همشهری آنلاین: رییس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با بیان اینکه نقش تمدن سازی قرآن اثبات شده است، گفت: شناخت واقعیات عصر و زمان و استخراج پاسخ های متناسب با این سوالات در تمدن سازی وحیانی باید مدنظر باشد.

حجت الاسلام اعرافی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا اعرافی، رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه، درباره نقش قرآن در تمدن سازی اسلامی و تامین مبانی نظری این تمدن گفت: بی تردید قرآن مهمترین متن دینی در اختیار است که مهمترین نقش را در تمدن سازی اسلامی داشته که مورد تردید نیست، چراکه جامعیت در ذات این متن نهفته است و به شئون مختلف زندگی بشر توجه دارد.

وی اظهار کرد: همچنین مصحف شریف ظرفیت هنری و معرفتی برای نفوذ و جریان سازی تمدنی را نیز دارد، که اینها همه ویژگی هایی است که یک متن تمدن ساز باید داشته باشد که قرآن آنها را دارا است. اما نباید در تمسک به قرآن و استفاده از مولفه های تمدن سازی آن نقش رهبری پیامبر (ص) در عمل و منبع سنت و آموزه های آن را منها کنیم. به عبارت دیگر نقش و سهم قرآن در تمدن سازی در رتبه نخست اثبات شده و ظرفیت های تمدن سازی آن مورد تردید نیست، اما اضلاع دیگر آن همچون سنت و احادیث نبوی در کنار عملکرد و هدایت عملیاتی پیامبر (ص) را نیز باید در تمدن سازی اسلامی مورد توجه داشت که نقش مهمی در پیشرفت بشر به طور عام ایفا کرد.

رییس جامعه المصطفی (ص) العالمیه درباره راهبردهای استفاده از قرآن در هویت سازی تمدنی تصریح کرد: گام نخست آن است که به جامعیت این متن در کنار سنت توجه داشته باشیم و به آن مراجعه کنیم، در گام بعدی برای استخراج آموزه های تمدنی قرآن باید عصر و زمان خود را به درستی بشناسیم و از ظرفیت پاسخگویی این متن به پرسش های جدید زمانه نیز بهره بگیریم، بدون این رکن نمی توان نقش تمدن سازی قرآن را احیا کرده و بازگرداند.

حجت الاسلام اعرافی تاکید کرد: بنابراین آشنایی با پرسش های زمانه، شناخت واقعیات عصر و زمان و استخراج پاسخ های متناسب با این سوالات در تمدن سازی مبتنی بر آموزه های وحی به عنوان مبنا باید مدنظر باشد تا ظرفیت تمدن ساز قرآن و اسلام احیا شود.

وی درباره اثرگذاری برگزاری همایش های مرتبط با این مهم در تسریع روند تمدن سازی قرآنی عنوان کرد: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ایران نگاه تمدنی به اسلام و آموزه های آن است یعنی به اسلام به عنوان دینی جامع و دارای ابعاد مختلف سیاسی حقوقی در کنار ابعاد عبادی و عرفانی می نگرد، یعنی اسلامی که عقلانیت و صلابت را در گفتمان تمدنی به طور توامان دارد. طبیعتا هر اقدامی در این راستا اعم از نگارش مقاله، کتاب، برپایی کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی، برگزاری جلسات درس و بحث و نیز برگزاری همایش های مرتبط می تواند افق گشایی کرده و بستر تمدن سازی قرآنی را فراهم کند و این ویژگی انقلاب را وسعت ببخشد.

حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: در واقع این اقدامات حلقه ای واسط از زنجیره ای بزرگ است که افق های جدید را به روی جهان اسلام و بشر امروز می گشاید، به ویژه که جریان بیداری اسلامی و جریانات اسلام گرا را داریم اما بسیاری از آنها از تئوری جامع برخوردار نیستند، این مباحث می تواند پشتوانه های نظری بحث تمدن سازی را تامین کند.

شایان ذکر است، همایش «معرفی قرآن در هویت سازی تمدنی» به همت بخش فرهنگ ملل بیست و یکمین نمایشگاه قرآن پنجشنبه 10مرداد ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.

کد خبر 225154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز