مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: مرمت مجسمه‌ها و آثار حجمی پایتخت با توجه به افزایش قیمت و تورم سالانه به‌طور میانگین حدود 400میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

مجتبی موسوی، مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران گفت: مرمت مجسمه‌ها به ضرورت انجام می‌شود و این مسئله، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اما مبلغ مورد نیاز برای مرمت مجسمه‌ها در سال‌های پیش نصف این میزان بود که متأسفانه افزایش قیمت در چند سال اخیر، هزینه‌ها را بسیار بالا برده است به همین دلیل تا ضرورت ایجاب نکند، آثار مورد مرمت قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: مجسمه و آثار حجمی از جنس برنز، تقریبا هر 2تا 3سال یک‌بار و بسته به میزان آلودگی هوا و دیگر عوامل مورد مرمت قرار می‌گیرند و پتینه می‌شوند و به نگهداری دیگری نیاز ندارند اما در مورد دیگر آثار، تجدید رنگ‌آمیزی و رفع آسیب‌دیدگی‌های جزئی که چند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد نیز انجام می‌شود و البته مرمت آثار حجمی اگر در فواصل نزدیک انجام شود، به اثر آسیب می‌رساند.

مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران تصریح کرد: به غیر از اقدامات عنوان‌شده، آسیب‌دیدگی‌های جدی وارد آمده به مجسمه‌ها نیز مورد مرمت قرار می‌گیرند. موسوی به بررسی‌های دوره‌ای آثار حجمی نیز اشاره کرد و گفت: در این بررسی‌ها به غیراز وضعیت اثر، محیط پیرامونی و محل نصب مجسمه نیز بررسی می‌شود، به‌عنوان مثال مزاحمت‌های بصری که توسط سایر مبلمان شهری برای اثر هنری ایجاد شده و دید را مخدوش می‌کند، برطرف خواهد شد.

وی افزود: در این بررسی‌ها پلاک شناسایی اثر نیز درصورت لزوم بازسازی یا باز پیرایی می‌شود. همچنین گاهی اوقات پایه مجسمه و اثر حجمی دچار آسیب‌دیدگی شده و نیازمند ترمیم است که این مورد نیز در زمره نگهداری از مجسمه محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: بررسی‌ها توسط ادارات زیباسازی مناطق انجام می‌شود اما مستقیم وارد عمل نشده و کار مرمت زیرنظر کارشناسان سازمان زیباسازی انجام می‌شود.

کد خبر 225437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز