همشهری آنلاین: جانشین بسیج مستضعفین گفت: در سال 88، 34 هزار نفر از مناطق عملیاتی غرب کشور بازدید کردند اما در سالهای اخیر تعداد زائران این مناطق افزایش یافته و از یک میلیون نفر گذشته است.

علی فضلی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار علی فضلی جانشین بسیج مستضعفین، در نشست مشترک نیروهای مسلح و دستگاههای اجرائی که در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد، با اشاره اینکه در سال 88، 34 هزار زائر از یادمان‌های استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی بازدید کردند، گفت: در سالهای اخیر تعداد زائران این مناطق افزایش یافته و اکنون از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

وی افزود: در سال جاری نیز از یک میلیون دانش آموزی که در طرح راهیان نور دانش آموزی شرکت خواهند کرد، 150نفر زائر مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب خواهند بود.

سردار فضلی با بیان اینکه اعزام کاروانهای راهیان نور از 13 مهر آغاز می شود. اما اگر تعامل آموزش و پرورش، سپاه و بسیج ایجاد شود، از نظر ستاد مرکزی راهیان نور، اعزام در بخش پایانی شهریور ماه هم بلامانع است.

سردار فضلی با بیان اینکه در زیر ساخت ها به غنای لازم نرسیده ایم، گفت: در برخی مناطق غرب و شمال غرب زیر ساختها نیازمند نگاه ویژه است.

وی با اشاره به مناطق سومار و نفت شهر گفت: جاده سومار نیازمند بازسازی است؛ زیرا آنجا منطقه عملیاتی است و هر دو مکان قابلیت ارائه خدمات به زائرین را دارند که باید امکانات مربوط به آن فراهم شود.

سردار فضلی ادامه داد: راهیان نور دریایی نیز از بهمن ماه آغاز می شود و در هر 3 استان ساحلی جنوب برقرار خواهد بود.

همچنین سرهنگ نادر ادیبی، دبیر ستاد راهیان نور با تشکر از حضور نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی گفت: راهیان نور یکی از نهادهای شکوهمند انقلاب و عامل پیوند نسل گذشته و نسل جدید است.

وی افزود: راهیان نور باعث ماندگاری مقوله ایثار و شهادت می شود. حفظ یادمان ها سبب خواهد شد که موضوعات مربوط به عملیات ها و حماسه های مردم و نظام در اذهان باقی بماند.

ادیبی بیان کرد: وضعیت یادمان ها در شأن حوزه ایثار و شهادت نیست و عقب ماندگی های آن باید جبران شود، هر چند که با توجه به کسری بودجه در حوزه های مختلف، مخصوصأ بحث عمرانی یادمانها، نتوانستیم آنچنان که باید به این موضوع بپردازیم و لذا تعداد زیادی از یادمانها در غرب و شمال غرب وضعیت مناسبی ندارند.

وی خطاب به نمایندگان دستگاه های اجرائی گفت: در مباحث عمرانی نیازمند تلاش بیشتری هستیم لذا دستگاه هایی که اعتبارات مناسبی دارند باید به کمک بیایند، در غیر این صورت نمی توانیم نقشی که برای یادمان ها قائل هستیم را به مردم معرفی کنیم.

ادیبی با بیان اینکه راهیان نور سالیانه است و دوران ازدحام وجود ندارد، اظهار داشت: دستورالعمل راهیان نور اینک تبدیل به دستورالعمل سالیانه شده و تغییرات در شیوه ارائه خدمات و برنامه ریزی باید اعمال شود.

در ادامه این نشست، مقدم، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دو یادمان در آذربایجان غربی و کرمانشاه وجود دارد که یادمان ابوذر در سرپل ذهاب حدود 4 واحد مسکونی در 5 طبقه دارد. سرویس های بهداشتی و پارکینگ و ایستگاه های صلواتی آن نیز مشکل دارد که برآورد تعهدات آن 5 میلیارد ریال است.

سرهنگ ادیبی نیز با اشاره به یادمان های ابوذر گفت: در دیدار رهبری از کرمانشاه و بعد از ان در جلسه شورا ی عالی سیاست گذاری نیروهای مسلح مقرر شد پادگان ابوذر، دو کوهه غرب شود.

همچنین نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه مدارس غرب و شمال غرب آماده اسکان است بیان کرد: با وجود مدارس نیاز به بحث زیر ساخت وجود ندارد. در مشهد حدود 3 میلیون اسکان در مدارس وجود دارد و در مجموع در کشور، میلیون ها اسکان طرح مدرسه وجود دارد و یک طرح مطالعاتی جامع و زیبا شناختی باید برای مدارس انجام شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان به لحاظ سرانه اردوگاه دانش آموزی ضعف دارند و باید به دنبال تأسیس زیر ساخت ها باشیم.

محمدی با بیان اینکه در بحث گردشگری کردستان عراق، آذربایجان و دیگر کشورها زائر خواهیم داشت، گفت: راهیان نور غرب و شمال غرب باید مبتنی بر مطالعات مردم شناسی باشد و فرهنگ میزبان و مهمان جدی گرفته شود. نیروها نیز مکلف شوند در بحث آماده سازی یادمان ها همکاری کنند.

نماینده وزارت آموزش و پروش بیان کرد: گروهی از فرهنگیان ستادی، در شرف اعزام به مناطق عملیاتی غرب هستند و بازدید و جانمایی نیز انجام شده است.آموزش و پرورش نیز آمادگی لازم برای در اختیار قرار دادن مدارس را داردو در فاز اول 60 مدرسه آماده شده است. وزیر نیز برای بحث اسکان راهیان نور دستورات ویژه ای داده است.

همچنین محمد چگنی، نماینده وزارت نفت نیز گفت: فرآیند تامین اعتبار مشکل است که البته این موضوع در حال حل شدن است و دستورات را از شرکت های زیرمجموعه گرفته ایم.

وی افزود: در مناطق جنوب نیز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ماموریت پشتیبانی از یادمانها را بر عهده دارد.

چگنی بیان کرد: وزارت نفت قرار بود زائرسرای دائمی برقرار کند اما از طرف ستاد مرکزی راهیان نور اقدامی نشد و لذل این موضوع مسکوت ماند.

ادیبی نیز در پاسخ گفت: هرچه باعث افزایش ظرفیت راهیان نور شود ما از آن استقبال می کنیم.

در ادامه، حاجی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این وزارتخانه معین 2 یادمان در خوزستان و آذربایجان غربی است. یکی از این یادمانها در سردشت است که در آنجا مشکل بودجه وجود دارد.

سرهنگ ادیبی نیز در ادامه سخنان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سردشت نماد مظلومیت ملت ایران در برابر غرب است. همه دنیا باید بدانند چه ظلمی به ایران در مقوله سلاحهای شیمیایی وارد شده است. ما هنوز نتوانسته ایم سردشت را برجسته کنیم. در این شهر 12 هزار نفر شیمیایی شدند و وزارت ارشاد باید در بحث مطالعات فرهنگی این منطقه بیشتر تلاش کند.

وی افزود: هفتم تیر که روز بمباران سردشت است باید مراسمی بین المللی برای زنده نگهداشتن این واقعه برگزار شود. نوع برنامه ها نیز باید متناسب با فرهنگ منطقه باشد.

در ادامه این نشست، سردار آخوندی، نماینده نیروی انتظامی با بیان اینکه برای مباحث ترافیکی، امنیتی و انتظامی با فرماندهان انتظامی استانهای آذربایجان غربی و کردستان هماهنگ شده و وظایف هر بخش مشخص است، گفت: حلاوت و شیرینی این بازدیدها اینست که زائران به سلامت بروند و برگردند.

وی با اشاره به اقدامات ناجا درباره راهیان نور غرب گفت: ایجاد قرارگاه فرعی در استان آذربایجان غربی، استقرار نمایندگانپلیس های تخصصی، ایجاد پست های ثابت و متحرک در محل اسکان زائرانو در محل های حادثه خیز و تقویت نیروی انسانی برای پلیس راه از برنامه های نیروی انتظامی است.

سردار آخوندی بیان کرد: اعزام کارکنان ناجا همراه با خانواده به مناطق شمال غرب در دستور کار است. در استانهای همجوار مناطق عملیاتی مانند آذربایجان غربی و کردستان نیز هر تعدادی که ثبت نام کنند به صورت رایگان از این مناطق بازدید خواهند کرد.

در این نشست، نمایندگان وزارتخانه های بهداشت، دادگستری و رییس حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی نیز در سخنانی به تشریح فعالیت های مجموعه متبوع خویش پرداختند.

کد خبر 225182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز