دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- المیرا صدیقی: مقدار کالری مورد احتیاج در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. 2000 کالری در روز مقدار متوسطی است که برای هر شخص در نظر گرفته شده است.

اما بدن شما ممکن است مقدار بیشتر و یا کمتری کالری احتیاج داشته باشد. وزن و قد و سن و جنسیت و مقدار فعالیت روزانه بدنی شما این مقدار را تغییر می دهد. فاکتورهایی که به مقدار کالری مورد نیاز بدنتان مربوط می شود موارد زیر است:

  • سرعت متابولیزم بدن شما
  •  فعالیت فیزیکی روزانه
  •  اثر حرارتی غذا

سرعت متابولیزم بدن یا BMR مقدار انرژی است که بدنتان به آن احتیاج دارد . 60 تا 70 درصد کالری که شما در طول روز می سوزانید و انرژی که برای کار کردن قلبتان و ریه ها و ثابت ماندن درجه حرارت بدنتان به آن احتیاج دارید ، مربوط به آن است. در حالت کلی مردان نسبت به زنان به مقدار بیشتری BMR احتیاج دارند .

دومین فاکتور فعالیت فیزیکی روزانه است که نقش مهمی را در احتیاج انسان به مقدار کالری ایفا می کند. این فعالیت ها شامل مرتب کردن تخت خوابتان در صبح تا راه رفتن و دویدن و هر حرکتی در طول  روز می شود اما مقدار کالری که شما برای این فعالیت ها احتیاج دارید به وزنتان بر می گردد.

اثر حرارتی غذا که سومین فاکتور است در واقع انرژی است که بدن شما مصرف می کند تا غذاهایی را که شما خورده اید را هضم نماید. پروسه ای که در بدن طی می شود تا شما غذایتان را هضم  و جذب بدن کنید نیز انرژی لازم دارد.

برای محاسبه  مقدار لازم کالری بدنتان بهترین راه مشورت با پزشک تغذیه است که با در نظر گرفتن تمام خصوصیات بدن شما کالری مورد نیاز را به شما می‌گوید.

کد خبر 2251

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز