنده‌ای در باب معرفت نفس است که اهل الله و عرفا به آن توجه دارند و تلاش دارند که از این آب و گل بدن بیرون بیایند و وجودی را که دارند ولی به آن توجه ندارند را بشناسند.

آملی لاریجانی افزود: تعابیر منقول از حضرت امیر (ع) تازیانه حرکت برای شناخت انسان از خود است. اگر انسان خودش را بشناسد قدر خودش را هم خواهد شناخت. چون حقیقت وجودی‌اش غیر از این بدن است و اگر نیاز خودش را بشناسد آن وقت دنبال این حقارت دنیا نخواهد رفت.

رییس قوه قضاییه سپس به تعابیر حضرت امیر (ع) در باب زهد اشاره و تأکید کرد: در باب زهد نیز حضرت کلمات عجیبی دارند در حکمتی از حکمت‌های نهج‌البلاغه آمده است الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْآنِ تمام زهد بین دو کلمه قرآن است. لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَی مَا فَاتَکُمْ وَلاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ یعنی «انسان بر آن چیزی که از دست می‌دهد تأسف نخورد و به آن چیزی که برایش هم می‌آید شادی پیدا نکند.» البته این شدنی نیست و برای اینکه ما به عمق این حرف برسیم باید جای دیگری را درست کرد. باید معرفت دیگری برای خود انسان آشکار بشود تا بتوانیم به این مضمون برسیم. حضرت امیر (ع) به اجمال به همین اشاره می‌کنند که زهد بین این دو کلمه است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در عبارت دیگری حضرت علی (ع) فرمودند فَلاَ یَکُنْ أَفْضَلَ مَا نِلْتَ فِی نَفْسِکَ مِنْ دُنْیَاکَ بُلُوغُ لَذَّةٍ أَوْ شِفَاءُ غَیْظٍ «اینطور نباشد که آن بیشترین چیزی که در دنیا به آن می‌رسی رسیدن به لذت یا شفاء یک خشم باشد.» در واقع باید «إِطْفَاءُ بَاطِلٍ أَوْ إِحْیَاءُ حَقٍّ» باشد یعنی همان چیزی که مسیر امیر مومنان (ع) در زندگی بود که نگاهش به اطفاء باطل و احیاء حق بود. در واقع این مسیر، مسیر نورانی برای شیعیان حضرت است که باید در این دنیای پر آشوبی که زندگی می‌کنیم و باطل از همه طرف سرازیر است به آن توجه کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: ما اگر پیروان آن حضرت هستیم هم در اطفاء باطل هم در احیاء حق باید همین مسیر را طی کنیم.

اداره‌کل روابط‌ عمومی و تشریفات قوه قضاییه، در ادامه این جلسه بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح دادرسی الکترونیکی و آیین دادرسی جرایم رایانه‌ای ادامه یافت و بندهایی از آن به تصویب مسئولان عالی قضایی رسید.

کد خبر 225444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز