همشهری آنلاین: بیش از شش میلیون تن از مردم زیمبابوه از صبح روز چهارشنبه برای انتخاب رئیس جمهور ، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای محلی این کشور به پای صندوق های رای رفتند.

مردم زیمبابوه برای انتخاب رئیس جمهور به پای صندوق های رای رفتند

به گزارش ایرنا، بیش از شش میلیون و چهارصد هزار نفر از مردم زیمبابوه برای حضور در انتخابات سراسری روز چهارشنبه که در جریان آن علاوه بر رییس جمهور، دویست و ده نماینده مجلس و نیز نزدیک به نه هزار عضو شوراهای محلی این کشورانتخاب خواهند شد، ثبت نام کرده اند.

شبکه تلویزیونی آفریقای جنوبی در گزارشی با اشاره به حاکم بودن فضایی آرام همزمان با شروع انتخابات سراسری در زیمبابوه، عنوان کرد این انتخابات با استقبال گسترده مردم این کشور مواجه شده است.

براساس این گزارش، هم اینک صف های طویلی در بیرون بسیاری از شعب اخذ رای بویژه در حراره پایتخت زیمبابوه تشکیل شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری، همانند انتخابات سال 2008 میلادی، رابرت موگابه رییس جمهور زیمبابوه و رهبر حزب اتحاد ملی آفریقا - جبهه میهنی (زانو پی اف ) رقیب اصلی مورگان چانگیرای شصت و یکساله رهبر حزب مخالف جنبش برای تغییر دمکراتیک و نخست وزیر این کشور خواهد بود.

موگابه که از زمان استقلال زیمبابوه از انگلیس در سال 1980 میلادی ، در راس قدرت می باشد، بسیار امیدوار است که در انتخابات در پیش رو بتواند بار دیگر به مقام ریاست جمهوری دست یابد.

براساس گزارش کمیسیون ملی انتخابات زیمبابوه، نه هزار و735شعبه اخذ رای کار جمع آوری آرای مردم این کشور واقع در جنوب آفریقا را برعهده خواهند داشت.

رای گیری انتخابات سراسری زیمبابوه از ساعت 7صبح ( به وقت محلی) آغاز و تا ساعت 7 بعد از ظهر امروز (چهارشنبه ) ادامه خواهد داشت.

کمیسیون ملی انتخابات زیمبابوه اعلام کرده است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ظرف پنج روز بعد از روز رای گیری اعلام خواهد کرد.

از نکات قابل توجه در انتخابات زیمبابوه این است که در پایان رای گیری، شمارش آرا در شعب اخذ رای آغاز و نتایج بدست آمده بلافاصله در بیرون از هر شعبه نصب می شود.

نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی در این انتخابات بایستی بیش از پنجاه ویک درصد از آرای مردم را بدست آوردند و در غیر این صورت، نفر پیروز در دور دوم این انتخابات که در یازدهم ماه سپتامبر آینده برگزار خواهد شد، مشخص می شود.

براساس گزارش کمیسیون ملی انتخابات زیمبابوه ، تاکنون نزدیک به ششصد ناظر خارجی برای نظارت بر انتخابات سراسری این کشور مورد تایید قرار گرفته اند.

علاوه بر این ناظران خارجی، بیش از شش هزار ناظر داخلی نیز کار نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای زیمبابوه ، را برعهده دارند.

بگفته یک مقام کمیسیون ملی انتخابات زیمبابوه ، بیشتر این ناظران خارجی از کشورهای دوست و نیز نهادهای منطقه ای از قبیل جامعه توسعه جنوب آفریقا و نیز اتحادیه آفریقا هستند.

کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا( ساداک ) قرار بوده است چهار صد و چهل و دو ناظر انتخاباتی به زیمبابوه اعزام کنند.

ریاست ناظران انتخاباتی ساداک برعهده برنارد ممبه وزیر امور خارجه تانزانیا می باشد.

وزیر امور خارجه تانزانیا هم اکنون ریاست ارگان همکاری وزیران سیاسی ، دفاعی و امنیتی این نهاد منطقه ای را نیز برعهده دارد.

ناظران انتخاباتی ساداک و به همراه شماری از اعضای دبیرخانه این تشکل منطقه ای در کشور بوتسوانا قرار است، در ده استان زیمبابوه مستقر شوند.

سازمان اتحادیه آفریقا نیز شصت ناظر انتخاباتی به رهبری اوباسانجو رییس جمهور سابق نیجریه به زیمبابوه اعزام کرده است.

گفته می شود ، در حدود سیصد خبرنگار داخلی و نزدیک به 30 خبرنگار خارجی نیز برای پوشش خبری این انتخابات، مورد تایید قرار گرفته اند.

انتخابات آینده زیمبابوه به هر صورت خط پایانی بر دولت ائتلافی این کشور خواهد بود.

بدنبال آشوب ها و درگیریهای صورت گرفته در بعد از انتخابات سال 2008میلادی و فشارهای جامعه بین الملل، رابرت موگابه تن به تشکیل یک دولت ائتلافی با حضور حزب مخالف جنبش برای تغییر دمکراتیک داد.

بدنبال این تقسیم قدرت، علاوه بر کاهش تنش های سیاسی ، اقتصاد زیمبابوه پس از دهه‌ها رکود، بتدریج روند بهبود به خود گرفته است.

رابرت موگابه رییس جمهور 89 ساله زیمبابوه روز سه شنبه گذشته وعده داد که در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری ، از قدرت کناره گیری خواهد کرد.

وی در نشستی خبری در آستانه برگزاری انتخابات سراسری این کشور در پاسخ به سووالی درباره واکنش وی در صورت شکست احتمالی در این انتخابات، گفت : اگر شما بازنده شوید بایستی کنار بروید.

موگابه درهمین حال در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: مطمئن است که حمایت قاطع رای دهندگان را در انتخابات کسب خواهد کرد.

کد خبر 225381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز