همشهری آنلاین: یک عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از انجام آخرین اصلاحات پروژه «روش بیان قرآن» و انتشار آن خبر داد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌محمد یزدی، عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اعلام اینکه، آخرین اصلاحات پروژه «روش بیان قرآن» در سال 91 به پایان رسیده، بیان داشت: ان شاء الله در هفته های آتی به چاپ خواهد رسید.

وی در بیان اهمیت و ضرورت انجام این پروژه اظهار داشت: زبان قرآن را در بیان معارف، باید با بررسی درون قرآن (آن گونه که هست) دریافت، نه بر اساس انتظارات بیرونی از دین (آن گونه که دیگران پنداشته‏ اند که قرآن باید آن چنان باشد). قرآن خود بهترین معرف سبک خویش بوده و در قالب توصیف خود یا برگزیدن مکرر یک سبک، مخاطب را با اسلوب‏‌های گفتاری‏اش آشنا ساخته است.

وی ادامه داد: بررسی آیات توصیفگر قرآن، راه‌گشای شناخت شاخص‏های اسلوب آن خواهد بود از این رو برای شناخت این شاخص‌ها پروژه ای در مرکز فرهنگ قرآن تعریف و انجام آن به اینجانب واگذار شد.

این پژوهشگر حوزه علوم قرآنی اضافه کرد: با تحقیق در آیات توصیفگر قرآن به نتایج زیر می‏ توان دست یافت:

1 ـ داستان‏‌های قرآن بر اساس واقعیت ‏بیان شده و افسانه‏ ای تخیلی یا برخاسته از مماشات یا باورها و خاطره‏ های دانشمندان معاصر بعثت نیست.

2 ـ آموزه‌‏های قرآن فراعصری است و فهم مردم عصر نزول و تصورات درست و نادرست آنان، تأثیری در گزینش حقایق و معارف قرآن نداشته است.

3 ـ قرآن علاوه بر مفاهیمی که با ظاهر الفاظ خود تفهیم کرده، در باطن الفاظ نیز معانی و مقاصدی را به صورت پلکانی و قابل فهم تدریجی به تناسب مخاطبان خویش نهفته است.

4 ـ واژه‌‏ها و ترکیب‏‌های قرآنی از هدف کلی قرآن که هدایت است، تأثیر پذیرفته و در ساختار ظاهری، شیوه‌‏های بیانی، داستانی، نقلی، ادب گفتار و تعلیقه‌‏ها، برای قرآن امتیازاتی به وجود آورده که در این نوشته به تفصیل به آن ویژگی‏‌ها پرداخته شده است.

در این کتاب پس از بیان مقدمه به فصول زیر پرداخته شده است: فصل اول. شاخصه واقع‌نمایی؛ فصل دوم. شاخصه فراعصری؛ فصل سوم. شاخصه بطن‌داری؛ فصل چهارم. راه‌کارهای کلی قرآن در بیان معارف؛ فصل پنجم. شیوه نقل اقوال و عقاید دیگران؛ فصل ششم. ادب قرآن؛ فصل هفتم. واژه‏‌های تازه و پردازش ترکیب‏‌های جدید؛ فصل هشتم. گرایش به کلیات؛ فصل نهم. پیوست‏‌های قرآن؛ فصل دهم. تأکیدهای قرآنی.

کد خبر 221716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز