جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب جامعه و فرهنگ گینه که رویکرد اصلی در آن معطوف به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی این کشور است جامعه گینه کوناکری را به گونه‌أای تحلیلی و بر پایه اطلاعات موجود مورد بررسی قرار داده و در کنار آن شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی گینه را که در شناخت جامعه این کشور مهم به شمار می‌روند نیز عمیقا به بحث گذاشته است.

guina

نویسنده این اثر امیر بهرام عرب احمدی است.

به موازات آن اسلام به عنوان مهم‌ترین خصیصه اجتماعی و فرهنگی این کشور نیز بطور خاص مورد بررسی قرار گرفته و نویسنده نهایت تلاش خود را بکار برده تا عمق و نیرومندی این دین مبین در بین مردم کشور گینه را بر اساس اطلاعات موجود تشریح و بررسی کند.

کتاب جامعه و فرهنگ گینه کوناکری در برگیرنده سیزده بخش است.

بخش اول شامل جغرافیای طبیعی و انسانی این سرزمین است و اطلاعاتی کلی در مورد ویژگی های جغرافیایی کشور گینه ارائه شده است .

بخش دوم در مورد تاریخ این سرزمین از دورترین زمان ها تا دوره معاصر است و مهم ترین حوادث این کشور بویژه از بدو استقلال تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش تلاش شده تا اطلاعات مبسوطی در مورد دولت‌های حاکم بر این کشور از بدو استقلال تاکنون ارائه شود.

در بخش سوم که یکی از مهم‌ترین بخش های کتاب بشمار می‌رود وضعیت اجتماعی این کشور بصورت توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر ارائه تصویری کلی از وضعیت اقوام و قبایل مختلف، آداب و رسوم این قبایل، وضعیت اقتصادی گینه کوناکری، وضعیت زنان و مشکلات و معضلات عمده اجتماعی این کشور نیز بصورت تحلیلی بررسی شده‌اند.

بخش چهارم به سیاست و حکومت در کشور گینه اختصاص یافته و در بخش پنجم وضعیت فرهنگی کشور گینه از زوایای مختلف و با تکیه بر ادبیات، نهادها و مراکز فرهنگی، سیاست فرهنگی و جاذبه های گردشگری بطور تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بخش ششم که مهم‌ترین بخش کتاب محسوب می‌شود در مورد تاریخ اسلام در گینه و نحوه ورود مسلمانان به این منطقه است.

علاوه بر آن برخی از مهم‌ترین حرکت‌های اسلامی گینه که سهم شایانی در توسعه و گسترش اسلام در مناطق مختلف این کشور داشته‌اند در این بخش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در ارتباط با این نهضت‌های اسلامی که به دلیل ویژگی‌های خاص خود جهاد نام گرفته‌اند باید گفت قرون هجده و نوزده میلادی در گینه دوران اوج‌گیری این نهضت‌های اصلاحی به شمار می‌روند و رهبران این حرکت‌ها که عمدتاً تأثیرپذیر از طریقت‌های قادریه و تیجانیه بوده‌اند از این طریق درصدد اجرا و پیاده شدن قوانین شریعت اسلامی در مناطق تحت حاکمیت خود بوده‌اند. در این بخش اطلاعات مبسوطی نیز در خصوص پیروان مذاهب مختلف اسلامی از جمله اهل سنت ارائه شده است. در مبحث شیعیان نیز نحوه ورود تشیع به این کشور به همراه پیشینه تاریخی مذهب اهل البیت (ع) در گینه و سازمان‌ها، مراکز و شخصیت‌های برجسته شیعی گینه بطور مشروح و بر پایه مطالعات عمیق میدانی بررسی شده‌اند. دین مسیحیت و آئین‌های سنتی گینه نیز از دیگر مباحث مورد بحث در این بخش بشمار می‌روند.

بخش هفتم کتاب دربرگیرنده اطلاعاتی در مورد شاخصه‌های گوناگون فرهنگ عامه است و در بخش هشتم زبان، ادبیات و مشاهیر ادبی کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در بخش نهم هنرهای اصیل و بومی گینه مورد بحث قرار گرفته اند و در بخش دهم آموزش و پرورش " و " آموزش عالی " به عنوان بستری مهم و تاثیرگذار در رشد و ارتقاء وضعیت علمی مردم این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌ است.

بخش یازدهم در ارتباط با رسانه‌های گروهی این کشور و نقش آنها در جهت دهی به افکار عمومی است.

  در بخش دوازدهم مناسبات سیاسی فرهنگی ایران و گینه بطور مفصل به تصویر کشیده شده و پیشنهاداتی در مورد توسعه روابط فیمابین و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود ارائه شده است.

آخرین بخش نیز دربرگیرنده برخی تصاویر تاثیرگذار در مورد شاخصه های گوناگون فرهنگی اجتماعی گینه است.

آنچه مسلم است این گونه اقدامات پژوهشی علاوه بر آن که نقش مهمی در سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران در بسط و توسعه روابط خود با کشورهای مختلف جهان ایفا می‌نماید افق نوینی را فراروی علاقمندان به مطالعه در مورد مباحث فرهنگی بین المللی گشوده و در زمینه رشد و توسعه هرچه بیشتر مطالعات بین رشته‌ای نیز نقش آفرین خواهد بود.

کتاب " جامعه و فرهنگ گینه" توسط انتشارات بین‌المللی الهدی و با تیراژ 1000 نسخه روانه بازار شده است.

کد خبر 230853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز