همشهری آنلاین: کتاب "بررسی شخصیت در فیلم‌های تاریخی- مذهبی به قلم اعظم فرجامی از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

کتاب بررسی شخصیت

به گزارش همشهری آنلاین، فرجامی در این کتاب به بررسی سریال امام علی(ع)، روز واقعه، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مسافر ری، معصومیت از دست رفته و مختارنامه پرداخته است.

چهره و گریم، دیالوگ و گفته­‌ها، بازی رنگ‌­ها، تقدس‌­زایی برای قهرمانان، نشانه­‌های درونی و بیرونی، فیزیک بدن، بازیگری، صحنه ­پردازی، لوکیشن و نگاه امروزی به فضای تاریخی از جمله محورهای مطرح شده در این کتاب است.

این کتاب در چهار فصل شامل کلیات، طراحی شخصیت، شخصیت خیر و شر و ویژگی‌های شخصیت به رشته تحریر در‌آمده است.

در دیباچه این کتاب آمده است: بازگویی تاریخ و به طور خاص بازخوانی تاریخ مقدس با بیان زیبا و غیرمستقیم نمایشی توجیه و بلکه ضرورت دارد و اکنون به جرأت می­توان گفت، گونه فیلم تاریخی- مذهبی گونه ای است که در تولیدات رسانه ­ای کشور ما مختصات خود را یافته است، به طوری که این ژانر در تملک فرهنگ ما درآمده است.

در مقدمه این کتاب نیز آمده است: پژوهش حاضر بر اساس هفت سریال و فیلم سینمایی مطرح ایرانی سامان یافته استکه درباره تاریخ زندگی ائمه یا تاریخ زندگی معاصران ائمه(ع) ساخته شدند.

بدیهی است در اطلاق کلمه " فیلم " در عنوان پژوهش­‌ها معنای عام آن اعم از سریال یا فیلم سینمایی منظور است و تنها معنای خاص این واژه (فیلم سینمایی) مراد نیست.

 

نویسنده در بخشی از این کتاب آورده است: در این پژوهش، "شخصیت"، "فیلم تاریخی- مذهبی"، "ژانر" و "روش نقد" تعریف و معرفی می­شوند. برداشت اولیه از این تعابیر، واضح و روشن به نظر می‌رسد اما در این پژوهش به شکل قراردادی و با کمی تفاوت نسبت به تعاریف دیگر، در مفهومی جدید به کار رفته‌اند.

کتاب " شخصیت در فیلم­‌های تاریخی و مذهبی" در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 75000 ریال  از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

کد خبر 233813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز