همشهری آنلاین: تنها نماینده مجلسی که عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه یعنی اصلی‌ترین حزب حامی حسن روحانی است، درباره اولین آزمون تعامل مجلس نهم و دولت روحانی که خود را در رأی اعتماد نمایندگان به گزینه‌های پیشنهادی روحانی نشان می‌دهد، گفت: فضای غالب مجلس فضای همکاری است ولی خوب نمایندگان هم رصد می‌کنند که «اعتدال» چقدر خود را در معرفی افراد نشان می‌دهد.

محمدعلی عبدالله‌زاده در گفتگو با همشهری آنلاین در پاسخ به اینکه آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس جمهور منتخب درباره کابینه نیز بحث کردند، گفت: خیر، درباره کابینه بحثی نشد و بیشتر بر روی تعامل و همکاری بیشتر بر روی مسائل کلان کشور و تعاملاتی که در آینده برای بهبود شرایط کشور می‌تواند بین مجلس و دولت وجود داشته باشد، بحث شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در عین حال تصریح کرد: البته نمایندگان به رئیس جمهور منتخب گفتند که در خصوص وضع کابینه و کارگروه‌هایی که برای تعیین گزینه‌های پیشنهادی کابینه تشکیل شده است، خوب بود تعدادی از نمایندگان به نمایندگی از رئیس مجلس یا به نمایندگی از فراکسیون‌های مجلس بتوانند در کارگروه‌ها شرکت کنند و نظراتشان را بگویند. البته دکتر حسن روحانی هم استقبال کرد و گفت «عمدی نبوده که نمایندگان در کارگروه‌ها باشند یا نباشد ولی خوب اول کار است و درگیر یک سری مسائلی شده‌ایم که بعضی وقت‌ها یک سری موارد فراموش می‌شود.» ولی خوب دکتر روحانی نظرشان این بود که باید تعامل با نمایندگان مستمر باشد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه ویژگی‌های عمومی جهت رأی آوری گزینه‌هایی که به عنوان اعضای کابینه معرفی می‌شوند چیست، نیز گفت: همان فضایی که در انتخابات در بین مردم حاکم بود و تأثیر زیادی در رأی‌آوری دکتر حسن روحانی داشت، در مجلس هم وجود دارد. یعنی افرادی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی معرفی شوند که نمایندگان در عمل، اعتدال و تخصص و تعهد را در اعضای کابینه ببینند.

وی افزود: به هر حال نظر نمایندگان این است که در شروع کار دولت، تعامل با دولت وجود داشته باشد ولی خوب این رصد می‌شود که اعتدال در معرفی افراد چقدر خود را نشان می‌دهد. فکر می‌کنم مجلس همکاری خوبی با دکتر روحانی داشته باشد.

عبدالله زاده در پاسخ به اینکه «آیا همکاری خوب مجلس با دکتر روحانی را می‌توان تعبیر این کرد که همه افرادی که دکتر روحانی معرفی می‌کند، موفق به کسب رأی اعتماد مجلس می‌شوند؟» نیز گفت: خیر، به هر حال مجلس یک سری خط قرمزهایی دارد. معمولاً اینچنین است که در همه دوره‌های ریاست جمهوری برای اینکه مجلس آمادگی خود را نشان دهد، در دوره اول ریاست جمهوری افراد این عزم را داشته که به اکثر گزینه‌های پیشنهادی، رأی اعتماد دهد. مگر اینکه واقعاً کسی خارج از خط قرمزهایی که مجلس و نظام دارد قرار داشته باشد که بعید می‌دانم آقای روحانی اینگونه افراد را معرفی کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره آنچه که در رسانه‌ها تحت عنوان «جلسه حداد عادل و لاریجانی برای توافق بر سر عدم رأی اعتماد به افرادی که دستی بر فتنه داشته‌اند» مطرح شد، اظهار داشت: من هم در خبرهایی که برایمان می‌آید، دیده‌ام که بین آقایان حداد و لاریجانی به عنوان دو فراکسیون موجود مجلس یعنی اصولگرایان مجلس و اصولگرایان رهروان ولایت این توافق شده که به نظرم مجلس هم به آن پایبند است.

وی درباره فضای مجلس برای رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی روحانی گفت: فضای مجلس را فضای مثبتی می‌بینم. مجلس در شروع کار می‌خواهد حسن نیت را نشان دهد. مجلس می‌خواهد سریعتر فضا را برای حل مشکلات مردم و توجه به مشکلات اساسی کشور و مهار تورم و گرانی و حرکت‌های بهتر به سمت سیاست خارجی منطقی است یعنی مجلس به دنبال یک سری محورهای اساسی برای رفع مشکلات کشور است و دکتر علی لاریجانی هم نظرش این است که تعامل سریع و مثبتی بین مجلس و دولت ایجاد شود و جلو بروند. فضای مجلس فضای خوبی است. فضای غالب مجلس فضای همکاری است. الآن دیگر غیر از همکاری هم جواب نمی‌دهد.

کد خبر 224974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز