گروه اقتصادی - رضا کربلایی: تنها چند روز پس از اعلام شاخص‌های کاهش نرخ بیکاری اعلام‌شده از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و ادعای مسئولان اقتصادی دولت مبنی بر ایجاد اشتغال میلیونی در دولت‌های نهم و دهم، مرکز آمار ایران جزئیات شاخص‌های بازار کار در ایران در فاصله سال‌های 1384 تا 1391 را منتشر کرد که ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر ایجاد اشتغال میلیونی در 8 سال گذشته را تأیید نمی‌کند.

اشتغال

پیش از این محمود احمدی‌‌نژاد رئیس‌جمهور از ایجاد اشتغال 7.5 میلیون نفری در دولت دهم خبر داد و گفت:در مجموع میزان بیکاری در 8 سال اخیر بطور متوسط11.4 درصد بوده است که نشان می دهد در مقایسه با دولت‌های هفتم و هشتم، میزان بیکاری کمتر شده است. اما از سوی دیگر، حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس، به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار اشاره و یادآور شده بود: از سال ۸۵ تا ۹۰ رقم شاغلان سالانه ۱۴ هزار نفر بوده است.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در پایان سال91 نسبت به سال84 تعداد شاغلان با 542هزارو769هزار نفر افزایش از حدود 20میلیون‌و619هزار نفر به اندکی بیش از 21میلیون و 161هزار نفر رسیده است. این مرکز در گزارشی با ارائه تصویری رسمی از بازار کار در دولت نهم و دهم فاش ساخته که تعداد بیکاران در سال91 به نسبت سال84 حدود 270هزار نفر بیشتر شده است. ارزیابی اولیه آمار شاغلان و بیکاران در 8سال اخیر نشان می‌دهد که به‌طور میانگین سالانه 67هزارو846 نفر به تعداد شاغلان و 33هزارو662 نفر به تعداد بیکاران افزوده شده است.

دولتی‌ها به‌ویژه مسئولان وزارت کار در این سال‌ها بدون گزارش دقیقی از اشتغال ایجاد شده در 8سال گذشته تنها به کلی‌گویی بسنده کرده و در برابر انتقادهای صریح مجلس، گفتند که تمامی اطلاعات اشتغال‌زایی در این سال‌ها در سامانه‌ای به‌نام رصد موجود است؛ سامانه‌ای که نه کارشناسان، نه مردم و نه نمایندگان مردم حق دسترسی به اطلاعات آن را نداشتند و تلاش مجلس برای راستی‌آزمایی ادعاهای اشتغال‌زایی هم تا‌کنون بی‌نتیجه مانده است.

اما یافته‌های مرکز آمار ایران دست‌کم ثابت می‌کند که نه‌تنها شعار ریشه‌کردن کردن نرخ بیکاری در پایان دولت دهم محقق نشده بلکه نرخ بیکاری 11.5درصدی سال84 به 12.2درصد در پایان سال90 با درنظر گرفتن تعاریف مرکز آمار ایران افزایش یافته‌است. ابهام‌ جدی در گزارش مرکز آمار ایران اما این است که علت کاهش نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال اقتصادی ایران در 8سال گذشته چه بوده و آیا جویندگان ناامید از یافتن شغل مناسب که ادامه تحصیل را به‌عنوان گزینه آخر انتخاب کرده‌اند، بر تعداد حدود 3میلیون بیکار در دولت آینده نخواهند افزود؟

دردسر یافتن شغل با تحصیلات بالاتر

کالبد شکافی آمارهای رسمی از بازار کار ایران در 8سال گذشته به وضوح تأیید می‌کند که در سال1384 بیش از 23میلیون‌و293هزار نفر از مجموع 56میلیون‌و763هزار ایرانی بالای 10سال جزو جمعیت فعال اقتصادی محسوب می‌شدند یعنی 41درصد، اما در پایان سال91 بیش از 24میلیون‌و105هزار نفر از 63میلیون‌و965هزار ایرانی بالای 10سال در بازار کار ایران به‌عنوان جمعیت فعال اقتصادی محاسبه شده‌اند به‌عبارتی دیگر 37.7درصد.

شفاف‌تر اینکه هرچند در فاصله سال‌های‌84تا‌91 بیش از 7میلیون‌و202هزار نفر بر جمعیت بالای 10سال کشور افزوده شده، اما تنها 812هزارو61 نفر جزو جمعیت فعال اقتصادی قرار گرفته‌اند که این افراد عمدتا ادامه تحصیل به‌ویژه تحصیل در مقاطع بالاتر را انتخاب کرده‌اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت دولت یازدهم علاوه بر لشکر حدودا 3میلیونی بیکار فعلی که حتی یک ساعت هم در هفته کار نمی‌کنند، باید در انتظار بیش از 6میلیون بیکار بالقوه‌ای باشد که وارد بازار کار می‌شوند و از دولت آینده کار می‌خواهند.

کد خبر 224538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز