چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب "رقص گردنبند" اثر گراتزیا دلدا با ترجمه بهمن فرزانه از سوی انتشارات کتاب خورشید تجدید چاپ شد

به گزارش همشهری آنلاین، گراتزیا دلدا از نویسندگان به نام ایتالیایی است. او تنها زن ایتالیایی است که توانست برنده جایزه نوبل ادبی شود.

گراتزیا در ۲۷ سپتامبر ۱۸۷۱ در شهر نوئورو در جزیرهٔ ساردنی در خانواده‌ای از طبقهٔ متوسط به دنیا آمد.گراتزیا تا سوم ابتدایی بیشتر درس نخواند. اما از آن‌جا که در خانهٔ عمه‌اش کتاب‌خانهٔ بزرگی وجود داشت او توانست در آنجا و تحت تعلیمات خصوصی معلمی در خانهٔ عمه‌اش معلومات خود را افزایش دهد و ضمن مطالعه آثار ایتالیایی به مطالعه آثار نویسندگان فرانسوی و روس بپردازد. او به آثار گابریله دانونتزیو شاعر و نویسندهٔ معاصر هم‌وطن‌اش علاقه ویژه‌ای داشت.

وی در دوران نوجوانی و جوانی زندگی بسیار سخت و پر مشقتی داشت اما توانست در هفده سالگی اولین داستان کوتاه‌اش به نام خون کسی از اهالی ساردنی برای یکی از مجلات رم فرستاد که در آن مجله منتشر شد.

دلدا در آخرین سال‌های قرن نوزدهم، ۱۸۹۶ با انتشار نخستین رومانش، راه خطا فورا به شهرت رسید. او خیلی زود به نویسنده‌ای پر کار تبدیل شد و در فاصله سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۹ تقریباً هر سال یک کتاب منتشر کرد. تا این که در ۱۹۲۶ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و تا کنون هیچ زن ایتالیایی دیگری نتوانسته‌است این جایزه را کسب کند.

آخرین کتابی که در زمان حیات‌اش منتشر شد، کلیسای مریم منزوی، داستان زن جوانی است که سرطان دارد. گراتزیا دلدا خود نیز در ۱۵ اوت ۱۹۳۴ بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. چند ماه پس از مرگ او پسرش ساردوس نیز مرد و کمی بعد پسر دیگرش فرانتز نیز از دنیا رفت.

بهمن فرزانه مترجم توانایی است که همه آثار منتشر شده از دلدا به فارسی را او ترجمه کرده است.

کتاب رقص گردنبند درباره زندگی یک زن و رخدادهای پیرامون اوست. این زن دنیای ویژه خود را دارد و از همین روی است که در بخشی از کتاب، خواستگار او برایش طی نامه‌ای می‌نویسد: امیدوارم به این دلیل که مراجعت نکرد‌ه‌ام مرا عفو کنید. نه امروز و نه هیچ وقت دیگری مراجعت نخواهم کرد. شما بدون شک ملتفت شدید که من به آن دسته از مردان عامی تعلق دارم که زندگی را مانند یک خط مستقیم می‌بینند. و از روبه‌رو شضدن با خطر حذر می‌کنند. هرگز شما را فراموش نخواهم کرد ولی پس از شنیدن آنچه به من گفتید دیگر خیال ازدواج با شما را ندارم.

این کتاب به قیمت 5 هزار تومان توسط انتشارات " کتاب خورشید" منتشر شده است.

کد خبر 225218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز