دولت در آخرین روزهای فعالیت خود مجوز ارائه تسهیلات قابل‌توجهی را در بخش‌های مختلف صادر کرده است.

این مجوزها به مطالبات این بخش‌ها از دولت آینده بدل خواهد شد. دولت در اقدام بی‌سابقه‌ای پرداخت یکساله 65هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در بخش اشتغال را ابلاغ کرده است.این درحالی است که بزرگ‌ترین طرح اشتغالی دولت با نام بنگاه‌های زودبازده در سال‌های 85تا 90حدود 27هزارمیلیاردتومان منابع دریافت کرده است که در این بخش برخی گزارش‌ها از انحراف 65درصدی آن حکایت دارد.

به گزارش مهر، در سال‌های گذشته مجموعه برنامه‌های اشتغالی کشور از زودبازده‌ها تا مشاغل خانگی و از خوداشتغالی تا طرح‌های دیگر همواره با موانع جدی‌ای در بخش دریافت تسهیلات از بانک‌ها مواجه بوده‌اند تا جایی که به‌نظر می‌رسد شورای‌عالی اشتغال به‌صورت شعاری و تبلیغاتی تکالیفی را بدون مشورت شبکه بانکی کشور بر عهده آنها قرارداده است.

مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده‌اند علاوه بر 43هزارمیلیارد تومان منابع جدیدی که قرار است از طریق بانک‌ها به بحث اشتغال اختصاص یابد، 7هزار میلیارد تومان نیز توسط بانک‌های خصوصی، 10هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی و 5هزارمیلیارد تومان نیز از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها صرف توسعه اشتغال می‌شود و به‌عبارتی در طول سال 92بالغ بر 65هزارمیلیاردتومان تسهیلات در این بخش پرداخت خواهد شد که به تنهایی چند برابر کل منابع پرداخت شده در سال‌های اخیر برای اشتغال‌زایی است. با این حال، بخش عمده‌ای از دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی نیز هنوز نتوانسته‌‌اند اقساط خود را پرداخت کنند و مطالبات معوق بانک‌ها به بیش از 70هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 223305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز